Nyhed

Ny digital assistent gør det nemmere at være iværksætter

Nu kan iværksættere og andre mindre virksomheder få hjælp af Virk Assistenten til at gennemføre registreringer på tværs af myndigheder.

  • 5. oktober 2020
  • Enklere regler og et velfungerende marked

For mange iværksættere og mindre virksomheder kan det være svært at få overblik over de forskellige registreringer, man skal foretage hos myndigheder - og hvilke konsekvenser de forskellige valg har. I disse virksomheder er det ofte én og samme person, der må løse alle opgaver i virksomheden. Her kan mødet med det offentlige til tider blive en vanskelig og uoverskuelig opgave.

Få hjælp til udvalgte forløb

Erhvervsstyrelsen har derfor udviklet Virk Assistenten, som hjælper iværksættere og mindre virksomheder gennem de forskellige registreringer. Virksomheden får overblik over, hvilke valg og registreringer den skal foretage, og tryghed for, at den når hele vejen rundt i den rigtige rækkefølge. Det betyder, at virksomhederne ikke skal lede efter vejledning andre steder.

Iværksættere og andre mindre virksomheder kan få hjælp af Virk Assistenten til at gennemføre deres registreringer i forbindelse med seks udvalgte forløb, som involverer flere myndigheder på én gang. Det drejer sig om:

  • Start virksomhed
  • Ansæt den første medarbejder
  • Udbetal løn til dig selv
  • Ansæt udenlandsk arbejdskraft (uden for EU/EØS)
  • EU-køb af varer
  • Luk virksomhed  

Virksomheden logger ind på Virk Assistenten, som husker virksomhedens valg, så den får målrettet, personlig vejvisning gennem hele forløbet. Det betyder, at virksomheden kan forlade et forløb og fortsætte, når tiden er til det.  

Se de seks digitale forløb på Virk

Flere forløb på vej

I løbet af 2020 vil Erhvervsstyrelsen lancere yderligere fire guidede forløb på disse områder:

  • Service for udenlandske virksomheder (bygge- og anlæg inden for EU)
  • Ansæt udenlandsk medarbejder (inden for EU/EØS)
  • EU-salg af varer
  • Opdater din branchekode

Virk Assistenten er Erhvervsstyrelsens bud på at understøtte bedre sammenhæng på tværs for danske virksomheder i det digitale møde med det offentlige. De ti centrale situationer, som forløbene understøtter, er peget på af danske virksomheder selv, bl.a. via det tidligere Virksomhedsforum for enklere regler. Forløbene skal afhjælpe bøvl og besvær i processerne og gøre det nemmere for virksomhederne at fokusere på at drive deres forretning.

 

Pressemedarbejder Mads Bindesbøll Ohsten
T: 3529 1276
[email protected]