FAQ

På denne side finder du svar til de oftest stillede spørgsmål om implementeringen af søfart i CO2-kvoteregisteret

  • Opdateret 11. april 2024

Hvilket EU-medlemsland tilhører min søfartsvirksomhed og hvem er omfattet?

Der er flere faser af EU MRV og EU ETS søfartsinklusionen. 

  • Den første fase er med start 1. januar 2024 for søfartssektoren med cargo og passagerskibe som vejer over 5000 BT med skibe som allerede i 2023 blev inkluderet i EU MRV. Indlevering af kvoter vil derefter ske i september 2025. 
  • Næste fase af søfartsinklusionen gælder for offshore skibe over 5000 BT som først starter med at være en del af EU MRV søfartsomfanget i 2025. EU ETS søfartsinklusionen starter fra 1. januar 2027. Indlevering af kvoter vil derefter ske i september 2028. definitionen.
  • Der er også en tredje og sidste fase som omhandler offshore og cargo skibe mellem 400 og 5000 BT som på nuværende tidspunkt kun vil være en del MRV scope fra 1. januar 2025. Det vides endnu ikke om denne fase bliver en del af EU ETS søfartsinklusionen. Lige så snart der kommer afklaring herom vil vi give besked til de søfartsvirksomheder som vil blive omfattet. 

Hver søfartsvirksomhed vil være tilknyttet den administrerende myndighed i én EU-medlemsstat. Den 1. februar 2024 offentliggjorde EU-Kommissionen en liste over de søfartsvirksomheder, som har skibe på eller over 5000 BT og hvilke EU-medlemsstater de er blevet tilknyttet. Listen bliver derefter opdateret og offentliggjort hvert andet år. Dette vil ske i overensstemmelse med reglerne i EU ETS Kvotedirektivet:

  • I tilfælde af en søfartsvirksomhed registreret i en EU-medlemsstat, vil det være den EU-medlemsstat, hvor søfartsvirksomheden er registreret;  
  • I tilfælde af en søfartsvirksomhed, som ikke er registreret i en EU-medlemsstat, vil det være den EU-medlemsstat med det største estimerede antal havneanløb fra rejser udført af det pågældende søfartsvirksomhed i de seneste fire overvågningsår;  
  • Hvis der er tale om en søfartsvirksomhed, som ikke er registreret i en EU-medlemsstat, og som ikke har gennemført nogen rejse, der falder inden for EU ETS-direktivets anvendelsesområde i de foregående fire overvågningsår, vil den administrerende myndighed være den EU-medlemsstat, hvor et skib fra søfartsvirksomhed er ankommet eller påbegyndt sin første rejse, der falder ind under EU ETS-direktivet. 

Søfartsvirksomheder, som ikke er registreret i EU/EØS, er og vil blive distribueret til de forskellige EU-medlemsstater baseret på en liste vedtaget af EU-Kommissionen. Administratorerne i de forskellige EU-medlemsstater vil derefter kontakte de respektive søfartsvirksomheder for at oprette en søfartsoperatørbeholdningskonto (Maritime Operator Holding Account – MOHA) for hver enkelt.   

Søfartsvirksomheder skal returnere kvoter i den EU-medlemsstat, der svarer til deres administrerende myndighed. Dette skal gøres ved at søfartsvirksomhederne åbner en søfartsoperatørbeholdningskonto (Maritime Operator Holding Account – MOHA) i den pågældende EU-medlemsstat som de hører til. 

For at åbne en søfartsoperatørbeholdningskonto (MOHA) i Danmark skal søfartsvirksomheden (den registrerede skibsejer i THETIS-MRV) fremgå af den endelige attributionsliste fra EU-Kommissionen som blev offentliggjort den 1. februar 2024.  Bemærk venligst at der kun vil være én MOHA, pr. registreret skibsejer. 

Der kan kun åbnes MOHA i Danmark hvis virksomheden er omfattet af EU reglerne jævnførende EU´s register forordning. 

