Hvidvask

Lecasa ApS

Vurdering om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende Lecasa ApS.

  • 2. september 2024
  • Lecasa ApS
  • Skatterådgivere, bogholdere o.a. der tilbyder samme ydelser som advokater, ejendomsmæglere eller revisorer

Resumé

På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 2. september 2024 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende Lecasa ApS, CVR-nr. 34474672.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at opdatere materialet, således at det lever op til kravene i hvidvaskloven.

Virksomheden modtog et påbud for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgang af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i ét tilfælde ikke har kontrolleret kundens identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde.

Virksomheden modtog et påbud for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgang af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i ét tilfælde ikke har kontrolleret kundens identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde. Ligeledes modtog virksomheden en påtale for i to tilfælde ikke at have kontrolleret kundens identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde.

Virksomhed modtog et påbud for i tre tilfælde ikke at have gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur. Ligeledes modtog virksomheden en påtale for i ét tilfælde ikke rettidigt at have gennemført foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur.

Virksomheden modtog et påbud for i seks tilfælde ikke at have foretaget kontrol af, om kunderne er politiske eksponerede personer (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person. Ligeledes modtog virksomheden en påtale for i fem tilfælde ikke rettidigt at have foretaget kontrol af, om kunderne er politiske eksponerede personer (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke rettidigt havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering, hvorfor virksomheden modtog påtale for ikke rettidigt at have identificeret og vurderet risikoen for, at virksomheden kan blive misbrugt til hvidvask og terrorfinansiering.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke rettidigt havde sikret forretningsgange til at afgøre, om en kunde er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person, hvorfor virksomheden modtog en påtale for ikke rettidigt at have udarbejdet forretningsgange herfor.

Virksomheden modtog en påtale for i seks tilfælde ikke rettidigt at have gennemført rimelige foranstaltninger for at kontrollere den eller de reelle ejeres identitetsoplysninger.

Virksomheden modtog herudover en påtale for i seks tilfælde ikke rettidigt at have vurderet, og hvor relevant, indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed.

Virksomheden modtog også en påtale for i seks tilfælde ikke rettidigt at have foretaget risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurderet forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og 3.