Joint ventures, leverandøraftaler og drifts- eller serviceaftaler

Erhvervsstyrelsen screener såkaldte ”særlige økonomiske aftaler” på linje med udenlandske investeringer. Det er aftaler om joint ventures og en række kommercielle aftaler.

  • Opdateret 1. juli 2024

Investeringsscreeningsloven omfatter ikke aftaler, der er gennemført inden den 1. september 2021. Herved forstås, at der inden dette tidspunkt er indgået en bindende aftale mellem parterne. Det vil således ikke være tilstrækkeligt, at der har været forhandlet om en aftale mellem parterne, at der foreligger en erklæring om at parterne er indstillet på at indgå en aftale (letter of intent), et endeligt udkast til en aftale eller en betinget aftale. Hvis en aftale der er bindende indgået inden den 1. september 2021 senere ændres eller forlænges vil Erhvervsstyrelsen som udgangspunkt betragte dette som en ny aftale, der kan kræve tilladelse. Erhvervsstyrelsen vil i den forbindelse blandt andet lægge vægt på, om der er tale om væsentlige ændringer eller en langvarig forlængelse.

Hvis du som udenlandsk investor skal indgå en særlig økonomisk aftale med en dansk virksomhed eller enhed, skal du være opmærksom på, at aftalen kan være omfattet af kravene i investeringsscreeningsloven. Vær opmærksom på, at en udenlandsk investor også kan være en virksomhed hjemmehørende i Danmark, som er ejet af personer eller virksomheder fra andre lande. 

Se hvilke udenlandske investorer og danske enheder, der er omfattet af kravet om tilladelse eller anmeldelse af en særlig økonomisk aftale nedenfor i afsnittet ” Tilladelse eller anmeldelse af en særlig økonomisk aftale”. 

Som hovedregel finder de almindelige regler i loven og anvendelsesbekendtgørelsen om, hvem der omfattes som udenlandsk investor, og hvem der omfattes som investeringsobjekt, også anvendelse på særlige økonomiske aftaler. Der gælder dog en særregel efter anvendelsesbekendtgørelsen for forskningsinstitutioner i forhold til aftaler om joint ventures vedrørende forskning og udvikling. Aftaler mellem en udenlandsk investor og offentlige og private ikke-erhvervsdrivende forskningsinstitutioner er således omfattet af loven og kræver tilladelse, når der er tale om joint ventures vedrørende forskning og udvikling som vedrører forsvarssektoren, it- sikkerhed, kritisk teknologi eller kritisk infrastruktur.

Det er den udenlandske investor/aftalepart, der er forpligtet til at undersøge om en konkret aftale vil være omfattet af loven. Dog kan en dansk myndighed, der efter anvendelsesbekendtgørelsen er omfattet af loven, også have en forvaltningsretlig undersøgelsespligt inden den indgår en sådan aftale med en udenlandsk investor. 
 
Der vil være tale om en særlig økonomisk aftale, hvis følgende to forhold begge er opfyldt:

  1.  Aftalen skal omhandle en af følgende tre aftalegrupper 
    • Et joint ventures om forskning og udvikling,
    • En leverandøraftale dvs. en aftale om levering af råvarer, produkter, anlæg eller halvfabrikata og komponenter, herunder software 
    • En drifts- eller  serviceaftale dvs. en aftale om drift eller vedligeholdelse af bygninger, anlæg, installationer eller systemer.
  2. Hvis du som investor gennem aftalen opnår kontrol med eller betydelig indflydelse på den danske virksomhed eller enhed (fx en offentlig myndighed) eller på forretningskritiske områder i virksomheden eller enheden (fx udviklingsaktiviteter). 

Joint ventures giver kontrol eller betydelig indflydelse når:

  • Den udenlandske investor får ret til at træffe beslutning om gennemførelse af de omfattede forsknings- og udviklingsaktiviteter
  • Den udenlandske investor tillægges en vetoret i forhold til beslutninger om gennemførelse af de omfattede forsknings- og udviklingsaktiviteter
  • Den udenlandske investor er sikret samme indflydelse som den danske virksomhed i forhold til beslutninger om forsknings- og udviklingsaktiviteter
  • Den udenlandske investor kan beslutte at udvide et joint venture til andre områder end oprindelig aftalt
  • Den udenlandske investor er på forhånd sikret rettighederne til udnyttelse af resultaterne af forsknings- og udviklingsaktiviteterne

