Mobilterminering

Erhvervsstyrelsen har den 14. december 2022 truffet afgørelser på engrosmarkedet for mobilterminering. Med afgørelserne bortfalder den hidtidige regulering.

  • Opdateret 30. januar 2023

Markedet vedrører helt specifikt den sidste del af et telefon-/taleopkald, det vil sige den del hvor et opkald overleveres fra den kaldende detailkundes teleselskab til den kaldte detailkundes mobilselskab med henblik på aflevering (terminering) til den kaldte mobilkunde. 

Erhvervsstyrelsen har truffet afgørelser overfor selskaberne Hi3G, Lycamobile, TDC, Telenor og Telia.

Afgørelser og høringsnotat

Med afgørelserne bortfalder de forpligtelser, som selskaberne er pålagt med Erhvervsstyrelsens afgørelser på engrosmarkedet for mobilterminering fra 2020. Termineringstaksterne er dog forsat reguleret i henhold til EU-Kommissionens delegerede forordning fra december 2020 om fælles maksimale EU-dækkende termineringstakster.

Erhvervsstyrelsen gennemførte i perioden 14. oktober 2022 til 11. november 2022 en høring over udkast til afgørelser på engrosmarkedet for mobilterminering. Høringen har til formål at sikre, at alle interesserede udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester får mulighed for at fremkomme med bemærkninger, og at Erhvervsstyrelsen tager hensyn til disse eventuelle bemærkninger i forbindelse med, at der træffes endelig afgørelse. 

Erhvervsstyrelsen har modtaget høringssvar Forbrugerrådet TÆNK, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, TDC NET og Telia.

Notifikation til EU-Kommissionen

Erhvervsstyrelsen notificerede 17. november 2022 udkast til markedsafgørelser på engrosmarkedet for mobilterminering. Det notificerede materiale findes på EU-Kommissionens hjemmeside.