Hvis jeres virksomhed ikke er den registrerede skibsejer i THETIS-MRV eller ISM virksomhed, så kan i ikke åbne MOHA i Danmark. For at åbne en MOHA i Danmark skal den registrerede skibsejer, i THETIS-MRV, være registreret i Danmark. Det er ikke nok at skibet har dansk flag. Hvis jeres søfartsvirksomhed ikke er på den endelige attributionsliste fra EU Kommissionen, skal I gøre følgende:

Er din søfartsvirksomhed og tilhørende skib(e) oprettet i THETIS-MRV?

  1. Hvis nej: Hvis jeres søfartsvirksomhed ikke har en THETIS-MRV konto skal jeres søfartsvirksomhed først oprettes i THETIS-MRV. Tjek venligst EMSAs hjemmeside og retningslinjer for oprettelse af konto i THETIS-MRV. Vi henviser også til THETIS-MRV Helpdesk for hjælp og vejledning til registrering i THETIS-MRV.
  2. Hvis ja: er alle virksomheds- og skibsinformationer i THETIS-MRV korrekte og derigennem opdateret? I skal sørge for, at alle virksomheds- og skibsinformationer i THETIS-MRV er korrekte og dermed opdaterede.
    Opdatering i THETIS-MRV med korrekt information på skib(e) og virksomhedens registrerede ejerforhold er afgørende i forbindelse med EU ETS søfartsattributionen. CO2-kvoteregisteret kan ikke hjælpe virksomheden med at oprette MOHA i Danmark før der er en bekræftelse i THETIS-MRV om at virksomheden skal administreres i Danmark. Vi anbefaler derfor at I opdaterer de seneste virksomheds- og skibsdetaljer i THETIS-MRV med det samme.

Hvis alle oplysningerne i THETIS-MRV er opdateret korrekt og den registrerede skibsejer er dansk, så kan der muligvis være teknisk fejl eller andet mht. til EU ETS reglerne og allokering. Vi opfordrer jer til at kontakte THETIS-MRV Helpdesk på  [email protected].

Opdatering i THETIS-MRV med korrekt information på skib(e) og virksomhedens registrerede ejerforhold er afgørende i forbindelse med EU ETS søfartsdistributionen Det er derfor vigtigt at oplysninger om  virskomheder- og skibe altid holdes opdateret i THETIS-MRV. 

I tilfælde af en ny søfartsvirksomhed, som endnu ikke står på EU-Kommissionens offentliggjorte attributionsliste, gælder reglerne i artikel 3gf i EU ETS-direktivet. Det betyder, at søfartsvirksomheder på baggrund af disse regler vil kunne identificere, hvem der er deres administrerende EU-medlemsstat. THETIS-MRV Helpdesk vil hjælpe virksomheden med at tildele dens ansvarlige administrerende EU-medlemsstat i systemet. Søfartsvirksomheden vil derefter via THETIS-MRV blive allokeret til det EU land de hører til. Erhvervsstyrelsen vil kunne se når en ny søfartsvirksomhed bliver tildelt Danmark, så snart den bliver registreret i Thetis-MRV og vil derefter kontakte virksomheden. Vær opmærksom på at EU-kommissionen kun opdaterer listen hvert andet år.

Opdatering i THETIS-MRV med korrekt information på skib(e) og virksomhedens registrerede ejerforhold er vigtigt i forbindelse med EU ETS søfartsattributionen. Det er derfor vigtigt at opdatere alle virksomheds- og skibsinformation i THETIS-MRV hurtigst muligt.  Du kan kontakte THETIS-MRV Helpdesk via [email protected]

Nej, for at sikre stabilitet forbliver en søfartsvirksomhed, når det er overdraget til en EU-medlemsstat, tilknyttet denne EU-medlemsstat uanset efterfølgende ændringer i søfartsvirksomhedens aktiviteter eller ændringer i registreringen, indtil disse er afspejlet i en opdateret attributionsliste, som vil opdateres hvert andet år. 

