Hvis foreningen fx skal modtage tilskud fra en offentlig myndighed eller have ansatte, skal den have et CVR-nummer.
Foreninger med begrænset ansvar (f.m.b.a.) skal dog altid registreres.
Overordnede krav til foreninger
- Mindst to medlemmer
- Medlemmerne har indgået en aftale om foreningens formål (oftest som vedtægter)
- Medlemskredsen veksler
- Medlemmerne betaler kontingent for at finansiere foreningens aktiviteter
- Foreningens øverste organ er en generalforsamling eller et repræsentantskab, som kan ændre vedtægterne og udøve ejerbeføjelser, hvis foreningen ejer noget
- Foreninger har en selvstændig ledelse, der er valgt af medlemmerne på en generalforsamling
- Foreningen behøver ikke at have nogen formue
5 typer foreninger
Det er foreningens formål og faktiske aktivitet, som afgør, om den skal registreres og i givet fald hvordan.
Der er følgende 5 former for foreninger:
- Foreninger med begrænset ansvar (f.m.b.a.) skal registreres med CVR-nummer
- Frivillige foreninger kan – men ikke har pligt – til at lade sig registrere. Det kan fx være en grundejerforening eller en kulturel forening
- Almindelige foreninger (også kaldet ikke-erhvervsdrivende forening) kan – men har ikke pligt – til at lade sig registrere. Det kan fx være en non-profit organisation
- Andelsboligforeninger har pligt til at lade sig registrere, fordi de som udgangspunkt er selskabsskattepligtige
- Særlige foreninger kan – men har ikke pligt – til at lade sig registrere. Det kan fx være en indkøbsforening
Hvornår skal en forening registreres?
En forening skal registreres, hvis den
- er erhvervsdrivende og medlemmerne har begrænset ansvar (f.m.b.a.)
- har ansatte og skal udbetale løn (fx til en vicevært)
- skal modtage tilskud fra det offentlige (registreres som frivillige foreninger)
- skal drive erhverv (fx en kiosk i en idrætsforening) og muligvis momsregistreres
- skal importere eller eksportere (fx en indkøbsforening)
Vedtægter og bestyrelsesoversigt skal vedlægges registreringen, som sker på Virk
Digital postkasse
Alle foreninger, der har et CVR-nummer, er omfattet af Lov om Digital Post og skal derfor aktivere deres digitale postkasse.
For at aktivere den digitale postkasse, skal foreningen have en NemID medarbejdersignatur.