Resumé
På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 24. februar 2023 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende TIMEVAT A/S, CVR-nr. 40688765.
Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering eller tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at opdatere sit materiale, således at det lever op til kravene i hvidvaskloven.
Erhvervsstyrelsen konstaterede endvidere, at virksomheden ikke havde udarbejdet tilstrækkelige skriftlige politikker for databeskyttelse samt tilstrækkelige skriftlige politikker og forretningsgange for udveksling af oplysninger, der udveksles med det formål at bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering inden for koncernen, hvorfor virksomheden blev påbudt at udarbejde dette.
Erhvervsstyrelsen konstaterede endvidere, at virksomheden ikke havde sikret forretningsgange til at afgøre, om en kunde er en politisk eksponeret person, nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person, hvorfor virksomheden blev påbudt at udarbejde forretningsgange for dette.
Erhvervsstyrelsen konstaterede desuden, at virksomheden ikke havde oprettet en whistleblowerordning, hvor ansatte via en særlig, uafhængig og selvstændig kanal kan indberette overtrædelser eller potentielle overtrædelser af hvidvaskloven og regler, der er udstedt i medfør heraf, hvorfor virksomheden blev påbudt at oprette en sådan.
Derudover modtog virksomheden et påbud for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af en række udtagne kundesager kunne konstatere, at virksomheden i fire tilfælde ikke havde indhentet og kontrolleret kundens reelle ejeres identitetsoplysninger. Virksomheden modtog desuden en påtale for i seks tilfælde ikke rettidigt at have indhentet og kontrolleret reelle ejeres identitetsoplysninger.
Virksomheden modtog endvidere et påbud for i ét tilfælde ikke at have gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur. Virksomheden modtog desuden en påtale for i fem tilfælde ikke rettidigt at have gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur.
Virksomheden modtog endvidere et påbud for i syv tilfælde ikke at have vurderet og hvor relevant indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed. Virksomheden modtog desuden en påtale for i fire tilfælde ikke rettidigt at have vurderet og hvor relevant indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed.
Virksomheden modtog endvidere et påbud for i syv tilfælde ikke at have foretaget risikovurdering af forretningsforbindelsen, herunder inddraget oplysninger om forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt relevante faktorer fra hvidvasklovens bilag 2 og 3. Virksomheden modtog desuden en påtale for i fem tilfælde ikke rettidigt at have foretaget risikovurdering af forretningsforbindelsen, herunder inddraget oplysninger om forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt relevante faktorer fra hvidvasklovens bilag 2 og 3.
Virksomheden modtog endvidere et påbud for i syv tilfælde ikke at have foretaget kontrol af, om kunderne er politiske eksponerede personer, nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person. Virksomheden modtog desuden en påtale for i fire tilfælde ikke rettidigt at have foretaget kontrol af, om kunderne er politiske eksponerede personer, nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.
Virksomheden modtog herudover et påbud for ar ophøre med at udbyde de tjenesteydelser omfattet af hvidvasklovens § 1, stk. 1, nr. 17, jf. § 2, nr. 12, litra c, uden at være registreret i Erhvervsstyrelsens register til bekæmpelse af hvidvask.
Erhvervsstyrelsen har besluttet at anmode National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) om at indlede politimæssig efterforskning af virksomhedens overtrædelse af hvidvasklovens § 11, stk. 3, § 18, jf. § 10, nr. 1, og § 58, stk. 1.