Erhvervsstyrelsens område for bedre regulering (OBR) spiller en central rolle i arbejdet med at skabe klarhed om konsekvenserne ved ny lovgivning.
Det enkelte fagministerie har i den forbindelse ansvar for at oplyse om kommende erhvervsrettet regulering, så vidt muligt senest seks uger før den offentlige høring. Et udfyldt oplysningsskema samt overholdelse af seks ugers fristen, er afgørende for at kunne imødekomme forventningen om, at vurdere de administrative konsekvenser samt vurdere Innovations- og Iværksættertjekket på et veloplyst grundlag.
Erhvervsstyrelsen gennemgår ressortmyndighedens vurderingen af henholdsvis, de erhvervsøkonomiske konsekvenser, Innovations- og iværksættertjekket samt implementering af erhvervsrettet EU-regulering og udarbejder i et samlet høringssvar. Screeningen for Innovations- og iværksættertjekket foregår samtidig med Erhvervsstyrelsens vurdering af de administrative konsekvenser, samt implementering af erhvervsrettet EU-regulering, hvorfor der til brug for høringsarbejdet er udarbejdet et samlet oplysningsskema bestående af de tre dele, som udgør grundlaget for høringen.
Oplysningsskemaets tre dele
Del 1: Erhvervsøkonomiske konsekvenser (EØK)
I denne del af skemaet vurderes de administrative konsekvenser, som i denne forbindelse skal forstås som virksomhedernes direkte omkostninger eller besparelser som følge af ny eller ændret regulering. Konsekvenserne estimeres på baggrund af antal virksomheder, der er omfattet af den ændrede regulering ganget med omkostningen pr. virksomhed samt hyppigheden for efterlevelse. Retningslinjerne fremgår af Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger, der kan findes på Erhvervsministeriets hjemmeside.
Del 2: Innovations- og Iværksættertjekket (Tjekket)
Det er fra den 17. november 2023 obligatorisk for ministerier at foretage et Innovations- og Iværksættertjek på alt ny erhvervsrettet regulering. Fagministeriet har derfor ansvar for at sikre at der er foretaget en fyldestgørende vurdering af, om regelændringerne påvirker virksomheders eller iværksætteres muligheder for at teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation inden den offentlige høring. Vurderingen foretages ud fra Innovations- og Iværksættertjekkets fire punkter.
Del 3: Principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering
Dette afsnit er kun aktuelt for de erhvervsrettede retsakter, der implementerer EU-regulering. I skemaets sidste del redegøres for, om principperne for implementering af erhvervsrettet regulering er overholdt. Hvis lovgivningen afviger fra principperne, skal sager med væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser godkendes af regeringens Økonomiudvalg, mens sager under bagatelgrænserne godkendes af erhvervsministeren og den relevante fagminister. Godkendelsen skal finde sted forud for den offentlige høring af et lovforslag/udkast til bekendtgørelse. Ressortmyndigheden skal ikke gennemføre innovations- og iværksættertjekket direkte på EU-retsakter, men i forbindelse med eventuel implementering i dansk ret.
Således er de første to dele af skemaet gennemgående og vil altid kunne være aktuelle for ny eller ændret erhvervsrettet regulering. De to dele vil derfor altid være relevante at udfylde. Punkt 3 er kun relevant ved implementering af erhvervsrettet EU-regulering.
Procesbeskrivelser
EU-regulering: Forordninger, direktiver, gennemførelsesretsakter m.v.
Implementeringsplaner
- Når en erhvervsrettet EU-retsakt er vedtaget og offentliggjort i EU-Tidende skal ressortministeriet udarbejde en implementeringsplan.
- Implementeringsplanen skal sendes til sekretariatet for Erhvervslivets EU- og Regelforum via [email protected] senest 4 uger efter retsakten er offentliggjort i EU-Tidende.
- Erhvervslivets EU- og Regelforum sender herefter eventuelle anbefalinger til implementeringen direkte til ressortministeriet.
National regulering: Love og bekendtgørelser
Trin 1 - Præhøring
I skal sende udkast til lovforslag eller bekendtgørelser i præhøring i Erhvervsstyrelsen via [email protected] så vidt muligt 6 uger inden den offentlige høring.
Følgende skal vurderes (se ansvarlig myndighed i parentes):
- Erhvervsøkonomiske konsekvenser:
- De administrative konsekvenser (Erhvervsstyrelsen). Medsend evt. et oplysningsskema.
- Øvrige efterlevelseskonsekvenser (ressortministeriet).
- Skatter, afgifter, tilskud mv. (ressortministeriet).
- Fagministeriet vurderer reguleringens relevans samt foretager Innovations- og iværksættertjekket og sender det til screening i Erhvervsstyrelsen. Vurderingen skal fremgå af materialet, I sender i præhøring, fx i Erhvervsstyrelsens skema.
- Hvis lovforslaget/bekendtgørelsesudkastet implementerer EU-regulering skal I vurdere principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (ressortministeriet). I skal udfylde et implementeringsskema, som skal fremgå af materialet, I sender i præhøring.
Trin 2 - Kvantificering og ØU-forelæggelse
Hvis et lovforslag eller bekendtgørelsesudkast medfører erhvervsøkonomiske konsekvenser over bagatelgrænser på 4 mio. kr. (administrative konsekvenser) og/eller 10 mio. kr. (øvrige efterlevelseskonsekvenser), skal konsekvenser kvantificeres.
Byrder skal forelægges for regeringens økonomiudvalg inden offentlig høring.
Trin 3 - Offentlig høring
Følgende skal vurderes ved lovforslag og bekendtgørelser:
Lovforslag
Vurderingerne af nedenstående skal altid fremgå af lovforslagets almindelige bemærkninger i afsnit om 'Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet':
- Erhvervsøkonomiske konsekvenser, herunder de administrative konsekvenser, øvrige efterlevelseskonsekvenser og skatter, afgifter, subsidier mv.
- Vurdering af innovations- og iværksættertjekket.
- Principperne for implementering af erhvervsrettet EU-regulering.
Bekendtgørelsesudkast
Vurdering af erhvervsøkonomiske konsekvenser, herunder de administrative konsekvenser skal vedlægges høringsmaterialet, hvis konsekvenserne er over bagatelgrænserne.
Vurderingen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser, skal indgå i høringsbrevet eller som bilag, ved den offentlig høring. I forbindelse med den offentlige høring, skal et resume af OBRS´s udtalelse vedrørende Innovations- og Iværksættertjekket, fremgå af de almindelige bemærkninger i afsnittet 'Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet'. Ved et bekendtgørelsesudkast skal resumeet fremgå af høringsbrevet eller separat bilag.
Vurderingen af principperne for implementering af erhvervsrettet EU-regulering skal fremgå af høringsbrevet eller som separat bilag.
Trin 4 - Offentliggørelse på Virk
Nye erhvervsrettede lovforslag eller bekendtgørelsesudkast skal offentliggøres på Virk mindst 4 uger før ikrafttrædelsen.
Trin 5 - Fælles ikrafttrædelsesdatoer
Love og bekendtgørelser skal som hovedregel træde i kraft enten 1. januar eller 1. juli, hvis de har direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser.