Nyhed

Populær pizzakonge bliver hacket i ny IT-sikkerhedskampagne

En ny kampagne fra Industriens Fond og Erhvervsstyrelsen skal styrke IT-sikkerheden blandt små og mellemstore virksomheder, der er særligt sårbare over for hackerangreb. Frontfigur i kampagnen er den danske iværksætter, TV-vært og pizzakonge Gorm Wisweh, der i en række videoer bliver klogere på digital sikkerhed i samarbejde med en hacker fra Forsvarets Efterretningstjenestes Cyberlandshold. 

  • 1. oktober 2020
  • IT-sikkerhed og persondatabeskyttelse

En ny undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen viser, at 1 ud af 4 danske SMV’er ikke har implementeret de mest essentielle IT-sikkerhedstiltag såsom backup af data og løbende opdatering af styresystemer. Det gør dem sårbare overfor IT-trusler som fx phishing-angreb eller CEO-fraud.

Derfor lancerer Industriens Fond og Erhvervsstyrelsen nu kampagnen ”Er chefen cybersikker?”, der skal styrke fokus på IT-sikkerhed blandt danske SMV’er. Kampagnen består bl.a. af en række film, der går bag om de hyppigste IT-trusler mod SMV’er og viser, hvad man som medarbejder kan gøre for at komme dem til livs. 

“Mange SMV’er er ikke bekendte med de aktuelle trusler, og hvad de kan gøre for at forebygge angreb. Med kampagnen vil vi gerne illustrere truslerne på en anderledes måde og samtidig give håndgribelige råd til, hvordan man som ansat i en virksomhed kan være med til at holde hackerne på afstand,” siger Torsten Andersen, vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.

Pizzakongen lod sig hacke

Frontfiguren i kampagnen er den danske iværksætter og restauratør Gorm Wisweh, der står bag virksomheden Gorms Pizza, der beskæftiger over 150 medarbejdere på tværs af 11 restauranter i Danmark. I tre film optræder en hacker fra Forsvarets Efterretningstjenestes Cyberlandshold, der tester Gorms tillid til autoriteter, sangevner og ikke mindst hans evne til at genkende sit eget logo. Alt sammen for på en anderledes måde at illustrere, hvordan man kan forbedre sin virksomheds IT-sikkerhed.

“Som iværksætter er der altid fart på, og IT-sikkerhed er ikke altid øverst på dagsordenen. Derfor har det været en øjenåbner, hvor nemt man kan blive snydt, og hvor dygtige hackerne er til at udnytte menneskelig natur. Hvis nogle af de trusler, som kampagnen viser, rammer vores virksomhed, risikerer vi at miste mange penge. Derfor har jeg allerede haft en snak med medarbejdere og ledere om, hvordan vi kan beskytte os ved fx at stramme op på vores adgangskoder,” udtaler Gorm Wisweh.

IT-sikkerhed er forretningskritisk

Ifølge Industriens Fond handler IT-sikkerhed ikke kun om at stoppe hackere i at få adgang til systemer og data. Det handler om virksomhedernes troværdighed, robusthed og konkurrenceevne. 

"Virksomheder skal ikke kun levere gode produkter eller tjenester for at have succes. Hvis man skal være konkurrencedygtig i den digitale, globale økonomi, skal man også vide, hvordan man beskytter sin forretning mod hackerangreb - for IT-kriminelle er ligeglade med, om man sidder i Bjerringbro eller Beijing. Så for os handler denne kampagne i sidste ende om at understøtte danske virksomheders konkurrenceevne," udtaler Tim Sloth Jørgensen, programchef for Industriens Fonds cyberindsats.

Fokus på medarbejdernes mails

Ifølge en rapport foretaget for Erhvervsstyrelsen har 14 pct. af danske SMV’er oplevet et IT-sikkerhedsbrud, men tallet kan være højere. Ofte skyldes det phishing-mails, hvor medarbejdere bliver lokket til at dele fortrolige data som fx betalingsoplysninger. 

“E-mails er en essentiel del af SMV’ers dagligdag. Det udnytter de IT-kriminelle med bl.a. phishing-mails, der målrettet forsøger at fuppe medarbejdere til at dele adgangsoplysninger eller klikke på links. Derfor har vi udviklet nogle konkrete råd, så alle lige fra direktøren til studentermedhjælperen undgår at falde i phishing-fælden,” udtaler Torsten Andersen, vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.

Om kampagnen “Er chefen cybersikker?”

Den nye kampagne lanceres i forbindelse med den nationale cybersikkerhedsmåned i oktober, hvor en række organisationer, virksomheder og myndigheder går sammen og sætter fokus på digital sikkerhed i Danmark. 

Læs mere om kampagnen “Er chefen cybersikker?” og se videoerne 
 

Yderligere information og kontaktoplysninger:

●    Læs mere om cybersikkerhedsmåneden i oktober
●    Erhvervsstyrelsen, Søren Møller Nielsen, tlf. 35 29 14 30.
●    Industriens Fond, formidlingschef Ole Østrup, tlf. 33 37 62 08.