Selvom søfartsvirksomheder vil forblive tildelt den EU-medlemsstat, der tilskrives dem, indtil der kommer en opdateret attributionsliste fra EU Kommissionen. Selv om skibe kan overføres mellem virksomheder, efter salg eller køb af et skib eller blot en ændring af ansvar på grund af MRV og EU ETS overholdelsesforpligtelser, f.eks. mellem en skibsejer og en ISM-virksomhed. Sådanne tilfælde vil kvalificere som et selskabsskifte inden for MRV-forordningen. Og derfor kan administrationslandet derigennem godt skifte fra den gamle ejers administrationsland til det nye land som skibet er solgt eller forvaltet til. En rapporteringsperiode er for et helt år, startende i januar og slutter i december. Hvis rederiskiftet sker i en rapporteringsperiode, betyder det, at det nye rederi skal indsende en revideret overvågningsplan, mens det tidligere rederi skal indsende en delvis emissionsrapport.

Den danske lovgivning begrænser muligheden for at åbne handelskonti til virksomheder eller personer, der er registreret i Danmark, og har en dansk momsregistrering. Ydermere skal mindst én kontorepræsentant skal have fast adresse i Danmark uanset erhvervsaktivitet. Hver EU-medlemsstat har deres egen lovgivning, der angiver, om de accepterer virksomheder fra lande uden for deres eget land til at åbne handelskonti. Desværre har Erhvervsstyrelsen ikke et overblik over de øvrige medlemsstaters lovgivninger. 

Søfartsvirksomheder, som ikke er registreret i EU/EØS, kan kun åbne søfartsoperatørbeholdningskonto (Maritime Operator Holding Account – MOHA) i Danmark, hvis de er blevet tildelt Danmark, baseret på den endelige attributionsliste vedtaget af EU-Kommissionen som blev offentliggjort den 1. februar 2024. 

Den 1. februar 2024 offentliggjorte EU-Kommissionen en liste, der tildeler de søfartsvirksomheder, som er omfattet af ordningen, til de EU-medlemsstater som de skal administreres af. Listen bliver fremadrettet opdateret og offentliggjort hvert andet år af EU-Kommissionen.

Erhvervsstyrelsen har kontaktet de søfartsvirksomheder som er tilknyttet Danmark på den endelige attributionsliste, med henblik på oprettelse af søfartsoperatørbeholdningskonti  (MOHA). 

Kontakt os hvis din søfartsvirksomheder på den endelige attributionsliste og I ikke har modtaget brevet om at åbne søfartsoperatørbeholdningskonto i Danmark eller har generelle spørgsmål. Bemærk, hvis din søfartsvirksomhed står på den endelige attributionsliste fra EU Kommissionen, skal I henvende jer til CO2-kvoteregisteret inden 40 hverdage fra listen er offentliggjort (1. februar 2024).  

Åbning af konto

De søfartsvirksomheder som er på den endelige attributionsliste, offentliggjort den 1. februar 2024 af EU-Kommissionen, skal åbne compliancekonto/søfartsoperatørbeholdningskonto (Maritime Operator Holding Account - MOHA) i den EU-medlemsstat som de er blevet tilknyttet. De søfartsvirksomheder som er på den endelige attributionsliste og tilknyttet Danmark, har 40 hverdage dage efter 1. februar 2024 til at kontakte os hos CO2-kvoteregisteret for at få oprettet en søfartsoperatørbeholdningskonto. 

Hvis din søfartsvirksomhed er på den endelige attributionsliste fra EU Kommissionen, offentliggjort den 1. februar 2024 og hvis du som den registrerede skibsejer ønsker at afgive ansvaret for EU ETS søfarts compliance, skal der udarbejdes et Mandate dokument som indeholder oplysninger om bemyndigelsen til den delegerede ISM virksomhed. Dette dokument skal underskrives af både den registrerede søfartsvirksomhed og den udpegede ISM virksomhed. Hvis dokumentet er på et andet sprog end dansk eller engelsk, skal der vedlægges en engelsk oversættelse sammen med originalen.   

