Hvidvask

CKF Revision ApS Godkendt revisionsfirma

Vurdering om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende CKF Revision ApS Godkendt revisionsfirma

  • 20. februar 2023
  • CKF Revision ApS Godkendt revisionsfirma
  • Godkendte revisorer og revisionsvirksomheder

Resumé

På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 20. februar 2023 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende CKF Revision ApS Godkendt revisionsfirma, CVR-nr. 31782139.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering eller tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at opdatere materialet, således at det lever op til kravene i hvidvaskloven.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde sikret forretningsgange til at afgøre, om en kunde er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person, hvorfor virksomheden blev påbudt at udarbejde forretningsgange herfor.

Virksomheden modtog et påbud for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i ét tilfælde ikke havde kontrolleret én virksomhedskundes identitetsoplysninger.

Virksomheden modtog et påbud for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i ét tilfælde ikke havde indhentet og kontrolleret én virksomhedskundes reelle ejeres identitetsoplysninger.

Virksomheden modtog endvidere et påbud for ikke løbende at have overvåget én forretningsforbindelse og ajourført dokumenter, data eller oplysninger om kunden.

Virksomheden modtog et påbud for ikke at have foretaget en tilstrækkelig risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurdere forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og 3 i otte tilfælde.

Virksomheden modtog et påbud for ikke at have foretaget en risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurdere forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og bilag 3 i fire tilfælde.

Erhvervsstyrelsen påbød herudover virksomheden om omgående at indberette en uoverensstemmelse mellem oplysningerne om en kundes faktiske ledelse og de registrerede oplysninger om reelle ejere til Erhvervsstyrelsen i ét tilfælde.

Virksomheden modtog et påbud for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af udvalgte kundesager kunne konstatere, at virksomheden i ét tilfælde ikke har gennemført skærpede kundekendskabsprocedurer.

Virksomheden modtog et påbud for ikke at have foretaget kontrol af, om kunderne er politiske eksponerede personer (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person i tre tilfælde.

Erhvervsstyrelsen påbød virksomheden om omgående at foretage en undersøgelse vedrørende mistanke om én kundes tilknytning til hvidvask eller finansiering af terrorisme.

Virksomheden modtog en påtale for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer ved etablering af forretningsforbindelsen, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i seks tilfælde ikke rettidigt havde kontrolleret en kundes identitetsoplysninger ved forretningsforbindelsens etablering.

Virksomheden modtog herudover en påtale for i ni tilfælde ikke rettidigt at have foretaget kontrol af, om kunderne er politiske eksponerede personer (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.