Ordinær kvalitetskontrol af revisorer og revisionsvirksomheder

Ordinær kvalitetskontrol er en løbende tilbagevendende kontrol, der har en forebyggende og vejledende karakter med fokus på fremadrettede tiltag i form af forbedringspunkter og anbefalinger samt opfølgning herpå. 

  • Opdateret 6. januar 2023

Status 4. kvartal 2022: Antal kvalitetskontroller fordelt på år

Status på kontrollen 2022 2021 2020 2019 Total Her-af PIE
Igangværende kontroller pr. primo 64 35 7 1 107 5
Udtaget til kontrol i perioden 0 - - - 0 0
Kontroller, der er udgået i perioden 6 0 0 0 6 0
Igangværende kontroller pr. ultimo 57 29 7 0 94 4
Afsluttede kontroller i perioden 1 6 0 1 7 1

Status 4. kvartal 2022: Resultat af kvalitetskontrollen

Resultat af kontrollen 2022 2021 2020 2019 Total Her-af PIE
Afsluttet med opfølgende kontrol - 0 0 1 1 -
Afsluttet uden yderligere opfølgning - 6 0 0 6 1
Total - 6 0 1 7 1

Status 4. kvartal 2022: Igangværende kontroller

Status på igangværende kontroller 2022 2021 2020 2019 Total Her-af PIE
Kontrolbesøg gennemført, sagen er i høring 0 10 1 0 11 0
Kontrolbesøg er gennemført, sagsbehandling pågår 24 19 6 0 49 0
Kontrolbesøg ikke gennemført eller ikke afsluttet 33 0 0 0 34 4
Total 57 29 7 0 94 4

Status 3. kvartal 2022: Antal kvalitetskontroller fordelt på år

Status på kontrollen 2022 2021 2020 2019 Total Her-af PIE
Igangværende kontroller pr. primo 68 46 8 2 124 5
Udtaget til kontrol i perioden 0 - - - 0 0
Kontroller, der er udgået i perioden 4 0 0 0 4 0
Igangværende kontroller pr. ultimo 64 35 7 1 107 5
Afsluttede kontroller i perioden 0 11 1 1 13 0

Status 3. kvartal 2022: Resultat af kvalitetskontrollen

Resultat af kontrollen 2022 2021 2020 2019 Total Her-af PIE
Afsluttet med opfølgende kontrol - 0 0 1 1 -
Afsluttet uden yderligere opfølgning - 11 1 0 12 -
Total - 11 1 1 13 0

Status 3. kvartal 2022: Igangværende kontroller

Status på igangværende kontroller 2022 2021 2020 2019 Total Her-af PIE
Kontrolbesøg gennemført, sagen er i høring 0 4 1 1 6 0
Kontrolbesøg er gennemført, sagsbehandling pågår 0 29 4 0 33 0
Kontrolbesøg ikke gennemført eller ikke afsluttet 64 2 2 0 68 5
Total 64 35 7 1 107 5

 

Status 2. kvartal 2022: Antal kvalitetskontroller fordelt på år

Status på kontrollen 2022 2021 2020 2019 Total Her-af PIE
Igangværende kontroller pr. primo 56 47 15 2 120 5
Udtaget til kontrol i perioden 21 - - - 21 0
Kontroller, der er udgået i perioden 9 0 1 0 10 0
Igangværende kontroller pr. ultimo 68 46 8 2 124 5
Afsluttede kontroller i perioden 0 1 6 0 7 0

Status 2. kvartal 2022: Resultat af kvalitetskontrollen

Resultat af kontrollen 2022 2021 2020 2019 Total Her-af PIE
Afsluttet med opfølgende kontrol - 0 5 - 5 -
Afsluttet uden yderligere opfølgning - 1 1 - 2 -
Total - 1 6 0 7 0

Status 2. kvartal 2022: Igangværende kontroller

Status på igangværende kontroller 2022 2021 2020 2019 Total Her-af PIE
Kontrolbesøg gennemført, sagen er i høring 0 2 2 2 6 0
Kontrolbesøg er gennemført, sagsbehandling pågår 0 42 4 0 46 0
Kontrolbesøg ikke gennemført eller ikke afsluttet 68 2 2 0 72 5
Total 68 46 8 2 124 5

 

Status 1. kvartal 2022: Antal kvalitetskontroller fordelt på år

Status på kontrollen 2022 2021 2020 2019 Total Her-af PIE
Igangværende kontroller pr. primo 0 52 32 3 87 5
Udtaget til kontrol i perioden 56 - - - 56 4
Kontroller, der er udgået i perioden 0 0 0 0 0 0
Igangværende kontroller pr. ultimo 56 47 15 2 120 5
Afsluttede kontroller i perioden 0 5 17 1 23 4

Status 1. kvartal 2022: Resultat af kvalitetskontrollen

Resultat af kontrollen 2022 2021 2020 2019 Total Heraf PIE
Afsluttet med opfølgende kontrol - 0 9 1 10 0
Afsluttet uden yderligere opfølgning - 5 8 - 13 4
Total - 5 17 1 23
4

Status 1. kvartal: Igangværende kvalitetskontroller

Status på igangværende kontroller 2022 2021 2020 2019 Total Heraf PIE
Kontrolbesøg gennemført, sagen er i høring 0 0 8 2 10 0
Kontrolbesøg gennemført, sagsbehandling pågår 0 43 5 0 30 0
Kontrolbesøg ikke gennemført eller ikke afsluttet 56 4 2 0 80 5
Total 56 47 15 2 120 5

 

Væsentlige observationer fra kvalitetskontroller

Erhvervsstyrelsen skelner i forbindelse med en kvalitetskontrol mellem observationer og væsentlige observationer. Erhvervsstyrelsen har defineret væsentlige observationer som forhold, hvor forbedringer er påkrævet for at leve op til lovgivning og gældende standarder. Væsentlige observationer vil altid blive beskrevet i Erhvervsstyrelsens rapport om kvalitetskontrol, som er adresseret til revisionsvirksomheden. Væsentlige observationer fører til, at Erhvervsstyrelsen identificerer et eller flere forbedringspunkter, som re-visionsvirksomheden henstilles til at følge op på. Revisionsvirksomheden er ansvarlig for at følge op på forbedringspunkter, som bliver identificeret i forbindelse med en kvalitetskontrol, uanset om de observationer, der har ført til forbedringspunkter, er identificeret ved gennemgang af en eller flere erklæringsopgaver eller ved gennemgang af revisionsvirksomhedens kvalitetsstyringssystem.

Formålet med at beskrive væsentlige observationer fra kvalitetskontroller er at skabe transparens om, hvilke observationer, der medfører, at Erhvervsstyrelsen identificerer et forbedringspunkt i forbindelse med en kvalitetskontrol. 

