Erhvervsstyrelsen fastsatte i januar 2023 kravene til digitale standard bogføringssystemer. Det gælder bl.a. krav til bilagsopbevaring, it-sikkerhed og automatisering. For at sikre, at disse systemer lever op til kravene, skal udbyderne registrere deres bogføringssystemer hos Erhvervsstyrelsen. Ved at benytte et system, der er registreret, har virksomhederne sikkerhed for, at bogføringssystemet understøtter kravene til digital bogføring.
Se alle registrerede bogføringssystemer
Bemærk, at Erhvervsstyrelsen fortsat modtager anmeldelser af nye bogføringssystemer, og at fortegnelsen vil blive opdateret løbende, når disse er behandlet.
Anmeldte systemer, der er blevet afvist, kan eventuelt senere blive anmeldt igen og registreret. Hvis du ikke kan finde dit nuværende bogføringssystem på fortegnelsen, kan det derfor være en god idé at forhøre dig herom hos udbyderen.
Hvis dit bogføringssystem fremgår af fortegnelsen, kan du være sikker på, at det opfylder kravene til digitale bogføringssystemer. Så skal du bare sørge for at bogføre alle dine transaktioner i systemet og opbevare de omfattede bilag i systemet.
Fremgår dit bogføringssystem ikke af fortegnelsen, kan der være tale om et ikke-registreret bogføringssystem. Hvis dit bogføringssystem er et ikke-registreret system, skal du være opmærksom på, at du selv er ansvarlig for, at det opfylder kravene til sådanne systemer.
Se kravene til bogføringssystemer, som ikke er registreret efter bogføringsloven
Årsregnskabspligtige virksomheder med et ikke-registret bogføringssystem skal bogføre digitalt fra og med den årsregnskabsperiode, som starter i 2025, fx 1. januar 2025 for virksomheder med en regnskabsperiode, som følger kalenderåret.