Mandate dokumentet skal indeholde følgende oplysninger: 

  • Den bemyndigede ISM virksomheds firmanavn, samt IMO navn og IMO-nummer
  • Registreringsland for den delegerede ISM virksomhed som registreret i THETIS-MRV  
  • Den legale søfartsvirksomheds firmanavn (den registrerede ejer) og unikke IMO-nummer  
  • Oplysninger om rederens kontaktperson:
  1. Fornavn
  2. Efternavn
  3. Stillingsbetegnelse
  4. Forretningsadresse  
  5. Arbejdstelefonnummer
  6. Arbejds-e-mailadresse
  • Dato for bemyndigelsen af den delegerede ISM virksomhed  
  • IMO-skibsnummer for hvert skib, der er omfattet af bemyndigelsen. 


Hvad skal I gøre med det endelige og underskrevne Mandate dokument? 

  • Hvis den delegerede ISM virksomhed IKKE er registret i Danmark, så skal Mandate dokumentet sendes til CO2-kvoteregisteret snarest muligt. Bemærk at THETIS-MRV skal opdateres af den registrerede søfartsvirksomhed, med de opdaterede ændringer om at søfarts compliance ansvaret bemyndiges til ISM virksomhed.  
     
  • Hvis den delegerede ISM virksomhed er registreret i Danmark skal Mandate dokumentet sendes sammen med al dokumentation i forbindelse med åbning af søfartsoperatørbeholdningskonto(Maritime Operator Holding Account -MOHA) i Danmark. Vi skal bede den registrerede søfartsvirksomhed om at informere CO2-kvoteregisteret om ændringen hurtigst muligt.    

En bareboat befragter kan ikke betragtes som registreret skibsejer under EU ETS og MRV. Det er derfor ikke muligt at afgive EU ETS compliance ansvaret til en bareboat befragter. Den eneste måde en bareboat befragter kan være ansvarlig for overholdelse af EU ETS og MRV, er hvis denne bareboat befragter er delegeret til at påtage sig EU ETS ansvaret som en ISM virksomhed. I så fald skal dent registrerede ejer af det pågældende skib (eller skibe hvis flere) ejet af den registrerede ejer dokumentere det ies med et Mandate Document, som skal indeholder oplysninger om uddelegering af tildelingen af EU ETS maritime compliance ansvaret til en ISM-virksomhed. Dette Mandate Document skal være underskrevet af både den registrerede skibsejer og den delegerede ISM-virksomhed. Bemærk venligst at hvis dokumentet er på et andet sprog end dansk, norsk, svensk eller engelsk, skal der fremsendes en legaliseret oversættelse til et af de tidligere nævnte sprog. 

Se venligst detaljerede oplysninger om Mandate Document under spørgsmålet 'Hvad skal jeg gøre hvis jeg som legal skibsejer vil afgive søfartscompliance ansvaret til en ISM?'

Som nævnt ovenfor kan bareboat befragteren ikke betragtes som registreret skibsejer under EU ETS og MRV og dermed have det generelle ansvar. Men en skibsejer kan bede en tredjepart om at udføre opgaver på deres vegne. Derfor kan en bareboat befragter aftale at få en fuldmagt fra skibsejeren, der giver mandat til, at de kan handle på vegne af den registrerede ejer som en kontorepræsentant på den registrerede ejers MOHA konto i CO2-kvoteregisteret.

Ja, hvis din søfartsvirksomhed er tildelt Danmark på EU-Kommissionens endelige attributionsliste, som er offentliggjort den 1. februar 2024, kan der åbnes en søfartsoperatørbeholdningskonto (Maritime Operator Holding Account - MOHA) hos CO2-kvoteregisteret. 