Væsentlige observationer fordelt på emner

Forbedringspunkt: Sikring af, at mangler ved kvalitetsstyringssystemet bliver tilrettet

Beskrivelse af typiske observationer, der har ført til forbedringspunktet:

  • Utilstrækkelige procedurer vedrørende vurdering af uafhængighed samt dokumentation heraf.
  • Manglende politikker og procedurer for underskrivende revisors godkendelse af revisionsdokumentationen på passende niveauer i revisionsprocessen, som sikrer, at underskrivende revisor dokumenterer sin gennemgang og godkendelser arbejdspapirer, opgavekonklusioner mv. for væsentlige og risikofyldte områder før afgivelse af revisionspåtegning.
  • Manglende politikker og procedurer for vedrørende revision af koncernregnskaber, når der afgives erklæring på koncernregnskabet gennem revisionsvirksomheden.
  • Manglende politikker og procedurer, der sikrer, at der oprettes et opgavearkiv for hver enkelt revisionsopgave i overensstemmelse med § 7, i bekendtgørelse om godkendte revisorers og revisionsvirksomheders tilrettelæggelse af arbejdet.
  • Utilstrækkelige politikker og procedurer til sikring af, at der foretages konsultationer på et passende fagligt niveau.
  • Manglende koncept for udformning og udførelse af handlinger vedrørende overvejelser i forbindelse med nærtstående parter, herunder betydelige transaktioner udenfor det normale forretningsområde samt handlinger vedrørende besvigelsesrisici forbundet med indregning af indtægter.
  • Manglende politikker og procedurer til sikring af, at samtlige påkrævede supplerende handlinger, som skal udføres ved afgivelse af erklæring om udvidet gennemgang, bliver udført.
  • Manglende politikker og procedurer for, at der foretages en årlig overvågning af kvalitetsstyringssystemet og en periodisk efterfølgende overvågning og evaluering af erklæringsopgaver.
  • Manglende politikker og procedurer, der sikrer, at der føres de krævede registre over overtrædelser af revisorlovgivningen samt skriftlige klager over resultatet af udførte revisionsopgaver.
  • Manglende politikker og procedurer for outsourcing af ydelser til tredjemand. 
  • Koncepter for løsning af erklæringsopgaver sikrer ikke overholdelse af faglige standarder samt krav i relevant lovgivning og øvrig regulering.

Forbedringspunkt: Sikring af, at der udføres en tilstrækkelig overvågning

Beskrivelse af typiske observationer, der har ført til forbedringspunktet:

  • Der har været væsentlige observationer i forbindelse med kvalitetskontrollen af erklæringsopgaver, som ikke har været identificeret ved den interne overvågning af den samme erklæringsopgave.
  • Der har ikke været udført overvågning, hverken af kvalitetsstyringssystemet eller af erklæringsopgaver.
  • Der er ikke dokumentation for, at der er udført overvågning.
  • Der er ikke udført årlig overvågning af kvalitetsstyringssystemet.
  • Udførende revisor har selv foretaget intern kontrol af egne erklæringsopgaver.
  • Revisionsvirksomheden har ikke fulgt op på bemærkninger og væsentlige forhold, som er konstateret ved den interne overvågning, samt sikret, at konstaterede fejl og mangler er kommunikeret og rettet op efterfølgende.
  • Der er ikke sket afhjælpning af konstaterede fejl og mangler ved tidligere overvågninger.
  • Der er ikke udført overvågning af kvalitetsstyringssystemet og erklæringsopgaver, da kvalitetskontrollen er anset for at kunne erstatte intern kontrol.

Forbedringspunkt: Sikring af, at der foretages dokumenteret vurdering af overholdelse af uafhængighedsreglerne/at uafhængighedsreglerne overholdes

Beskrivelse af typiske observationer, der har ført til forbedringspunktet:

  • Der foreligger ingen dokumentation for kundeaccept og uafhængighedsvurdering.
  • Der er sket overtrædelse af rotationsreglerne.
  • Revisor forestår ligeledes bogføringen, men har ikke dokumenteret hvilke sikkerhedsforanstaltninger revisor har truffet for at mindske eventuelle trusler mod revisors uafhængighed.

Forbedringspunkt: Sikring af, at der sker tilstrækkelig planlægning af erklæringsopgaven

Beskrivelse af typiske observationer, der har ført til forbedringspunktet:

  • Årsregnskabet indeholder regnskabsposter, der sædvanligvis indeholder elementer af regnskabsmæssige skøn. Planlægningen indeholder ingen dokumenteret vurdering af risiko for væsentlig fejlinformation ved regnskabsmæssige skøn. Der er endvidere ikke taget dokumenteret stilling til ledelsens metode for udøvelse af skøn. Som følge heraf indeholder planlægningen ikke en beskrivelse af de nødvendige revisionshandlinger med henblik på at kunne opnå tilstrækkeligt og egnet revisionsbevis.
  • Der er ikke foretaget identifikation af væsentlige og risikofyldte områder i revisionsplanlægningen. Som følge heraf indeholder planlægningen ikke en beskrivelse af de nødvendige handlinger der skal udføres.
  • Revisor har i planlægningen vurderet, at investeringsejendomme ikke er påvirket af væsentlige regnskabsmæssige skøn, og har ikke foretaget en vurdering af, hvorvidt den anvendte regnskabspraksis vedrørende investeringsejendomme er i overensstemmelse med den regnskabsmæssige begrebsramme. De mangelfulde vurderinger har ført til, at der ikke er udført en tilstrækkelig revision. 
  • Revisionsplanlægningen indeholder ikke en dokumenteret risikovurdering samt en dokumenteret forståelse af virksomhedens forskellige indtægtsskabende aktiviteter.
  • Revisionsplanlægningen indeholder ikke en dokumenteret vurdering af fejlinformation som følge af risikoen for besvigelser.
  • Planlægningen indeholder ikke en begrundelse for, hvorfor forhåndsantagelsen om, at omsætningen er behæftet med besvigelsesrisici, ikke er til stede.
  • Utilstrækkelig planlægning, idet alle regnskabsposter er vurderet til lav risiko uden anden begrundelse, end at revisor assisterer med bogføringen. 
  • Revisor har ikke begrundet, hvorfor going concern ikke er identificeret som et væsentligt og risikofyldt område i planlægningen, selvom der er indikationer på going concern problemer og har derfor ikke planlagt udførelse af yderligere relevante revisionshandlinger.
  • Revisor har anvendt standardrevisionsplan uden tilpasning til den konkrete kunde, selvom der er flere identificerede risici, som dermed ikke er blevet afdækket ved revisionen.
  • Der er ingen dokumentation for, at der er foretaget planlægning af erklæringsopgaven.
  • Koncernplanlægningen indeholder ikke stillingtagen til risikofyldte og væsentlige områder i koncernregnskabet og revisors stillingtagen til konsolideringsprocessen, og der er ikke udarbejdet konkrete revisionsinstrukser for revision af koncernregnskabet.
  • Der er ikke fastlagt en overordnet revisionsstrategi og koncernrevisionsplan til brug for revisionen af koncernregnskabet. Der er ikke dokumenteret en forståelse af interne handler eller virksomhedens processer til identifikation af interne handler til brug for konsolideringsprocessen. Vurderingen af komponentrevisors kompetencer er ikke tilstrækkeligt dokumenteret. 
  • Manglende dokumentation for koncernrevisors involvering i fastsættelse af revisionsstrategi og revisionsplan.
  • Der mangler fastsættelse af væsentlighedsniveau.
  • Der er ingen sammenhæng mellem risikovurdering vedrørende omsætning i planlægningsnotatet og arbejdsprogrammet for omsætning, hvilket har medført, at der ikke er udført tilstrækkelige revisionshandlinger.

Forbedringspunkt: Sikring af, at der udføres tilstrækkelige handlinger/foreligger tilstrækkelig dokumentation for udført arbejde/ er indhentet tilstrækkeligt og egnet bevis

Beskrivelse af typiske observationer, der har ført til forbedringspunktet:

  • Der er ikke dokumentation for, at der er udført tilstrækkelige revisionshandlinger, og der er ikke dokumentation for, at der er udvist professionel skepsis ved den udførte revision af væsentlige og risikofyldte områder samt områder der er væsentligt påvirket af regnskabsmæssige skøn, eksempelvis igangværende arbejder for fremmed regning, udviklingsprojekter, goodwill, investeringsejendomme, varebeholdninger, udskudt skatteaktiv, hensatte forpligtelser, samt vedrørende going concern og omsætning.
  • Kapitalandele er indregnet med udgangspunkt i et årsregnskab, der ikke er revideret. Der er ikke udført revisionshandlinger med henblik på at kunne afgive en erklæring med høj grad af sikkerhed vedrørende regnskabsposten.
  • Revisor har ligeledes udført bogføring for kunden og har ikke dokumenteret, at der er udført revisionshandlinger. Der er derfor ingen dokumentation for hvilke handlinger der er udført, samt de opnåede resultater heraf.
  • På baggrund af den dokumentation der foreligger, er det vanskeligt for en erfaren revisor, der ikke har forudgående tilknytning til opgaven, at vurdere, hvorvidt der er udført tilstrækkelige handlinger og dermed, om der er opnået tilstrækkeligt revisionsbevis.
  • Revisors arbejdspapirer er dateret efter datoen for den afgivne revisionspåtegning.
  • Kvalitetsstyringssystemet er udfyldt mere end 60 dage efter erklæringen er afgivet.
  • Der er ikke dokumentation for, at underskrivende revisor har været tilstrækkeligt involveret i opgaveløsningen.
  • Dokumentation for udførelse af revisionshandlinger er ikke tilstrækkelig, da flere revisionshandlinger alene er dokumenteret med "udført" eller lignende.
  • Der er ikke sammenhæng mellem planlægning, udførelse, konklusion og den afgivne erklæring.
  • Revisor har planlagt at basere revisionsbeviset på funktionaliteten af kontroller, men revisor har kun foretaget en gennemgang af kontroller og konstateret, at der ikke er ændringer i forhold til tidligere år. Der er ikke foretaget test af kontroller.
  • Der er ikke foretaget dokumenterede overvejelser, om ledelsen kan ifalde ansvar for forhold, der burde have været oplyst i erklæringen.
  • Der ikke er dokumentation for, at der er opnået et egnet og tilstrækkeligt revisionsbevis for primobalancen. 
  • Der er Ikke dokumentation for at revisor har rettet henvendelse til fratrædende revisor i forbindelse med førstegangsrevision.
  • Planlagt indhentelse af eksterne bekræftelser er ikke indhentet, og der er ikke udført alternative handlinger for at opnå revisionsbevis.

Forbedringspunkt: Sikring af, at der udføres tilstrækkelige handlinger ved erklæring om udvidet gennemgang
 

Beskrivelse af typiske observationer, der har ført til forbedringspunktet:

  • Samtlige påkrævede obligatoriske handlinger er ikke udført ved afgivelse af erklæring om udvidet gennemgang, på trods af, at dette har været relevant.
  • Manglende begrundelse for fravalg af påkrævede supplerende handlinger, der umiddelbart forekommer at være relevante.

Forbedringspunkt: Sikring af, at der kommunikeres med den øverste ledelse

Beskrivelse af typiske observationer, der har ført til forbedringspunktet:

  • Der er ingen dokumentation for, at der er foretaget kommunikation til den øverste ledelse om betydelige resultater fra revisionen 
  • Der er ikke foretaget skriftlig kommunikation om væsentlige mangler ved den interne kontrol.

Forbedringspunkt: Sikring af, at der foretages tilstrækkelig kontrol af overholdelse af den regnskabsmæssige begrebsramme, herunder at der tages stilling til indvirkning for udformningen af erklæringen 

Beskrivelse af typiske observationer, der har ført til forbedringspunktet:

  • Årsregnskabet indeholder flere overtrædelser af årsregnskabsloven, som ikke er afdækket som led i revisionen, og der er ingen dokumentation for, at revisor har vurderet, om overtrædelserne skal have betydning for udformningen af erklæringen. Overtrædelser omfatter eksempelvis manglende/utilstrækkelige noteoplysninger om centrale forudsætninger, som er anvendt ved beregning af dagsværdi, manglende noteoplysninger om særlige poster, manglende oplysning om særlige forudsætninger for indregnede udviklingsomkostninger, manglende reserve for udviklingsomkostninger under egenkapitalen, manglende beskrivelse af anvendt regnskabspraksis vedrørende væsentlige regnskabsposter, væsentlig fejlklassifikation af regnskabsposter, mangelfulde oplysninger om personaleomkostninger, og ansatte, samt manglende oplysninger om vederlag til ledelsen.
  • Der er ikke foretaget dokumenteret kontrol af, hvorvidt omtalen af samfundsansvar og kønsmæssig sammensætning i ledelsesberetningen opfylder kravene i § 99 a og § 99 b, og der er ikke taget dokumenteret stilling til, hvorvidt den manglende eller mangelfulde omtale skulle have givet anledning til at oplyse herom i revisors udtalelse om ledelsesberetningen i den afgivne revisionspåtegning.
  • Der er ikke taget dokumenteret stilling til, at der mangler oplysninger om væsentlige usikkerheder i årsregnskabet, herunder til, hvilken indvirkning de manglende oplysninger skulle have for udformningen af den afgivne erklæring.

Forbedringspunkt: Sikring af, at erklæringer afgives i overensstemmelse med erklæringsbekendtgørelsen

Beskrivelse af typiske observationer, der har ført til forbedringspunktet:

  • Manglende modifikation af konklusionen i erklæringen som følge af overtrædelse af årsregnskabsloven. 
  • Konklusionen i erklæringen er ikke modificeret trods væsentlige og gennemgribende fejl i årsregnskabet, herunder forkert indregning og måling.
  • Konklusion i erklæringen er ikke modificeret som følge af manglende oplysning om væsentlig usikkerhed vedrørende fortsat drift i årsregnskabet. 
  • Forkert modifikation af konklusionen i erklæringen, eksempelvis ”bortset fra” konklusion ved forbehold, der anses for at være både væsentlige og gennemgribende.
  • Årsregnskabet indeholder ingen oplysninger om usikkerhed vedrørende fortsat drift. Den af revisor foretagne fremhævelse af forhold i regnskabet vedrørende fortsat drift i den afgivne erklæring indeholder ingen henvisninger til omtale af usikkerheder i årsregnskabet, og indeholder derfor oplysninger, der ikke i forvejen fremgår af årsregnskabet.
  • Der er i erklæringen medtaget et afsnit om væsentlig usikkerhed ved fortsat drift uden at modificere konklusionen, men revisor har ikke opnået tilstrækkeligt og egnet bevis
  • Der mangler et afsnit om væsentlig usikkerhed vedrørende fortsat drift i erklæringen
  • Der mangler oplysninger i erklæringen om, at ledelsen kan ifalde ansvar. Eksempelvis på grund af ulovligt kapitalejerlån, overtrædelse af kildeskatteloven, etc. 
  • Der mangler oplysninger i erklæringen om, at bogføringsloven ikke er overholdt.
  • Der mangler et særskilt afsnit i erklæringen om revisors udtalelse om ledelsesberetningen.
  • Revisor skulle, i sin udtalelse om ledelsesberetningen i den afgivne erklæring, have oplyst om, at der er væsentlige mangler i ledelsesberetningen. 
  • Erklæringen overholder ikke formkravene i erklæringsbekendtgørelsen.

