Afdrag af indefrosne energiudgifter

Her kan du læse mere om, hvordan du skal forholde dig når du skal afdrage eller indfri dine indefrosne energiudgifter.  

  • Opdateret 15. marts 2024

Energivirksomheden skal, efter den pågældende indefrysningsperiodes ophør (31. oktober 2023 for el og gas og 31. december 2023 for fjernvarme), overdrage det indefrosne beløb til Erhvervsstyrelsen. Din energivirksomhed vil orientere dig om overdragelsen, inden den finder sted. I forbindelse med orienteringen vil du modtage et orienteringsbrev med en opgørelse af dit samlede indefrosne beløb fra din energivirksomhed.

I løbet af første kvartal af 2024 overdrager energivirksomhederne de indefrosne beløb til Erhvervsstyrelsen. Du vil blive kontaktet af Erhvervsstyrelsen når overdragelsen af dit indefrosne beløb er sket. Du behøver altså ikke gøre dig noget, før Erhvervsstyrelsen kontakter dig. Du kan dog til enhver tid indfri dit samlede indefrosne beløb.

At Erhvervsstyrelsen står for opkrævningen, og ikke din energivirksomhed, vil ikke ændre de grundlæggende vilkår, der gælder for tilbagebetaling af det indefrosne beløb. Du vil desuden ikke blive opkrævet administrationsgebyrer af Erhvervsstyrelsen i afdragsperioden.

Din energivirksomhed vil sende dig et brev for at orientere dig om, at indefrysningsperioden er udløbet og at energivirksomheden vil anmode Erhvervsstyrelsen om at overtage dit indefrosne beløb.

Når det indefrosne beløb er overdraget til Erhvervsstyrelsen, kontakter Erhvervsstyrelsen dig med information om dine muligheder for at tilbagebetale beløbet.

I den mellemliggende periode behøver du ikke at foretage dig noget. Du kan dog til enhver tid vælge at indfri din gæld på én gang. Hvis du ønsker at indfri din gæld i den mellemliggende periode, altså før Erhvervsstyrelsen har overtaget det indefrosne beløb, skal du kontakte din energivirksomhed.

Efter indefrysningsperiodens udløb (den 1. november 2023 for el- og gas, den 31. december 2023 for fjernvarme), følger et afdragsfrit år. Efter det afdragsfrie år følger afdragsperioden, som strækker sig over 4 år.

Forud for det afdragsfrie år skal du derfor overveje, om du vil indfri det indefrosne beløb på én gang, eller om du ønsker at afdrage beløbet. Hvis du ikke foretager dig noget, vil du automatisk blive tilmeldt afdragsordningen, som begynder den 1. november 2024 for el- og gaskunder. For fjernvarmekunder begynder afdragsperioden den 1. januar 2025.

Din regning opgøres således
Afdragsperioden løber over 4 år med ét afdrag pr. kvartal: 16 i alt. Beløbet på din regning er beregnet, så hvert af de 16 afdrag er lige store.

Det gøres på denne måde:

  • Dit samlede indefrysningsbeløb deles i 16.
  • Den samlede rente for afdragsperioden deles i 16.

Ved det sidste afdrag (afdrag nr. 16), justeres opkrævningsbeløbet baseret på, om du har betalt dine afdrag før eller efter betalingsfristen.

Hvis du har yderligere spørgsmål til din regning, kan du altid kontakte Erhvervsstyrelsen på telefon: 70 80 91 81

Selvom du er tilmeldt afdragsordningen, kan du stadig til enhver tid vælge at indfri det resterende beløb på én gang. Det gør du ved at skrive til [email protected].

Rykkerskrivelse 
Hvis du modtager en opkrævning fra Erhvervsstyrelsen, som du ikke betaler, vil du få én rykker. Modtager du 2 rykkere, men fortsat ikke reagerer, overgår opkrævningen af det indefrosne beløb til Gældsstyrelsen.

