Koncernforbundne transaktioner

Interne omstruktureringer inden for en koncern er som udgangspunkt omfattet af tilladelseskrav, hvis der sker ændringer af kontrol eller indflydelse på en dansk virksomhed indenfor særligt følsomme sektorer. 

  • Opdateret 9. februar 2024

Særligt om tilladelse til koncernforbundne transaktioner

Ændringer i besiddelse af eller kontrol over ejerandele, stemmerettigheder eller aktiver eller tilsvarende kontrol ved andre midler inden for den samme koncern kræver som udgangspunkt også tilladelse efter investeringsscreeningslovens § 5, stk. 1., hvis lovens bestemmelser om tilladelseskrav i øvrigt er opfyldte.  

Der er tale om en koncern, hvis denne opfylder koncerndefinitionen i den internationale regnskabsstandard IFRS 10 med senere ændringer. 

Som udenlandsk investor forstås ved koncerninterne omstruktureringer de enkelte virksomheder i ejerkæden, som ved omstruktureringen direkte eller indirekte forøger deres ejerandele, stemmerettigheder eller opnår tilsvarende kontrol ved andre midler i den danske målvirksomhed, og hvor forøgelsen af ejerandelene m.v. i den danske målvirksomhed dermed vil overstige grænseværdierne på hhv. 10 pct., 20 pct., 1/3, 50 pct., 2/3 eller 100 pct.

Procedurebekendtgørelsens § 10, stk. 4, indeholder en undtagelse for tilladelseskrav til koncerninterne omstruktureringer. Undtagelsen kan dog i praksis kun anvendes i meget begrænsede tilfælde, nemlig hvis omstruktureringen/ændringen ikke medfører en forøgelse af den udenlandske investors ejerandele m.v. i den danske målvirksomhed, der overstiger de ovennævnte grænseværdier. 

Nedenfor gives nogle eksempler på koncerninterne omstruktureringer, der udløser tilladelseskrav, samt et eksempel hvor omstruktureringen ikke udløser et tilladelseskrav. 

Eksempel 1. Overdragelse af kapitalandele til et søsterselskab 

Diagram: Eksempel 1. Overdragelse af kapitalandele til et søsterselskab

I eksempel 1 ejer virksomhed A to datterselskaber hhv. virksomhed B og C med 100 pct. hver. Den danske virksomhed D er indenfor de særligt følsomme sektorer og ejes 100 pct. af virksomhed B. Med omstruktureringen overdrager virksomhed B 50 pct. af sine ejerandele i den danske virksomhed D til virksomhed C. Virksomhed C vil skulle ansøge om tilladelse til erhvervelsen, hvis investeringsscreeningslovens øvrige bestemmelser for tilladelse er opfyldte, da virksomhed C erhverver 50 pct. af den danske virksomhed og dermed forøger sine ejerandele, der overstiger grænserne i investeringsscreeningslovens § 5, stk. 4.

Eksempel 2. Etablering af ny virksomhed inden for koncernen

Diagram: Eksempel 2. Etablering af ny virksomhed inden for koncernen

I eksempel 2 etableres en ny virksomhed D, der er 100 pct. ejet af A. Der kræves tilladelse til erhvervelsen, hvis investeringsscreeningslovens øvrige bestemmelser for tilladelse er opfyldte, da den nye virksomhed D indirekte vil erhverve 100 pct. af den danske virksomhed C og dermed forøge sine ejerandele, der overstiger grænserne i investeringsscreeningslovens § 5, stk. 4.

Eksempel 3. Overdragelse af kapitalandele til et søsterselskab, der ikke udløser tilladelseskrav

Eksempel 3 nedenfor illustrerer en koncernintern omstrukturering, der ikke udløser tilladelseskrav. Datterselskabet B, der har 80 pct. af andelene i den danske virksomhed D, får overdraget 10 pct. af andelene fra søsterselskabet C. Da virksomhed B’s andele i den danske virksomhed D ikke kommer til at overstige grænseværdierne for tilladelse efter lovens § 5, stk. 4, er der ikke krav om tilladelse til omstruktureringen. 

Diagram: Eksempel 3. Overdragelse af kapitalandele til et søsterselskab, der ikke overstiger grænseværdierne