Nyhed

Fristen for at anmelde standard bogføringssystemer for udbydere udløber snart - anmeld dit bogføringssystem inden d. 31. oktober 2023

Udbydere af digitale bogføringssystemer skal anmelde deres bogføringssystem til Erhvervsstyrelsen senest d. 31. oktober 2023. OBS. Virksomheder skal ikke anmelde deres anvendte bogføringssystem til Erhvervsstyrelsen. Dette gælder uanset, om virksomheden anvender et standard- eller specialudviklet bogføringssystem.

  • 2. oktober 2023
  • Regler for virksomheder
  • Digital indberetning og selvbetjening

Erhvervsstyrelsen anbefaler, at udbyderne anmelder deres bogføringssystem så snart som muligt og inden fristen den 31. oktober 2023, så bogføringssystemet kan registreres hos Erhvervsstyrelsen og indgå i fortegnelsen over registrerede bogføringssystemer som offentliggøres i januar 2024.

Hvis der mangler oplysninger eller dokumentation i en anmeldelse, vil Erhvervsstyrelsen kontakte udbyderen om, hvilke yderligere oplysninger eller dokumentation vi har brug for. Udbyderen vil få en kort frist til at indsende manglende oplysninger eller dokumentation.

Det er vigtigt, at dokumentationen er specifik på de krav, som bekendtgørelserne indeholder. Vi oplever, at anmeldelserne ofte mangler dokumenter, som er omtalt i bekendtgørelse om anmeldelse og registrering af digitale standard bogføringssystemer. Det gælder fx udbyderens aftale med en tredjepart, som opbevarer bogførte transaktioner og bilag, eller en sikkerhedskopi heraf i hybride systemer. Vi anbefaler derfor at bruge vores skabelon til dokumentation af kravene som tjekliste.

Læs bekendtgørelse om anmeldelse og registrering af digitale standard bogføringssystemer

Læs bekendtgørelse om krav til digitale standard bogføringssystemer

Find information og vejledning om, hvordan du anmelder dit bogføringssystem til Erhvervsstyrelsen