Erhvervsstyrelsen har kontaktet de søfartsvirksomheder, som er på den endelige attributionsliste, offentliggjort af EU Kommissionen. Kontakt os hvis din søfartsvirksomhed er på den endelige attributionsliste og du ikke har modtaget brevet om at åbne søfartsoperatørbeholdningskonto i Danmark eller har generelle spørgsmål. Bemærk, at hvis din søfartsvirksomhed står på den endelige attributionsliste fra EU Kommissionen skal I henvende jer til CO2-kvoteregisteret inden 40 hverdage fra listen er offentliggjort (1. februar 2024).  

Nej, handel er mulig mellem alle konti i CO2-kvoteregiseret, uanset hvilke lande konti er registreret i, og om der er tale om handels- eller compliancekonti.

Compliancekonti – For dem som er omfattet af EU ETS

Alle virksomheder som er omfattede af EU ETS (CO2-kvoteordningen), som enten er registreret i Danmark eller har Danmark som administrerende EU-medlemsstat, skal have en compliance-konto i det danske CO2-kvoteregister. Derfor er skibets flag irrelevant. Compliancekonti for den maritime sektor hedder søfartsoperatørbeholdningskonto (Maritime Operator Holding Account - MOHA).

Compliance regnskabet skal bruges til at registrere den konkrete virksomheds udledning af drivhusgasser, og én gang årligt skal virksomheder returnere CO2-kvoter, der svarer til deres udledning af drivhusgasser i det foregående år. Compliancekonti kan også bruges til at udføre transaktioner for at købe eller sælge kvoter. CO2-kvoteregisteret hos Erhvervsstyrelsen kontakter søfartsvirksomhederne direkte vedrørende oprettelse af en compliancekonto. 

Handelskonti – for alle

En handelskonto er en frivillig konto som enhver juridisk eller fysisk person, som er momsregistreret i Danmark og registreret med CVR eller CPR-nummer, kan ansøge om at åbne i Danmark. Kontoen bruges til handel med CO2-kvoter, som frit kan handles. Søfartsvirksomheder som er omfattet af CO2-kvoteordningen, kan både have en compliancekonto, samt en eller flere handelskonti på samme tid.

Begge typer konti kræver, at der ved kontoåbning udpeges mindst to kontorepræsentanter, som kan udføre transaktioner.

En søfartsvirksomhed kan både have en compliancekonto/søfartsoperatørbeholdningskonto (Maritime Operator Holding Account - MOHA) og en handelskonto på samme tid. Som udgangspunkt er forventningen, at kvoterne på en konto ejes af den virksomhed, som kontoen tilhører. Bemærk venligst at kvoter er et finansielt instrument og omfattet af MIFIR og MAR.

Nej, det er desværre ikke muligt at ændre kontotype fra handelskonto til compliancekonto. Eller ændre fra compliancekonto til handelskonto. 

Formålet med handelskonti er kun handel eller frivillig klimareduktion, og de kan ikke bruges til at overholde compliance forpligtelser under EU's kvotehandelsordning - EU ETS. Hvis en virksomhed er omfattet af CO2 kvoteordningen (EU ETS), så skal virksomheden åbne en compliancekonto. 

CO2-kvoter

Nej, søfartsvirksomheder kan handle med de kvotetyper, som i forvejen eksisterer i CO2-kvotereisteret, og  som anvendes af industrien, energisektoren og flyoperatører. 

  • EUA – Almindelige kvoter
  • AEUA – Luftfarts kvoter
  • CHU – Almindelige schweiziske kvoter
  • CHUA – Schweiziske luftfarts kvoter

Søfartsvirksomheder som er omfattet af CO2-kvoteordningen, kan bruge disse kvotetyper til returnering, svarende til deres udledning. 