Hvis du ønsker at indfri det indefrosne beløb, inden det overdrages til Erhvervsstyrelsen, skal du kontakte din energivirksomhed. Hvis du ønsker at indfri det indefrosne beløb efter det er overdraget til Erhvervsstyrelsen, skal du kontakte Erhvervsstyrelsen. Når det indefrosne beløb er overdraget til Erhvervsstyrelsen, kontakter Erhvervsstyrelsen dig med information om dine muligheder for at tilbagebetale beløbet.

Hvis det indefrosne beløb er overdraget til Erhvervsstyrelsen, og du har fået brev herom i Digital Post, kan du indfri det indefrosne beløb ved at sende en mail til [email protected].

I mailen skal du angive følgende:

  • Dit fulde navn
  • Sagsnummer (fremgår af informationsbrevet fra Erhvervsstyrelsen)
  • Ønske om at indfri det fulde indefrosne beløb

Rykkerskrivelse 
Hvis du modtager en opkrævning fra Erhvervsstyrelsen, som du ikke betaler, vil du få én rykker. Modtager du 2 rykkere, men fortsat ikke reagerer, overgår opkrævningen af det indefrosne beløb til Gældsstyrelsen.
 

Det følger af din aftale om indefrysning af en del af dine energiregninger, at du skal betale renter af din gæld. Renten for indefrysning af energiregninger for virksomheder er 4,4 procent pr. år.

For de energiregninger, der er omfattet af indefrysningsordningen, løber der renter på fra dagen efter energiregningerne forfalder til betaling hos din energivirksomhed. Renterne påløber, indtil det indefrosne beløb inklusive renter er fuldt tilbagebetalt.

Rentefradrag
Renterne på det indefrosne beløb er fradragsberettigede. Renterne er først fradragsberettigede, når de forfalder til betaling. Der vil som udgangspunkt ikke være forfaldne renter før tilbagebetaling påbegyndes i slutningen af 2024, medmindre du indfrier lånet før tid. 

Hvis du har forfaldne renter, vil de blive indberettet til Skattestyrelsen af energivirksomheden eller Erhvervsstyrelsen og vil fremgå af din årsopgørelse.

Virksomheder, der ikke får en fortrykt årsopgørelse, har selv ansvar for at oplyse om renter til Skatteforvaltningen.

Det samlede indefrosne beløb fremgår af dine energiregninger – eller i et særskilt brev sammen med din regning. Din energivirksomhed kan oplyse dig om, hvordan du ellers kan tilgå oplysninger om din indefrysning.

Når det indefrosne beløb er overdraget til Erhvervsstyrelsen, kan du kontakte Erhvervsstyrelsen for mere information.

Det er din energivirksomhed, der administrerer indefrysningen af din energiregning. Hvis du har flere spørgsmål til din regning, skal du derfor kontakte din energivirksomhed. 

Du kan læse mere om indefrysning for virksomheder på siden:

Du kan læse mere om overdragelsesprocessen på siden:

Du kan ikke klage over Erhvervsstyrelsens afgørelser om overtagelse af indefrosne fordringer. Erhvervsstyrelsen håndterer heller ikke klager, der vedrører forholdet mellem kunde og energivirksomhed.

Hvis du ønsker at klage over indefrysningen af din energiregning, kan du indsende din klage til Nævnenes Hus og Forbrugerklagenævnet via Klageportalen.

Har du ikke et dansk CPR-/CVR-nummer, og derfor ikke har MitID, kan du kontakte Nævnenes Hus og få hjælp til at komme videre med klagesagen på [email protected].

Har du generelle spørgsmål kan du kontakte Nævnes Hus på [email protected] eller ringe på tlf. 72 40 56 00.

Kontakt os

  • Mandag, onsdag og fredag kl. 9.00-12.00 

    Tirsdag og torsdag kl. 11.00-14.00

  • T: 7080 9181
  • [email protected]