Bogføring
Bogføringsloven stiller bl.a. krav om, at virksomheder skal bogføre digitalt, og at de skal udarbejde en beskrivelse af deres bogføringsprocedure. Her kan du læse mere om, hvad bogføringslovens krav betyder for din virksomhed eller for dig, som er udbyder af et digitalt bogføringssystem.
Den nuværende bogføringslov er fra 2022.
Som den tidligere lov indeholder den almindelige krav til, hvordan virksomheder skal udføre og tilrettelægge bogføringen. Kravene til fx beskrivelse af bogføringsprocedurer og afstemning af bogføringen er dog ændret.
Som noget nyt indeholder bogføringsloven nu også krav om, at mange virksomheder fremover skal bogføre digitalt og krav til digitale bogføringssystemer. Disse krav vil blive gennemført gradvist over nogle år.
Her kan du læse om tidsplanen for, hvornår de forskellige krav forventes at træde i kraft. Du kan også finde vejledning om de forskellige krav, efterhånden som de træder i kraft.
Relateret indhold
Kontrol med bogføring
Erhvervsstyrelsen fører bl.a. kontrol med de årsrapporter, hvor revisor giver oplysninger om overtrædelse af bogføringsloven.
Vejledning om bogføring
Erhvervsstyrelsens vejledning supplerer bogføringsloven ved mere detaljeret at uddybe og redegøre for rammerne i loven.
Analyser om bogføringsloven
Spørgeskemaundersøgelse:
Udbydere af standardsystemer til bogføringBusiness case:
Forslag til ny bogføringslov- Business case:
Automatisk Erhvervsrapportering
Guidance in English
Are you a provider of a digital bookkeeping system?
Learn more about the requirements for digital standard bookkeeping systems on: