MitUdbud

Det skal være lettere for blandt andet små og mellemstore virksomheder at finde og deltage i offentlige udbud. Som led i projektet MitUdbud er udbud.dk blevet relanceret i en ny, moderne og tidssvarende løsning. Læs mere om, hvad det betyder for dig – som virksomhed, myndighed, systemudbyder eller som rådgiver. 

  • Opdateret 9. december 2024

MitUdbud udspringer af Danmark kan mere 1, og realiseres som et it-projekt etableret i samarbejde mellem Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Erhvervsstyrelsen.

Relanceringen af udbud.dk sker som en del af projektet MitUdbud. 

Relancering af udbud.dk  

Den 12. november 2024 blev udbud.dk relanceret i en ny, moderne og tidssvarende løsning. Med moderniseringen får brugerne en brugergrænseflade, hvor det for tilbudsgiver bliver nemmere at finde og deltage i offentlige udbud og for ordregivere skabes genkendelighed med EU-udbud. 

Udbud.dk bygger på e-formularer

E-formularer er en standard, der skaber struktur i de udbudsbekendtgørelser, der offentliggøres på tværs af Europa. Det moderniserede udbud.dk bruger e-formularer i opbygningen af udbud.dk for at skabe genkendelighed, struktur og ensartethed for dig som bruger af udbud.dk.

Læs nedenfor, hvad relancering af udbud.dk betyder for dig som enten tilbudsgiver, ordregiver, systemleverandør eller udbudsrådgiver. 

For dig som tilbudsgiver

Som tilbudsgiver vil du opleve en forbedret søgning, hvor du kan søge i alle udbud og forventede indkøb fra danske myndigheder, også EU-udbud. Den nye brugergrænseflade betyder, at du som tilbudsgiver nemt og overskueligt kan søge i udbud, også på mobilen. Du kan oprette en gratis udbudsagent, som holder dig opdateret om nye udbud på dit område. Du vil også få lettere indblik i det offentliges fremtidige planer om indkøb. 

Med moderniseringen af udbud.dk kan du søge i alle danske udbud under og over tærskelværdien. Det er gratis at søge på udbud.dk. Annoncer og indkøbsplaner vil fremadrettet få ny struktur baseret på de fælleseuropæiske e-formularer. 

Med Udbudsagenten kan du gemme dine søgeindstillinger. Udbudsagenten kan indstilles til at sende dig adviseringer på e-mail med de nyeste udbud inden for dine valgte områder. Udbudsagenten kan hjælpe alle virksomheder i deres søgen efter udbud.

Alle statslige ordregivere er forpligtet til at offentliggøre deres indkøbsplaner på udbud.dk, og mange øvrige offentlige ordregivere vælger at gøre det. Med det nye, mere strukturerede format bliver det lettere for dig at søge i alle myndighedens forventede indkøb efter specifikke oplysninger. Derved kan du som tilbudsgiver nemmere danne dig et overblik over, hvad der sker frem i tiden og planlægge efter det. Du kan også oprette en udbudsagent, der overvåger ordregivernes forventede indkøb inden for dine udvalgte områder fx på specifikke nøgleord eller myndigheder. Med moderniseringen af udbud.dk skifter `indkøbsplan’ navn til `forventet indkøb’.

Med det moderniserede udbud.dk kan du søge i danske udbud og indkøbsplaner, mens du er på farten. Udbud.dk er tilpasset mobilvisning, og du kan dermed holde dig opdateret og finde nye udbud, når du er væk fra kontoret.

Som bruger på udbud.dk opnår du den bedste oplevelse ved at logge ind på siden, så du kan gemme dine søgninger og oprette udbudsagenter. Til det skal der anvendes elektronisk identifikation. Danske virksomheder skal anvende MitID Erhverv til at logge ind på udbud.dk. For information om hvordan man opretter en profil for virksomhedsansatte til MitID Erhverv, kan man se mere på MitID Erhvervs hjemmeside.

Du kan som tilbudsgiver også oprette dig med privat MitID eller brugernavn/password. 

For dig som ordregiver

Som ordregiver vil du opleve en ny proces, når du skal annoncere udbud under EU-tærskelværdien, og hvis du annoncerer indkøbsplaner. Ordregivere vil i brugergrænsefladen opleve større genkendelighed ved annonceringer på det nye udbud.dk, da disse bygger på EU’s e-formularer, som det kendes fra publicering af EU-udbud. Den nye struktur på indkøbsplaner giver øget synlighed for tilbudsgiverne om forventede indkøb fra det offentlige. 

På udbud.dk vil du fremover møde den kendte standard fra EU-udbud, e-formularer, når du skal oprette udbud under tærskelværdien eller annoncere indkøbsplaner. Det sikrer en genkendelighed i opbygning af formularerne og større brug af struktureret data, der lettere kan genanvendes senere i udbudsprocessen eller i nye annoncer.