Leverandøraftaler giver kontrol eller betydelig indflydelse, når der ikke er tale om en enkeltstående levering dog undtaget levering af anlæg og:

  • Leverandøraftalen indeholder bestemmelser eller vilkår om, at den er indgået for en længere periode end 24 måneder, eller er uopsigelig i en længere periode end 12 måneder, herunder hvis aftaler uden tidsbegrænsning er uopsigelige i en længere periode end 12 måneder. 
  • Aftalen indeholder bestemmelser eller vilkår, som giver den udenlandske investor ret til at træffe beslutninger om anvendelsen af de omfattede råvarer, produkter, anlæg eller halvfabrikata og komponenter, herunder software, eller uovervåget adgang til de omfattede bygninger, anlæg, installationer eller systemer i en virksomhed eller enhed
  • Den udenlandske leverandør kun med betydelig risiko for virksomhedens fortsatte drift eller for gennemførelse af forretningskritiske udviklingsprojekter kan erstattes med en anden leverandør. 

Drifts- eller serviceaftaler giver kontrol eller betydelig indflydelse, når der ikke er tale om en enkeltstående ydelse og:

  • Drifts- eller  serviceaftalen indeholder bestemmelser eller vilkår om, at den er indgået for en længere periode end 24 måneder, eller er uopsigelig i en længere periode end 12 måneder, herunder hvis aftaler uden tidsbegrænsning er uopsigelige i en længere periode end 12 måneder. 
  • Aftalen indeholder bestemmelser eller vilkår som giver den udenlandske investor kontrol over anvendelsen af eller uovervåget adgang til de omfattede bygninger, anlæg, installationer eller systemer i en virksomhed eller enhed. 
  • Den udenlandske leverandør kun med betydelig risiko for virksomhedens fortsatte drift eller for gennemførelse af forretningskritiske udviklingsprojekter kan erstattes med en anden leverandør. 

Tilladelse eller anmeldelse af en særlig økonomisk aftale 

En særlig økonomisk aftale kan være omfattet af både reglerne om tilladelse eller reglerne om anmeldelse. Det er altid dig som udenlandsk investor/aftalepart, der kan ansøge eller anmelde.

Hvis den aftale du påtænker at indgå er omfattet af den pligtmæssige tilladelsesordning, er det her vigtigt at være opmærksom på, at det er dig som udenlandsk investor/aftalepart (dvs. ikke den danske virksomhed eller enhed), der er forpligtet til at søge om tilladelse hos Erhvervsstyrelsen. Det kan have alvorlige konsekvenser hvis du ikke får ansøgt om tilladelse til en aftale, der er omfattet af krav om tilladelse. 

Udenlandske investorer og aftaleparter omfattet af tilladelseskravet 

  • Udenlandske statsborgere med undtagelse af statsborgere fra EU- og EFTA-lande
  • Virksomheder, der er hjemmehørende udenfor EU- eller EFTA-lande
  • Virksomheder, der er hjemmehørende i Danmark og andre EU- eller EFTA, hvis virksomheden er kontrolleret af personer eller virksomheder fra lande udenfor EU- eller EFTA. Erhvervelse af mindst 25 pct. af ejerandelene eller stemmerettighederne eller tilsvarende kontrol ved andre midler anses i den forbindelse for at medføre kontrol eller betydelig indflydelse på virksomheden. Vurderingen af, om der foreligger kontrol eller betydelig indflydelse skal foretages i forhold til hver enkelt udenlandsk virksomhed, hvis der er flere udenlandske ejere. De udenlandske virksomheders ejerandele i den danske virksomhed skal således ikke lægges sammen. Det er dog en forudsætning, at de udenlandske virksomheder ikke er koncernforbundne eller forbundne gennem nærtbeslægtede personer.
  • Nationale myndigheder og statslige organer udenfor EU- og EFTA, herunder offentlige institutioner og statsejede investeringsfonde 
  • Ideelle foreninger, ikke-erhvervsdrivende fonde og lignende juridiske personer uden EU og EFTA

Ved virksomheder forstås alle erhvervsdrivende virksomheder uanset organisationsform. 

Ved hjemmehørende forstås det sted, hvor virksomheden er registeret eller har sit vedtægtsmæssige hjemsted.

Investeringsscreeningsloven finder ikke anvendelse på Grønland og Færøerne. Dog er særlige økonomiske aftaler, der foretages af virksomheder hjemmehørende i Grønland eller på Færøerne, omfattet, hvis udenlandske statsborgere eller virksomheder [fra tredjelande] har kontrol med eller betydelig indflydelse med virksomheden.
 

Hvis den aftale du påtænker at indgå eller har indgået ikke er omfattet af den pligtmæssige tilladelsesordning kan du indgive en anmeldelse til Erhvervsstyrelsen, hvis aftalen kan udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden.

Udenlandske investorer og aftaleparter omfattet af anmeldelse 

  • Udenlandske statsborgere med undtagelse af statsborgere fra EU- og EFTA-lande
  • Virksomheder, der er hjemmehørende udenfor EU- eller EFTA-lande
  • Virksomheder, der er hjemmehørende i Danmark og andre EU- eller EFTA, hvis virksomheden er kontrolleret af personer eller virksomheder fra lande udenfor EU- eller EFTA.
  • Nationale myndigheder og statslige organer udenfor EU- og EFTA, herunder offentlige institutioner og statsejede investeringsfonde. 

Ved virksomheder forstås alle erhvervsdrivende virksomheder uanset organisationsform. 

Ved hjemmehørende forstås det sted, hvor virksomheden er registeret eller har sit vedtægtsmæssige hjemsted.

Investeringsscreeningsloven finder ikke anvendelse på Grønland og Færøerne. Dog er særlige økonomiske aftaler, der foretages af virksomheder hjemmehørende i Grønland eller på Færøerne, omfattet, hvis udenlandske statsborgere eller virksomheder fra tredjelande har kontrol med eller betydelig indflydelse med virksomheden.

Hvis du som investor indgår en særlig økonomisk aftale med en dansk virksomhed eller enhed indenfor sektorer, der vurderes som særligt følsomme i forhold til national sikkerhed eller offentlig orden (forsvar, dual-use, it-sikkerhed, kritisk infrastruktur og kritisk teknologi), skal du søge om tilladelse, før aftalen indgås.

Hvis du som investor indgår en særlig økonomisk aftale med en dansk virksomhed eller enhed indenfor alle andre sektorer end de særligt følsomme, kan du benytte anmeldelsesordningen, hvis aftalen kan udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden. Du har mulighed for at anmelde såvel påtænkte aftaler som allerede indgåede aftaler. Du bør være opmærksom på, at hvis du vælger ikke at anmelde aftalen og dermed får den godkendt af Erhvervsstyrelsen, kan styrelsen i op til fem år fra aftalen er indgået iværksætte en nærmere undersøgelse af aftalen og eventuelt give påbud om afvikling af aftalen.

Investeringsscreeningsloven finder ikke anvendelse på en særlig økonomisk aftale, hvis der er tale om en af de følgende situationer:

For uddybende information om nedenstående se vurderingsmodellen under aftaler omfattet af investeringsscreeningsloven

  • Hvis den påtænkte aftale skal indgås med en virksomhed hjemmehørende i et EU- eller EFTA-land, og personer eller virksomheder fra et tredjeland ikke kontrollerer eller har betydelig indflydelse på virksomheden 
  • Hvis aftalen alene vedrører en enkeltstående leverance ved leverandøraftaler (levering af anlæg undtaget), eller en enkeltstående drifts- eller serviceydelse - se trin 5 i vurderingsmodellen
  • Hvis aftalen er indgået på grundlag af en standardaftale som er godkendt af Erhvervsstyrelsen - se trin 3 i vurderingsmodellen og se listen over godkendte aftaler 
  • Hvis der er tale om en aftale mellem koncernforbundne virksomheder – se trin 3 i vurderingsmodellen
  • Hvis der er tale om et joint venture om andet end forskning og udvikling – se trin 2 i vurderingsmodellen

Lovgrundlag

I investeringsscreeningsloven finder du lovgrundlaget for særlige økonomiske aftaler: 

•    Aftaler er defineret nærmere i investeringsscreeningslovens § 4, nr. 5
•    Krav om tilladelse til aftaler er fastsat i lovens § 7 
•    Mulighed for anmeldelse af aftaler er fastsat i lovens § 11 
•    Regler om de enkelte aftaletyper er fastsat i anvendelsesbekendtgørelsens §§ 12-17