Guide til udarbejdelse af handlingsplan

I de revisionsvirksomheder, hvor kvalitetskontrollen er afsluttet med en opfølgende kontrol, modtager revisionsvirksomheden en rapport, der indeholder identificerede forbedringspunkter. Revisionsvirksomheden får en henstilling om at udarbejde en handlingsplan, der indeholder årsagsforklaringer og tiltag til at følge op på de identificerede forbedringspunkter. 

Nedenstående guide indeholder udvalgte eksempler fra godkendte handlingsplaner som Erhvervsstyrelsen hidtil har modtaget fra revisionsvirksomheder. Guiden er tænkt som inspiration til revisionsvirksomheder, der har modtaget en henstilling om, at der skal udarbejdes en handlingsplan indeholdende tiltag rettet mod de forbedringspunkter, som Erhvervsstyrelsen har identificeret i forbindelse med kvalitetskontrollen.   

Nedenfor fremgår eksempler på årsagsforklaringer og planlagte tiltag rettet mod forskellige typer af identificerede forbedringspunkter vedrørende henholdsvis: 

  • revisionsvirksomhedernes interne organisation, herunder kvalitetsstyringssystem
  • overvågning og evaluering af kvalitetsstyringssystemet og erklæringsopgaver 
  • udførelse af erklæringsopgaver

Forbedringspunkt: Sikring af, at kvalitetsstyringssystemet indeholder politikker og procedurer vedrørende revision af koncernregnskaber, når der afgives erklæring på koncernregnskabet gennem revisionsvirksomheden

Eksempler på årsager

  • Revisionsvirksomhedens ledelse har ikke været opmærksomme på, at revisionsdokumentationsværktøjet vedrørende revision af koncernregnskaber ikke har været tilstrækkeligt
  • På tidspunktet for kvalitetskontrollen, indeholdt kvalitetsstyringssystemet ikke værktøjer til koncernrevision. I lyset heraf var vi nødt til at anvende egenudviklede templates, som på enkelte områder ikke fuldt ud levede op til alle krav ISA 600


Eksempler på planlagte tiltag 

  •  Det foreliggende dokumentationsværktøj er blevet styrket efter den gennemførte kvalitetskontrol, og der foreligger nu politikker og procedurer på området der sikrer, at revisionen af koncernregnskaber gennemføres og dokumenteres i overensstemmelse med lovgivningen på området
  • Systemleverandøren har udarbejdet en model til brug for koncernrevisioner. Modellen, sikrer, at man som koncernrevisor kommer igennem de krævede steps og handlinger i ISA 600. Værktøjet opsamler alle relevante overvejelser i forhold til koncernrevision, og opdateres af udbyderen.


Forbedringspunkt: Sikring af, at kvalitetsstyringssystemet understøtter udførelsen af erklæringsopgaver om udvidet gennemgang

Eksempler på årsager

  • Vi har anvendt et kvalitetssystem, som ikke var tilstrækkelig detaljeret omkring de supplerende handlinger for udvidet gennemgang. Afstemning til SKAT´s registreringer skal foretages for 3 perioder, såfremt dette er muligt. Dette fremgår af Standard om udvidet gennemgang, men ikke af kvalitetsstyringssystemet.


Eksempler på planlagte tiltag 

  • Vi får kontaktet systemudbyderen med hensyn til ovenstående manglende præcisering. Vi tilføjer selv i instruksen for udvidet gennemgang, at der SKAL foretages afstemning for 3 perioder i forhold til SKAT. Dette med hensyn til korrekt beløb i forhold til bogføringen samt den tidsmæssige indberetning er sket rettidigt. Dette gælder for A-skat, AM-bidrag, moms og lønsumsafgift. Det skal direkte fremgå, at advokatbrev skal indhentes, såfremt vi får kendskab til, at virksomheden i det forløbne år er eller har været involveret i tvister, søgsmål, retssager, der kan have væsentlig indvirkning på årsregnskabet, jf. Standard om udvidet gennemgang. Såfremt advokatbrev ikke indhentes, så skal omkostninger til advokat dokumenteres ikke at kunne give anledning til ovenstående forhold.


Forbedringspunkt: Sikring af, at kvalitetsstyringssystemet indeholder politikker og procedurer for faglig konsultation

Eksempler på årsager

  • På tidspunktet for kvalitetskontrollen havde revisionsvirksomheden ingen skriftlige politikker for faglig konsultation
  • Den væsentligste årsag til, at procedurerne for faglig konsultation ikke var implementeret, er, at frem til indlemmelse i kæden havde selskabet været drevet med én enkelt statsautoriseret revisor. Det var således ikke mulighed for konsultation på kontoret, og muligheden for at konsultere FSR eller øvrige blev efter det oplyste kun brugt i meget begrænsede situationer.


Eksempler på planlagte tiltag 

  • I forlængelse af kvalitetskontrollen har revisionsvirksomheden lavet en politik for konsultation. Der er således krav om konsultation hos anden underskrivende revisor ved alle: Modifikationer, f fremhævelse af forhold, risiko sager, herunder altid: usikkerhed om going concern, større udskudte skatteaktiver pba. skattemæssige underskud. Kravet er skrevet ind i vores kvalitetsmanual. Vi har desuden udarbejdet et standard arbejdspapir til brug for dokumentation af konsultationen, som det fremover er et krav at bruge
  • Selskabet beskæftiger i dag 2 godkendte revisorer, og kvalitetssikringssystemet anses for at være fuldt ud implementeret for så vidt angår dette punkt, jf. kædens kvalitetsmanual, Kravene hertil er også en integreret del af kvalitetsstyringssystemet i forbindelse med partner godkendelse af sager. Derudover er det også blevet fast forretningsgang, at vi konsulterer den faglige afdeling i forbindelse med vanskelige revisionsområder. Eksempelvis going concern


Forbedringspunkt: Sikring af, at kvalitetsstyringssystemet bliver ajourført således, at kvalitetsstyringssystemet overholder revisorlovgivningens bestemmelser, herunder at revisionsvirksomhedens standarddokumenter og paradigmer ajourføres med henblik på at sikre, at disse overholder faglige standarder samt krav i relevant lov og øvrig regulering

Eksempler på årsager

  • Det tidligere kvalitetsstyringssystem var en software, som ikke længere udbydes, hvorfor der var mangler i opdateringerne

Eksempler på planlagte tiltag 

  • Der er investeret i et nyt kvalitetsstyringssystem, som bliver ajourført, så systemet overholder revisorlovgivningens bestemmelser, herunder at revisionsvirksomhedens standarddokumenter og paradigmer ajourføres med henblik på at sikre, at disse overholder faglige standarder samt krav

Forbedringspunkt: Sikring af, at der foretages en årlig overvågning af kvalitetsstyringssystemet og en periodisk efterfølgende overvågning af erklæringsopgaver

Eksempler på årsager

  • I forbindelse med ændringer i kvalitetskontrollen fra 2016 var det vores vurdering, at dette også omfattet den interne kontrol, såfremt revisionsfirmaet alene reviderer selskaber i regnskabsklasse B
  • Der var ikke procedurer for overvågning og kvalificeret løbende overvejelse og vurdering af kvalitetsstyringssystemet, herunder, at der anvendes passende kontrolskemaer ved gennemførelse af revisionsvirksomhedens interne overvågning
  • Virksomheden har politikker og procedurer for overvågning af kvalitetsstyringssystemet. Det har blot ikke været nedskrevet
  • Revisionsvirksomheden erkender, at overvågningen af kvalitetsstyringssystemer og erklæringsopgaver har været mangelfuld


Eksempler på planlagte tiltag 

  • Revisionsvirksomhedens ledelse vil udarbejde og implementere skriftlige politikker og kontrolsystemer til sikring af, at der fremadrettet foretages en årlig overvågning af kvalitetsstyringssystemet og en periodisk efterfølgende overvågning af erklæringsopgaver.
  • Kvalitetsmanualen bliver ændret med henblik på, at der foretages en intern kvalitetskontrol hvert 3 år som anbefalet
  • Procedurerne for overvågning skal sikres ved skriftlige politikker, som skal sikre, at revisionsfirmaet skal overholde procedurer for overvågning samt aktuelle og opdaterede skemaer og værktøjer bruges
  • Udarbejdelse af samlet procedurebeskrivelse indeholdende beskrivelse af overvågnings- og kontrolprocedurer, herunder en beskrivelse af, hvorledes det sikres, at disse i tilstrækkeligt omfang er relevante, passende og fungerer effektivt - Udarbejdelse af samlet årlig rapportering om resultaterne af de gennemførte kontrol - og overvågningsprocedurer, herunder fastlæggelse af målgruppe for rapportering og rapportform - Rapportering til ledelsen og øvrige relevante parter, herunder opfølgning på eventuelle identificerede forbedringspunkter og udarbejdelse af årsagsanalyser og implementering af tiltag. Til gennemførelse af ovenstående forbedringspunkter er der etableret en arbejdsgruppe
  • Der vi ske løbende kommunikation i takt med gennemførelse af intern overvågning. Intern overvågning på sagsniveau er intensiveret. Disciplinære tiltag ved gentagne fejl og mangler er implementeret.

Forbedringspunkt: Sikring af, at den interne kontrol er i stand til at afdække fejl og mangler i de udvalgte erklæringsopgaver af hensyn til udviklingen og opretholdelsen af kvaliteten af revisionsvirksomhedens erklæringsopgaver, samt at der foretages en vurdering af, hvorvidt konstaterede mangler ved overvågningen skal resultere i afhjælpende tiltag, og i givet fald hvilke

Eksempler på årsager

  • Vi har ikke i den interne kontrol opfanget alle væsentlige forhold i et årsregnskab. Årsagen hertil skyldes, at ikke alle har været opdateret på viden omkring klassifikation, og at den interne kontrol ikke har været udført med fornøden omhu.
  • Tidligere ekstern kontrollant har ikke været i stand til at varetage opgaven.
  • Revisionsvirksomhedens ledelse har vurderet, at det forhold, at den interne overvågning er gennemført af internt personale, kan have medført, at den interne overvågning ikke er gennemført med den fornødne omhu og opfølgning.
  • Der var tidligere aftalt, at en fra teamet skulle udføre intern overvågning af erklæringsopgaver.
  • Det er nødvendigt at højne niveauet på den interne overvågning af virksomhedens kvalitetsstyringssystem, herunder kvaliteten af de afgivne erklæringer. Virksomheden har tidligere haft en intern medarbejder til at foretage denne interne overvågning.
  • Vi har ikke på tilfredsstillende vis været i stand til kontrollere os selv.
  • Revisionsvirksomheden er en del af den årlige interne kontrol, der bliver gennemført i kæden. Kontrollen bliver udført på skift af interne kvalitetskontrollanter fra andre kontorer i kæden. Til og med 2018 var proceduren, at hvis der var fundet flere fejl, og sagen blev betragtet som "dumpet", ville kontrollanten ikke forsætte med at søge efter flere fejl og mangler, men stoppe og rapportere de fundne fejl og mangler.


Eksempler på planlagte tiltag 

  • Den årlige interne kontrol udføres af den interne kvalitetsansvarlige i virksomheden eller en særligt udpeget og kompetent godkendt revisor der har erfaring med kvalitetskontrol.
  • Revisionsvirksomheden har indgået aftale med en ekstern konsulent om fremadrettet bistand til gennemførelse af intern overvågning i revisionsvirksomheden.
  • Generel ændring af procedure for hele kæden i den interne kontrol i forhold til at de interne kontrollanter gennemgår hele sagen.
  • Vi vil få en anden revisionsvirksomhed, til at udføre intern kontrol.

Forbedringspunkt: Sikring af, at der foretages en dokumenteret vurdering af uafhængighed forud for accept af opgaver 

Eksempler på årsager

  • Teamet har ikke haft tilstrækkelig opmærksomhed på at dokumentere overvejelserne om trusler mod uafhængighed, da de pågældende opgaver var indenfor revisors ”kerneområde”.
  • Kvalitetsstyringssystemet svigtede.
  • Der har været et urimeligt og for stort tidspres i forbindelse med opgavens udførelse.


Eksempler på planlagte tiltag 

  • Opgaveaccepten er blevet udvidet med spørgsmål om beskrivelse af trusler mod uafhængigheden, som der er identificeret for den pågældende opgave og de sikkerhedsforanstaltninger, der vil blive iværksat til at eliminere eller reducere truslerne til et acceptabelt niveau. Derudover er der medtaget vejledning i revisionsfilen, som beskriver, hvornår der skal foretages dokumenteret stillingtagen til vurdering af uafhængighed og procedurer om accept/bekræft af ”genvalg”, hvor der bl.a. tages stilling til om trusler mod uafhængigheden.
  • Alle erklæringsopgaver oprettes og der foretages uafhængighedsvurdering inden igangsætning af opgaver.
  • Ingen opgave accepteres eller igangsættes før alle regnskabspunkter er beskrevet i kvalitetssikringssystemet.
  • Revisionsvirksomhedens ledelse udarbejder og implementerer skriftlige politikker og kontrolsystemer, der beskriver, at der skal foretages en dokumenteret vurdering af uafhængighed forud for accept og udførelse af erklæringsopgave.


Forbedringspunkt: Sikring af, at der ved udførelse af erklæringsopgaver foretages tilstrækkelig planlægning, herunder, at planlægningen er tilpasset den konkrete kunde, at planlægningen indeholder identifikation af væsentlige og risikofyldte poster samt regnskabsposter, der indeholder regnskabsmæssige skøn, ligesom der skal foretages planlægning af relevante handlinger til afdækning af væsentlige og risikofyldte områder

Eksempler på årsager

  • Revisionsvirksomheden har været under tidspres, hvilket har medført, at revisionsplanlægningen ikke har været udfyldt fyldestgørende
  • Det anvendte kvalitetsstyringssystem indeholdt ikke en klar nok procedure i forbindelse med planlægning
  • Tidligere medarbejders koncept system var ikke tilstrækkeligt, idet alle områder blev valgt uagtet væsentlighedsniveau. Det er nu kasseret.
  • Manglende fokus på identifikation af væsentlige og risikofyldte regnskabsposter.
  • Kvalitetsstyringssystemet er ikke brugt hensigtsmæssigt og tilstrækkeligt.
  • Vi havde så store problemer med kvalitetsstyringssystemet, at det mere blev et spørgsmål om at få systemet til at køre og vi mistede fokus på det væsentligste
  • Når en revisor kender sin kunde indgående gennem mange års erfaring, og der er tale om en branche, som revisoren har mangeårigt og dybtgående kendskab til, er der nogle forhold, som virker så indlysende for revisor, at det ikke bliver beskrevet ved planlægningen af den enkelte kunde
  • Grunden til at vi får kritik for manglende planlægning, er at der ikke er sammenhæng mellem foretagne planlægning og de væsentlige risikofyldte poster. Det afspejles ikke i tilstrækkelig grad i vores planlægning, hvilke poster vi har valgt. Derudover fastsættes væsentlighedsniveauet ikke specifikt til den enkelte revisionskunde
  • Utilstrækkelig anvendelse af it-systemet, fordi det var meget indviklet.


Eksempler på planlagte tiltag 

  • Ny version af kvalitetsstyringssystemet er implementeret, hvor der tages stilling til de enkelte områder, og om der indgår regnskabsmæssige skøn, risiko for væsentlige fejl, risiko for misbrug af aktiver og risiko for regnskabsmanipulation. Risikovurdering foretaget på regnskabsniveau og væsentlighed og revisionsmål. Planlægning af den enkelte post begrundes og plan færdigmeldes. 
  • Revisionsvirksomheden har udarbejdet nye retningslinjer, der påpeger, at al planlægning skal færdiggøres inden nytår for at sikre rettidig planlægning. Personalet er blevet instrueret i, at revisionsplanlægningen skal være mere konkret for de enkelte kunder, og at der skal tages stilling til risici på de væsentlige og risikofyldte områder. Den underskrivende revisor har ansvaret for, at der er foretaget passende planlægning af revisionshandlinger vedrørende væsentlige og risikofyldte områder i forbindelse med godkendelsen af revisionsplanlægning. 
  • Vi vil i efteråret afholde flere interne kurser for alle revisormedarbejdere, hvor der specifikt gennemgås alt fra planlægning/udførelse/konklusion og rapportering samt krav til revisionsdokumentationen for alle erklæringstyper. Jeg vil endvidere gennemgå klientlisten og foretage relevant opgaverotation med overflytning af større klienter fra mindre erfarne medarbejdere til erfarne og kompetente medarbejdere.
  • Personalet samles til kursus i revisionsplanlægning og udførelse. Medarbejdere med ansvar er samlet til møde, hvor væsentlige observationer er blevet drøftet. Kæden er blevet kontaktet for yderligere tiltag til at højne ledelse og personalets brug af kvalitetsstyringssystemet. Der er lavet en checkliste til personalet således flere afgørende momenter i planlægningen, beskrivelser, revisionsmål og konklusioner bliver tydeliggjort.
  • Vi vil fortsat deltage i den lovpligtige efteruddannelse herunder deltage i relevante kurser vedrørende revision, således at revisor opnår de fornødne kompetencer til udførelse af planlægning og risikovurdering i konkrete revisionsopgaver. Med udgangspunkt i kvalitetsstyringssystemets regnskabsanalyse foretages planlægningen, og her skal revisor have øget fokus væsentlige og risikofyldte poster samt regnskabsposter, der indeholder regnskabsmæssige skøn.
  • Interne kurser suppleret med eksterne kurser i anvendelse af kvalitetsstyringssystemet, planlægningstilgang og fokus på udpegning af væsentlige regnskabsposter.

Forbedringspunkt: Sikring af, at der ved udførelse af erklæringsopgaver udføres tilstrækkelige handlinger, og at dette dokumenteres tilstrækkeligt med beviser, samt at revisors vurderinger og konklusioner dokumenteres for alle relevante områder. Dokumentationen skal være af en sådan beskaffenhed, at en erfaren revisor, der ikke har forudgående tilknytning til opgaven, er i stand til at vurdere, hvorvidt der er udført tilstrækkelige handlinger, resultaterne af udførte handlinger og det opnåede bevis som grundlag for den afgivne erklæring. Det skal herunder sikres, at dokumentationen viser, at revisor har udvist den fornødne professionelle skepsis ved revisionen/gennemgangen af væsentlige og risikofyldte områder, herunder regnskabsposter, der indeholder væsentlige elementer af regnskabsmæssige skøn

Eksempler på årsager

  • Revisionsvirksomhedens klienter har generelt været betjent af revisionsvirksomheden i en lang årrække, hvilket kan have betydning. Dette kan have påvirket tilgangen ved revisionen og dokumentationen heraf, idet viden og oplysninger, samt stillingtagen hertil, kan være indforstået i revisionsvirksomheden og på revisionsteamet, og derfor ikke har fået den fornødne opmærksomhed i relation til den underliggende dokumentation. Det er ligeledes ledelsens vurdering, at det kan have haft betydning, at revisionsvirksomheden overgik til nyt revisionsdokumentationsværktøj, i den berørte periode. Revisionsvirksomhedens ledelse vurderer afslutningsvist, at forbedringspunktet også kan henføres til et behov for yderligere uddannelse af medarbejderne i revisionsdokumentationsværktøjet mere generelt.
  • Der har tidligere ikke afsat ressourcer og tid til planlægningen, så udførelsen og konklusionen ikke spillede sammen.
  • Årsag til at der er plads til forbedring skyldes, at der skal være en bedre tidsmæssig planlægning af påtagede opgaver. Efteruddannelse vil være fokuseret på erklæringsopgaver herunder sammenhæng mellem arbejdspapirer, konklusion og den afgivne erklæring.
  • Kvalitetsstyringssystemet har ikke været anvendt tilstrækkeligt og den fornødne revisionsdokumentation er ikke tilvejebragt


Eksempler på planlagte tiltag 

  • Personale og underskrivende revisor vil blive instrueret i at dokumentere alle udførte handlinger, overvejelser og konklusioner i arbejdspapirerne. Såfremt revisors forhåndsviden har en betydning for revisors overvejelser og handlinger vil denne viden ligeledes blive dokumenteret i arbejdspapirerne. Personalet instrueres desuden i, at der i arbejdspapirerne skal henvises til den underliggende dokumentation og uploade direkte i kvalitetsstyringssystemet for at sikre en tydelig dokumentation af udførte revisionshandlinger.
  • Konstaterede væsentlige observationer ved kvalitetskontrollen og vigtigheden af, at disse observationer undgås fremadrettet, bliver kommunikeret, og der vil herefter ske løbende kommunikation i takt med gennemførelse af intern overvågning. Styrkede konsultationspolitikker er implementere, ligesom intern overvågning er intensiveret. Disciplinære tiltag ved gentagne fejl og mangler implementeres. Der vil blive afholdt "faglige dage" bl.a. med fokus på den praktiske anvendelse af kvalitetsstyringssystemet. Sikring af, at der udføres tilstrækkelige handlinger vedrørende væsentlige og risikofyldte områder og at dette dokumenteres
  • Al personale samles til kursus i revisionsplanlægning og udførelse af revision. Efter den senest udførte interne kontrol blev alle ansvarlige medarbejdere samlet til møde, hvor mangler blev påpeget og drøftet. Intern kontrollant har ligeledes orienteret om resultatet af den interne kontrol. Revisionsvirksomheden har fået udarbejdet yderligere tiltag for at højne ledelse og personalets brug af kvalitetsstyringssystemet, herunder en checkliste til personalet således flere afgørende momenter i planlægningen, beskrivelser, revisionsmål og konklusioner bliver tydeliggjort i revisionsdokumentationen
  • Vi har taget til efterretning, at vores hidtidige anvendelse af kvalitetsstyringssystemet ikke har været tilfredsstillende mht planlægning og udførte arbejdshandlinger med tilhørende dokumentationsmateriale. Vi kan se, at der bla. har manglet "den røde tråd" fra planlægningen til udførelse inkl. manglende dokumentationsmateriale. 
  • Der skal generelt bruges yderligere tid på at sikre sig, at der udføres tilstrækkelige planlægning, udførelse og afsluttende konklusion. Det hele skal tjekkes op ekstra gang inden revisor afgiver sin erklæring. Der er desuden indgået en ”Hotline” aftale om mulig sparring for revisionsopgaver, såfremt der er behov. Det er vigtigt for revisor at gennemgå en kompliceret sag med en sparringspartner, for at sikre, at planlægning, udførslen og konklusionen giver et klart billede. Endeligt skal det også nævnes, at alle ansatte som sidder med revisionssager i dag udsendes til langt flere kurser for at få en bedre forståelse af revision og de udfordringer de kan blive mødt med under udførelsen.
  • Der afholdes "faglige dage" med fokus på praktisk anvendes af kvalitetsstyringssystemet.

Forbedringspunkt: Sikring af, at der ved udførelse af erklæringsopgaver, hvor der er indikationer på problemer med going concern, foretages tilstrækkelige vurderinger heraf i revisionsplanlægningen, således at der bliver planlagt og udført tilstrækkelige revisionshandlinger samt, at der indhentes tilstrækkeligt revisionsbevis i relation til going concern. Endvidere skal det sikres, at revisor dokumenteret forholder sig til, hvorvidt årsregnskabet bør indeholde beskrivelse om usikkerhed om going concern

Eksempler på årsager 

  • Revisors behandling af going concern er ikke i tilstrækkelig grad blevet dokumenteret i revisionsplanlægningen, ligesom vurderingen heraf ikke er blevet præciseret tilstrækkeligt i revisionsplanlægningen.
  • Vi har ikke i tilstrækkelig grad i vores planlægning dokumenteret vores behandling af going concern, og vi har tilsyneladende været for dårlige til at præcisere vores vurdering heraf i den indledende planlægning.
  • Revisionsvirksomheden har analyseret sagen og identificeret følgende potentielle fejlkilder: 1) Revisor har været involveret i sagen over en årrække, og revisor har derfor haft en forhåndsviden, som ikke er blevet tilstrækkeligt ajourført og dokumenteret i revisionsdokumentationen. Desuden har revisor haft mange drøftelser med ledelsen i det reviderede selskab om forudsætningerne for going concern, som mod forventning ikke holdt stik meget sent i forhold til indberetningen af årsrapport, og revisionsdokumentationen blev ikke tilstrækkelig ajourført.
  • I det gamle kvalitetsstyringssystem var der ikke et specifikt arbejdsprogram, der vedrørte going concern, da området var integreret under arbejdsprogrammet vedrørende egenkapital.
  • Kvalitetssikringssystemet var ikke på tidspunktet anvendt fyldestgørende, hvilket har medført at udvalgte risikofyldte områder ikke var markeret (høj/lav risiko) ved udførelsen af planlægningen. Revisionshandlingerne eksisterer, men har ikke været udfyldt/anvendt i kvalitetssikringssystemet.


Eksempler på planlagte tiltag 

  • Det er revisionsvirksomhedens opfattelse, at kvalitetsstyringssystem indeholder en lang række elementer, der understøtter en korrekt opgaveløsning bl.a. detaljeret dokumentationssystem med en række indbyggede programmerede kontroller, der understøtter den røde tråd i opgaveløsningen. Der er som følge af manglerne konstateret i opgaveløsningen iværksat følgende tiltag: 1) Revisionsvirksomhedens faglige afdeling har udarbejdet en mere detaljeret vejledning til alle revisorer om revision af going concern, herunder sammenhæng mellem forståelse af en virksomheds økonomiske stilling og risikovurdering ved planlægning samt handlinger og dokumentation ved udførelse af revision. Derudover er der udarbejdet et katalog med handlinger, der kan anvendes til inspiration til revision af going concern, ligesom materialet fra den pågældende erklæringsopgave har været fremlagt på kursus, der afholdes for superbrugere med henblik på at understøtte lokal implementering. 
  • Intern undervisning samt krav om konsultation på flere udvalgte områder.
  • Vores procesmodel er udvidet og gjort mere dynamisk i forhold til vurdering af fortsat drift, såvel i planlægningsfasen som i udførelsesfasen. Der er indført partnertjekliste i processen, hvilken også indeholder en afsluttende stillingtagen til fortsat drift fra den underskrivende revisor. Vi har vedtaget krav om tvungen konsultation i de sager, hvor der er overvejelser om modifikation af påtegningen vedrørende fortsat drift. Erhvervsstyrelsens bedømmelse af de 2 sager vil blive gennemgået på interne møder, hvor dokumentationskravene vil blive fremhævet. Der er af kæden udarbejdet notat om kravene til revisors dokumentation og stillingtagen til fortsat drift. Dette har alle medarbejdere adgang til. Vi vil ligeledes supplere dette notat med henvisninger til relevante punkter i procesmodellen. Begge notater vil blive gennemgået på minikurser for medarbejderne.
  • I de tilfælde, hvor vi på planlægningsniveauet konstaterer problemer med going concern, bliver regnskabsposter, hvor der er høj grad af ledelsesmæssige skøn og vurderinger omfattet af høj revisionsrisiko. Risikovurderingen vil medføre yderligere revisionshandlinger for at opnå tilstrækkeligt og egnet revisionsbevis. Såfremt revisor er enig med ledelsen i, at der er problemer med going concern, vil der fremadrettet blive indhentet materiale til dokumentation af vores vurdering, herunder vurdering af arbejdskapitalen, vurdering af den kortfristede gæld i forhold til omsætningsaktiver, efterfølgende balance med afstemning af væsentlige poster op til underskriftsdatoen, efterfølgende budget, kontakt til pengeinstitut om fortsat opbakning, beregning af nøgletal og hvis nødvendigt en tilbagetrædelseserklæring. 
  • Alle godkendte revisorer har været på efteruddannelseskurser, hvor erklæringsområdet har været et væsentligt emne. Der er indført større grad af kollegasparring vedrørende erklæringer med modifikationer, eller hvor modifikationer er under overvejelse. Arbejdshandlingerne vedr. bl.a. going concern er blevet tydeliggjort i kvalitetsstyringssystemet. I sager med usikkerhed om going concern opfordres til, at der udarbejdes en særskilt beskrivelse af problemstillingen med overvejelser og beslutninger vedrørende revisors erklæring. 

