Siden 2021 og frem til slutningen af 2024 har erhvervs- og skattemyndighederne i de nordiske lande har arbejdet sammen i programmet Nordic Smart Government & Business (NSG&B) for at lette de administrative byrder for særligt små- og mellemstore virksomheder i Norden. Programmet er et samarbejde mellem de fem nordiske landes virksomhedsregistre, skattemyndigheder m.fl. og finansieret af de fem lande i samarbejdet samt af en bevilling fra Nordic Innovation, en fond under Nordisk Ministerråd.
Programmet finansieres af de fem lande samt af en bevilling fra Nordic Innovation, der er en fond under Nordisk Ministerråd.Erhvervsstyrelsen har stået for sekretariatsbetjeningen af programmet i denne periode.
Programmets resultater kan lette hverdagen for virksomheder og organisationer
NSG&Bs arbejde afsluttes nu med udarbejdelsen af en rapport, som opsummerer programmets resultater og kortlægger, hvordan virksomheder og en række EU-initiativer fremover kan drage nytte af programmets arbejde med bl.a. at understøtte, at de nordiske landes digitale standarder for, at bl.a. eFakturaer kan snakke sammen, og at deling af andre bogføringsdata på tværs af Norden kan fungere.
"En platform for fortsat digitalisering i Norden og EU"
Sammen med private markedsaktører har programmet drevet den digitale dagsorden frem i Norden og samtidig leveret resultater og konklusioner.
"Mange af vores leverancer understøtter andre digitaliseringsinitiativer i Norden og i EU", siger programchef Jakob Solmunde og fortsætter:
”Vi har skabt et stabilt grundlag for fortsat digitalisering, og vores semantiske modeller kan bidrage til EU Digital Identity Wallet Consortium. Semantic Interoperability Community in EU (SEMIC) undersøger muligheden for at bruge vores model som standard i EU's kerneordforråd. Men ikke nok med det, vi gennemførte også en lang række nordiske pilotforløb og har blandt andet vist, at nordiske virksomheder kan bruge eDokumenter på tværs af grænser for at lette byrderne for nordisk handel.”
"Et unikt samarbejde for at bedre muligheden for at arbejde på tværs af landegrænser"
I tæt samarbejde med interessenter fra den private sektor har NSG&B fremmet den digitale dagsorden med stor vægt på at kunne arbejde på tværs af landegrænser.
”Vi er med succes blevet enige om en decentral model. Selvom vores lande måske ikke har identiske standarder eller regler, kan vores systemer stadig arbejde problemfrit sammen for at understøtte de nordiske SMV'er og yderligere integrere de nordiske lande. Det er bemærkelsesværdigt, at fem lande har samarbejdet så effektivt på et teknisk niveau, hvilket har skabt betydelig værdi og banet vejen for fremtidige fremskridt,” siger Katrine Winding, formand for NSG&B-styregruppen og direktør i Erhvervsstyrelsen.
Sammen med projektets endelige rapport offentliggøres også et case katalog, som fortæller om hvordan programmets arbejde har eller vil kunne lette hverdagen for otte virksomheder og organisationer, som har deltaget i programmets pilotprojekter.
Blandt programmets vigtigste resultater er:
NSG&B har vist, at det blandt andet er muligt at sende eFakturaer på tværs af de nordiske lande. Økonomisystem-leverandørerne kan frit implementere løsningen og dermed gøre det muligt for virksomhederne at sende eFakturaer på tværs af grænserne. Nogle af de største leverandører har allerede gjort det, andre er godt i gang
Etableringen af en nordisk API, der kan trække data fra de nordiske virksomhedsregistre, som virksomhederne kan bruge, når de fx skal sende en faktura i deres ERP-system.
Udarbejdelsen af en nordisk oversættelse og semantisk model for, hvad forskellige typer af betegnelser og konti dækker over i virksomhedernes årsrapporter, så det bliver lettere at sammenligne regnskaberne fra nordiske virksomheder. Det er fx til brug for, når en bank skal yde lån til virksomheder
Opsætning af et struktureret stamdatasæt for virksomheders adresse mv. på tværs af de offentlige erhvervsregistre i de nordiske lande. Sættet kan bruges i forskellige digitale løsninger som fx en digital wallet og i bankers KYC-processer, når en virksomhed skal oprette en konto i en ny bank.
Udarbejdelsen af en model for automatiseringen af momsrapportering på handel, som går på tværs af landegrænser inden for EU, der kan understøtte implementeringen af EU’s ViDA-direktiv. Modellen er i efteråret blevet inkluderet i Peppol-netværkets videre europæiske og globale arbejde.
NSG&B-programmet blev startet af de nordiske erhvervs- og registermyndigheder i 2016. Perioden 2021-2024 har været fokuseret på implementering af konkrete pilotforløb og -løsninger, hvor der også har været deltagelse af de nordiske skattemyndigheder.
Fra 2025 bliver arbejdet fokuseret i mindre grupper af eksperter hos de respektive myndigheder, som vil sørge for at digitale standarder og løsninger også fremover kan fungere på tværs af grænser.