På denne side kan du læse om WTO-tvisterne mellem EU og USA, og hvilke krav der skal opfyldes for at være berettiget til toldfri eksport til USA. Du kan også læse om europæisk told på amerikanske produkter.
Kvotesystem for eksport af stål til USA
Den 19. december 2023 meddelte EU, at de fra den 1. januar 2024 vil forlænge suspenderingen af toldsatser på import af stål og aluminium, også kaldet rebalanceringsforanstaltningerne, fra USA frem til d. 31. marts 2025.
Rebalanceringsforanstaltningerne på import af visse stål- og aluminiumsprodukter fra USA blev indført som et modsvar til USA's indførelse af beskyttelsestold på import af stål og aluminium i 2018 under Trumps præsidentperiode. Rebalanceringsforanstaltningerne blev implementeret med gennemførelsesforordningerne (EU) 2018/886 og (EU) 2020/502.
Fælles erklæring mellem EU og USA
EU og USA blev i en fælles erklæring i maj 2021 enige om at udstikke en kurs, der skulle bringe de WTO-tvister til ophør, som var resultatet af USA's anvendelse af told på import af stål og aluminium fra EU i henhold til afsnit 232. I oktober 2021 meddelte EU og USA, at de inden for to år ville forhandle om en ordning — kaldet den globale ordning for bæredygtigt stål og aluminium (GSA) — for at imødegå ikkemarkedsmæssig overkapacitet og emissionsintensitet i stål- og aluminiumsindustrien. Ordningen ville medføre en afskaffelse af USA’s told på import af stål- og aluminiumsprodukter fra EU. November 2021 vedtog Kommissionen gennemførelsesforordning (EU) 2021/2083, som suspenderede anvendelsen af den yderligere værditold, der blev indført ved gennemførelsesforordningerne (EU) 2018/886 og (EU) 2020/502, indtil den 31. december 2023.
Efter afslutningen af topmødet mellem EU og USA den 20. oktober 2023 meddelte USA Kommissionen, at de havde til hensigt at forlænge de eksisterende toldkontingenter for import til USA af stål- og aluminiumsprodukter fra EU med en yderligere periode. Selv om EU og USA på topmødet ikke afsluttede forhandlingerne om den globale ordning for bæredygtigt stål og aluminium, anerkendte de, at de havde gjort betydelige fremskridt med hensyn til at identificere kilderne til ikkemarkedsmæssig overkapacitet og opnå en bedre forståelse til at imødegå emissionsintensiteten i stål- og aluminiumsindustrien.
Hvad skal der til for at være berettiget til toldfri eksport til USA?
For at være berettiget til toldfri eksport til USA, skal stål være "smeltet og hældt" i EU (dvs. være helt produceret i EU). Import fra EU vil være begrænset af et toldkontingent (TRQ), der tillader toldfri import af kvalificeret EU-stål op til et maksimum på 3,3 millioner tons om året. Kvoten er tildelt stål i 54 produktkategorier og opdelt på EU-medlemsstatsbasis i overensstemmelse med de historiske niveauer for importen af disse produkter fra sådanne stater i perioden 2015 - 2017. Import af stål, der overstiger kvoten, vil være underlagt en told på 25 procent. Import af aluminium, der overstiger kvoten, vil være underlagt en told på 10 procent.
Det betyder, at EU-forordning 2018/886 og 2020/502 vil være suspenderet til og med den 31. december 2023.
- Se Kommissionens annoncering om forlængelse af suspenderingen af foranstaltningerne
- Se Kommissionens forordning 2023/2882 om suspension af handelspolitiske foranstaltninger vedr. visse produkter med oprindelse i USA
USA - EU disputs i WTO om statsstøtte til Boeing og Airbus (toldsatser midlertidig suspenderet til 2026)
USA og EU har begge anlagt WTO-tvistbilæggelsessager om statsstøtte til producenter af store fly (EU/Airbus og USA/Boeing). WTO's appelorgan har i 2018 og 2019 truffet afgørelse i de to parallelle sager om, at begge parter har ret til at pålægge kompensationstold på modpartens produkter. Den 2. oktober 2019 offentliggjorde WTO størrelsen på kompensationstolden i den amerikanske sag, som gav USA ret til at indføre told for 7,5 mia. USD på europæiske varer.
EU/USA har indgået en midlertidig fredsaftale i WTO-striden om EU/Airbus og US/Boeing sagerne
USA og EU har den 15. juni 2021 aftalt at bilægge den 17 år gamle strid i WTO-sagerne om ulovlig statsstøtte til hhv. Airbus (EU) og Boeing (USA). I første omgang for en periode af 5 år.
EU’s toldforanstaltninger fastsat i gennemførelsesforordning 2020/1646 suspenderes i en periode på fem år fra den 11. juli 2021. Som udgangspunkt vil foranstaltningerne træder i kraft igen fra og med den 11. juli 2026, medmindre en varig aftale kan opnås i mellemtiden. Dette fremgår af forordning 2021/1123 af 8. juli 2021.
De amerikanske foranstaltninger fastlagt i USTR Federal Register Vol. 84, No. 202 af 18. oktober 2019 er også suspenderet i en periode på 5 år.
Amerikansk told på europæiske produkter (eksport til USA)
Som følge af WTO’s afgørelse om størrelsen af kompensationstolden indførte USA kompensationstolden den 18. oktober 2019 ved at pålægge told på 10% på fly og 25% på landbrugsvarer og andre varer. Størstedelen af tolden har ramt de fire Airbus-lande (Tyskland, Storbritannien, Frankrig og Spanien). Danske varer er dog også omfattet af de toldmæssige foranstaltninger, særligt landbrugsvarer.
BEMÆRK: Nedenstående toldsatser er midlertidigt suspenderet i en periode på 5 år (dvs. som udgangspunkt til 2026).
Europæisk told på amerikanske produkter (import fra USA)
Den 13. oktober 2020 offentliggjorde WTO, at EU har ret til at pålægge kompensationstold på amerikanske varer for 3,99 mia. USD. Som følge af afgørelsen fra WTO, indførte EU den 10. november 2020 straftold på en række produkter fra USA med samme satser som USA's, hhv. 15% på fly og 25% på andre varer.
BEMÆRK: Nedenstående toldsatser er midlertidigt suspenderet i en periode på 5 år (dvs. som udgangspunkt til 2026).