Som ordregiver kan man vælge at anvende sin leverandør af udbudsplatform til at annoncere på udbud.dk, hvis funktionen findes i løsningen. Alle leverandører af udbudsplatforme kan få adgang til at annoncere på udbud.dk, så længe de opfylder de krav der er opsat. Hvis du er i tvivl, om du kan annoncere på udbud.dk via din nuværende udbudsplatform, kan du spørge din leverandør.

Med moderniseringen af udbud.dk skifter ’indkøbsplan’ navn, til ’forventet indkøb’. Dette er for at understrege yderligere, at det er en foreløbig forventning, og at der kan ske ændringer i et indkøb. Den nye struktur bygger på e-formularer. Med e-formularer kan udbudsdata struktureres, og derved øges synligheden for tilbudsgiver, fordi det bliver mere søgbart.

Som statslig ordregiver skal man på det moderniserede udbud.dk angive sine forventet indkøb hver for sig i samme type skabelon, som ved oprettelse af udbud. Ikke-statslige myndigheder har også mulighed at anvende udbud.dk til tidligt at informere leverandørerne i markedet om forventede indkøb og derved øge chancerne for bred deltagelse i konkurrencen. Ved at informere om forventede indkøb får særligt de mindre tilbudsgivere og potentielle nye tilbudsgivere mulighed for at planlægge deres tid efter potentielle fremtidige udbud. Dette øger konkurrencen og giver flere og bedre tilbud.

I “forventet indkøb” er der kun udvalgte felter i formularen, du behøver at udfylde, for at starte annonceringen. Felterne kan dog altid beriges med flere informationer frem til at det laves om til et udbud. Har man brug for at oprette flere annoncer i træk, kan man let udfylde felter med tidligere indtastninger. Dette skyldes at det ændrede format giver bedre mulighed for datagenbrug.  

Der vil komme mere information om, hvordan forventet indkøb skal anvendes tættere på lancering.

I forhold til overgangsperioden fra det nuværende til det moderniserede udbud.dk, forventes der information tættere på lancering. Informationen vil omhandle aktive annoncer og indkøbsplaner.

Som ordregiver skal du anvende MitID Erhverv til at logge ind og annoncere udbud under tærskelværdien samt forventede indkøb på udbud.dk.

For information om hvordan man opretter en profil for virksomhedsansatte til MitID Erhverv, kan man se mere på MitID Erhvervs hjemmeside.

For dig som systemleverandør

Leverandører af udbudssystemer kan via API integrere til udbud.dk. Der er mulighed for at annoncere udbud under tærskelværdien og forventede indkøb direkte fra egen brugergrænseflade, ligesom du kan hente udbudsbekendtgørelser fra udbud.dk til brug for søgning i eget system.

Ønsker du som leverandør adgang til API’erne, skal du kontakte [email protected] 

For dig som udbudsrådgiver

Som rådgiver kan du med det nye udbud.dk stadig annoncere på vegne af dine kunder. Som noget nyt vil der automatisk blive sendt en advisering med Digital Post den myndighed, du annoncerer på vegne af.

Løsningen bag MitUdbud

MitUdbud og dermed relanceringen af udbud.dk er udviklet som en fleksibel komponentbaseret model, hvor systemudbydere kan integrere til de udviklede komponenter.  

MitUdbud bestod også af en fase 2, hvor der skulle have været udviklet en særskilt ESPD-komponent. Regeringen har som led i forslaget til finanslov for 2025 fremlagt et oplæg til at fjerne statslig administration svarende til godt 1.000 årsværk i 2025. I den forbindelse har regeringen besluttet ikke at gennemføre fase 2 af MitUdbud. Denne komponent vil derfor ikke blive udviklet.

MitUdbuds interessentinddragelse

For dig, som er interesseret i projektet MitUdbud, er der mulighed for at deltage i forskellige fora og brugertest.

Du kan hjælpe med at gøre det nemmere for SMV’er at deltage i og finde udbud fra det offentlige ved at deltage i Brugerpanelet. Brugerpanelet består af rådgivere, ordregivere og tilbudsgivere, som løbende bliver udvalgt til at teste løsningen, mens den udvikles. Dette sker både gennem interviews og brugertests. I brugerpanelet er deltagerne med til at præge udviklingen af den kommende løsning. Hvis du ønsker at blive en del af brugerpanelet, skal du sende en mail til [email protected] med navn og oplysninger om den virksomhed eller myndighed, du arbejder for.

Som systemudbyder har du mulighed for at deltage i MitUdbud Systemudbyderpanel, hvor medlemmerne orienteres om kommende funktioner med henblik på blandt andet at få input til den tekniske udformning og til at pilotteste funktionerne.

Erhvervsstyrelsen har henvendt sig til de systemudbyderne, som Erhvervsstyrelsen har kendskab til, der bliver berørt af projektet MitUdbud. Hvis din virksomhed er systemudbyder, og ikke er blevet kontaktet af Erhvervsstyrelsen, kan I sende en mail til [email protected] med navn og oplysninger, hvorefter I vil blive kontaktet.

EU-logo: Medfinansieret af Den Euroæiske Union