Kvoter kan købes på det primære marked gennem auktioner på European Energy Exchange (EEX), som i øjeblikket har indgået kontrakt med EU og dets 27 EU-medlemsstater om at administrere dette system. Der er også et sekundært marked, hvor kvoter kan sælges bilateralt eller gennem forskellige derivater leveret af finansielle institutioner. For at købe, CO2-kvoter skal søfartsvirksomheder have en handelskonto eller en compliancekonto/søfartsoperatørbeholdningskonto (Maritime Operator Holding Account - MOHA) for søfartsvirksomheder i CO2-kvoteregistret. Bemærk at kun de søfartsvirksomheder, som er tildelt Danmark på EU-kommissionens attributionsliste kan åbne compliancekonti i Danmark.

Søfartsvirksomheder kan allerede i dag begynde at købe CO2-kvoter ved at åbne en handelskonto i EU-registret. I henhold til bestemmelserne i EU´s registerforordning  vedrørende åbning af en handelskonto, kan en søfartsvirksomhed anmode om åbning af en handelskonto hos en national administrator. Forudsat at denne opfylder betingelserne og giver alle de nødvendige oplysninger som er krævet. Kontohaver skal selv indgå aftaler om pris; antal kvoter; transaktionsdato mv. og om hvem de ønsker at handle med. 

Nej, søfartsvirksomheder skal returnere CO2-kvoter svarende til mængden af udledning på virksomhedsniveau, som skal indberettes i henhold til EU ETS-direktivet. Kulstofkreditter eller certifikater kan ikke bruges til compliance i CO2-kvoteordningen og kan ikke handles i CO2-kvoteregistret.

Når de indsamlede udledningsdata er blevet verificeret og indsendt til den administrerende myndighed, så skal søfartsvirksomhederne returnere det tilsvarende antal kvoter i CO2-kvoteregistret senest den 30. september samme år. Dvs. for emissioner udledt i 2024 skal søfartsvirksomheder returnere CO2-kvoter senest den 30. september 2025. Andelen af udledning, der skal dækkes af kvoter, stiger gradvist for hvert år således: : 

  • 2025: 40 % af rapporteret udledning for 2024. 
  • 2026: 70 % af rapporteret udledning for 2025. 
  • 2027 og efter: 100% af rapporterede emissioner.

CO2-kvoter, der er udstedt i eller efter 2013, udløber ikke. Dette betyder, at kvoter er gyldige på ubestemt tid og kan deponeres i fremtidige år. 

Der er ingen begrænsning på antallet af kvoter, der kan købes eller sælges. Kvoter stilles til rådighed for markedet hele året. 

Overførsler af kvoter foregår i CO2-kvoteregisteret og der findes  to typer transaktioner; betroede transaktioner og direkte transaktioner. 

Der er ikke knyttet servicegebyrer til de enkelte transaktioner, men der betales et årligt servicegebyr for hver konto til Erhvervsstyrelsen. 

I Danmark er der omvendt forpligtelse til at betale moms af købesummen for CO2-kvoter. Dette er tilfældet i de fleste EU-lande.

Compliance – Rapportering af udledning og returnering af kvoter

Søfartsvirksomheder skal begynde at overvåge deres udledning fra den 1. januar 2024. Overvågningsperioden slutter den 31. december 2024, og verifikationen og rapporteringen skal være afsluttet den 31. marts 2025. Det antal kvoter tilsvarende virksomhedens udledning i 2024 skal returneres senest den 30. september 2025. 

Besøg EU Kommissionens website for at få mere information om overvågningsplaner og du kan også finde mere information på Energistyrelsens website.

Nej, kontorepræsentanter skal aktivt returnere kvoter baseret på verificerede udledningsdata. 

Når de indsamlede udledningsdata er blevet verificeret og indsendt til den administrerende myndighed, Energistyrelsen, skal søfartsvirksomhederne returnere det tilsvarende antal kvoter i CO2-kvoteregistret, senest den 30. september samme år.

Søfartsvirksomheden er ansvarlig for at returnere kvoter svarende til udledningen fra deres skibe i den tid, de var under deres ansvar. 

Søfartsvirksomheder som undlader at returnere kvoter, kan pålægges en bøde for overskydende udledning på 100 EUR (korrigeret for inflation) pr. ton CO2-ækvivalent og er stadig ansvarlige for returnering af de nødvendige kvoter. Navne på de pågældende søfartsvirksomheder offentliggøres også. Det bemærkes at EU-medlemsstaterne kan fastsætte yderligere sanktioner.

Hvis en søfartsvirksomhed desuden har undladt at overholde returneringsforpligtelser i to eller flere på hinanden følgende rapporteringsperioder, og hvor andre håndhævelsesforanstaltninger ikke har sikret compliance, kan den kompetente myndighed i EU-medlemsstaten i indrejsehavnen efter at have givet den pågældende søfartsvirksomhed mulighed for at fremsætte sine bemærkninger, udstede en udvisningskendelse. 

I praksis betyder det, at alle EU-medlemsstater er forpligtet til at nægte indsejling af skibene under det pågældende søfartsvirksomhed ansvar i nogen af sine havne, indtil søfartsvirksomheden opfylder sine returneringsforpligtelser. Hvis et skib sejler under en EU-medlemsstats flag og anløber eller findes i en af dets havne, vil den pågældende EU-medlemsstat, efter at have givet det pågældende selskab mulighed for at fremsætte sine bemærkninger, tilbageholde skibet, indtil søfartsvirksomheden opfylder sine forpligtelser.

En rapporteringsperiode er perioden fra 1. januar til 31. december i et givet kalenderår. For rejser, der starter og slutter i to forskellige kalenderår, skal de respektive data derfor medregnes under hver rapporteringsperiode. Det betyder at udledningen frem til 31. december 2024, som søfartsvirksomheden overvåger, indberettes som en del af udledningsrapporten for 2024, mens mængden af udledningsvarende til den del af rejsen pr. 1. januar 2025 vil blive taget højde for i udledningsrapporten for 2025. 

Forvaltende myndigheder vil sikre, at alle virksomheder under deres ansvar returnerer tilstrækkelige kvoter i tide. Oplysninger om compliance status for regulerede enheder vil blive afledt af CO2-kvoteregistret og gøres tilgængelige for de relevante myndigheder. 

Såfremt ansvaret for indkøb af brændstoffet og/eller driften af skibet overtages af en anden enhed end søfartsvirksomheden i henhold til en kontraktlig ordning, er søfartsvirksomheden berettiget til godtgørelse fra denne enhed for omkostningerne i forbindelse med afgivelse af kvoter. EU-medlemsstaterne skal træffe nationale foranstaltninger for at sikre, at søfartsvirksomheden er berettiget til refusion i sådanne situationer og skal give den tilsvarende adgang til domstolene for at håndhæve denne ret. 

Selv om denne ret til refusion bør gøres gældende af EU-medlemsstaterne uanset kontraktlige ordninger, forventes søfartsvirksomheder og enheder, der er ansvarlige for indkøb af brændstoffet og/eller driften af skibet, at udvikle kontraktlige klausuler for at overvælte ETS-afgivelsesomkostningerne som passende. "Skibets drift" betyder i denne bestemmelses forstand fastlæggelse af den transporterede last eller skibets rute og hastighed. 

Ikke desto mindre forbliver søfartsvirksomheden den ansvarlige enhed for at returnering af kvoter. 

Ja, EUAer og andre typer kover, som findes i CO2-kvoteregisteret anses som et finansielt reguleret instrument.
Alle virksomheder som handler med CO2-kvoter, skal være LEI registreret, uanset hvad formålet med handlen er, om kvoterne skal bruges til compliance eller blot er en handel. 

Hvor kan jeg finde mere information?

Du kan finde yderligere information på EU-Kommissionens hjemmeside og ved at se EMSA/EU-Kommissionens webinar, hvor de gennemgår reglerne og processerne trin for trin. Bemærk at webinaret er på engelsk og uden dansk tekst eller oversættelse.