Forbedringspunkt: Sikring af, at samtlige påkrævede supplerende handlinger bliver udført, når der udføres opgaver vedrørende erklæring om udvidet gennemgang

Eksempler på årsager

  • Manglende opmærksomhed og fokus på dokumentationskrav.


Eksempler på planlagte tiltag 

  • Der er blevet indarbejdet spørgsmål omkring påkrævede supplerende handlinger i kvalitetsstyringssystemet, og der vil blive afholdt kurser for personale, hvor de påkrævede supplerende handlinger vil blive gennemgået, ligesom der fremadrettet vil være fokus på, at det skal beskrives i dokumentationen, når handlingerne ikke er relevante. 
  • Der gennemføres målrettet faglig efteruddannelse med henblik på at imødekomme forbedringspunktet.
  • For at sikre, at der fremover indhentet tingbogsoplysninger har vi oprettet abonnement hos en udbyder, som udarbejder rapporter på det enkelte cvr nummer med bla. tingbogsoplysninger. Personalet er ligeledes blevet instrueret i at indhente rapporter på alle erklæringsopgaver.

Forbedringspunkt: Sikring af, at der som led i udførelse af erklæringsopgaver foretages dokumenteret kontrol af, at erklæringsemnet overholder den regnskabsmæssige begrebsramme. Såfremt der er afvigelser, skal det sikres, at revisors arbejdspapirer indeholder begrundet stillingtagen til, hvorvidt dette skal have indflydelse for den afgivne erklæring

Eksempler på årsager

  • Revisionsvirksomheden har ikke tidligere vurderet det relevant at benytte regnskabschecklister ved sammenholdelse af årsregnskabet med den regnskabsmæssige begrebsramme. Årsagen har primært været, at virksomhedens klienter aflægger årsregnskab efter årsregnskabslovens regnskabsklasse B, der ikke er vurderet som værende kompleks.
  • Fejlopfattelse af lovgivningen.
  • Medarbejdere og partnere har ikke haft tilstrækkelige værktøjer/træning på at identificere mangler.
  • Udfordret af at kvalitetsstyringssystemet ikke har indeholdt tjekspørgsmål til kontrol af, om erklæringsemnet overholder den regnskabsmæssige begrebsramme. Ikke været tilstrækkelige opmærksomme på at få dokumenteret vores overvejelser i relation hertil i arbejdspapirerne.
  • Årsagen til problemet er, at vi i revisionsvirksomheden ikke har dokumenteret vores handlinger i tilstrækkelig grad, vi kan dokumenter dem mundtligt, men dette er ikke tilstrækkeligt.
  • Virksomhedens regnskabsmodel sikrer som udgangspunkt, at erklæringsemnet overholder den regnskabsmæssige begrebsramme. Især i tilfælde, hvor regnskabsmodellen dels har været genanvendt fra forrige regnskabsår og hvor der samtidig har været tale om ændringer i virksomhedens forhold er tidligere ”skjulte noter” og ”skjulte linjer” i nogle tilfælde fejlagtigt ikke blevet vist igen.


Eksempler på planlagte tiltag 

  • På baggrund af den gennemførte kvalitetskontrol har revisionsvirksomheden revurderet, om der skal stilles krav om brug af regnskabscheckliste på erklæringsopgaverne. Der er således fremover krav om, at der på erklæringsopgaver foretages gennemgang af årsregnskabet til den regnskabsmæssige begrebsramme ved brug af regnskabstjekliste. Såfremt der identificeres afvigelser/overtrædelser, vil disse blive adresseret overfor kunden, og ultimativt erklæringen, såfremt overtrædelserne ikke rettes og er væsentlige.
  • Politik for anvendelse af obligatorisk regnskabscheckliste vil blive implementeret ud fra en konkret vurdering. Herudover vil de underskrivende revisorer have fokus på områderne, og sikre, at forbedringspunkterne imødekommes.
  • Revisionsvirksomheden har iværksat ”faglige dage” med fokus på anvendelse af regnskabsopstillingsprogrammet. Der vil endvidere være øget fokus på, at checklister i kvalitetsstyringssystemet anvendes konsekvent på erklæringsopgaver, således at eventuelle fejl i årsregnskabet konstateres inden afgivelse af erklæring.
  • I henhold til vores "revisionsopgaven" skal vi kontrollere, at erklæringsemnet overholder den regnskabsmæssige begrebsramme og via intern sparring med hinanden gøre opmærksom på ændringer i den regnskabsmæssige begrebsramme. Ved manglende overholdelse af den regnskabsmæssige begrebsramme skal vi via arbejdspapirer gøre den underskrivende revisor opmærksom på, at forholdet kan betyde en modifikation af påtegningen, dette kræver et memo. Dette omfatter også yderligere revisionshandlinger, som det fremgår af vores arbejdspapirer i "revisionsopgaven". Vi skal sikre os, at det bliver behandlet korrekt i årsrapporten, samt at vi får dokumenteret vores overvejelser og konklusion i vores arbejdspapirer. Dette er den væsentligste forbedring til dette område, at vi udarbejder et memo/arbejdspapir, der opsummerer vores overvejelser, og hvorfor vi har valgt den konklusion, som vi har. I de tilfælde hvor vi anvender revisionsprotokol, skal dette også fremgår heraf.

Forbedringspunkt: Sikring af, at der, når der foretages fremhævelse af forhold i årsregnskabet uden at modificere konklusionen, er dokumentation for, at der er opnået tilstrækkeligt og egnet revisionsbevis, samt at der er taget dokumenteret begrundet stilling til, hvorvidt revisor er enig i ledelsen beskrivelser af usikkerheder i årsregnskabet

Eksempler på årsager

  • Revisionsdokumentationen har ikke været tilstrækkelig, og kvalitetsstyringssystemet har ikke understøttet en tydelig sammenhæng mellem revisors arbejdspapirer og stillingtagen til usikkerheder og konsekvensen af disse i erklæringen. 
  • Komplekst område.


Eksempler på planlagte tiltag 

  • Revisionsvirksomheden vil fremadrettet anvende nyt kvalitetsstyringssystem, hvor det er arbejdspapirerne som danner grundlaget for fremhævelser i erklæringen ved at der markeres i konklusionsområder ved behov for fremhævelser. I arbejdspapirerne under de enkelte områder, vil der fremadrettet skulle markeres i områdekonklusionen, om der er forhold, der giver anledning til fremhævelser, herunder baggrunden for fremhævelse og konsekvens for erklæringen. Områdekonklusionerne vil herefter fremgå af den samlede konklusion inklusive baggrunde og konsekvens for erklæringen. I den afsluttende opgavekonklusion tages der samlet stilling til forholdene, og hvordan forholdene skal afspejles i erklæringen. 
  • Intern undervisning, forbedringer i kvalitetsstyringssystem samt krav om konsultation på flere udvalgte områder.