Bogføring

Bogføringsloven stiller bl.a. krav om, at virksomheder skal bogføre digitalt, og at de skal udarbejde en beskrivelse af deres bogføringsprocedure. Her kan du læse mere om, hvad bogføringslovens krav betyder for din virksomhed eller for dig, som er udbyder af et digitalt bogføringssystem.

Den nuværende bogføringslov er fra 2022. 

Som den tidligere lov indeholder den almindelige krav til, hvordan virksomheder skal udføre og tilrettelægge bogføringen. Kravene til fx beskrivelse af bogføringsprocedurer og afstemning af bogføringen er dog ændret. 

Som noget nyt indeholder bogføringsloven nu også krav om, at mange virksomheder fremover skal bogføre digitalt og krav til digitale bogføringssystemer. Disse krav vil blive gennemført gradvist over nogle år. 

Her kan du læse om tidsplanen for, hvornår de forskellige krav forventes at træde i kraft. Du kan også finde vejledning om de forskellige krav, efterhånden som de træder i kraft.

Relateret indhold

Kontrol med bogføring

Erhvervsstyrelsen fører bl.a. kontrol med de årsrapporter, hvor revisor giver oplysninger om overtrædelse af bogføringsloven.

 

Læs om kontrol med bogføring

Vejledning om bogføring

Erhvervsstyrelsens vejledning supplerer bogføringsloven ved mere detaljeret at uddybe og redegøre for rammerne i loven. 

 

Læs 'Vejledning om bogføring'

Analyser om bogføringsloven

Guidance in English

Are you a provider of a digital bookkeeping system?

 

Learn more about the requirements for digital standard bookkeeping systems on:

 

danishbusinessauthority.dk