Vejledning om Selvbetjening ved virksomhedsregistrering

Seneste opdatering 14. november 0024

All virksomheder skal grundregistreres hos Erhvervsstyrelsen. I nogle tilfælde skal de også registreres hos andre særmyndigheder, fx hos den lokale fødevaremyndighed. Få overblik over alt, der er værd at vide om digital selvbetjening i forbindelse med virksomhedsregistrering.

  • Version 1 

Alle Erhvervsstyrelsen selvbetjeningsløsninger er samlet på Virk. Virk samler selvbetjeningsløsninger for alle myndigheder, både statslige og kommunale. Du skal anvende MitID, for at logge på Virk. 

Kapitel
1
Digital selvbetjening

I langt de fleste tilfælde vil en digital indberetning træde i kraft med det samme. Men en indberetning kan kræve manuel behandling på grund af virksomhedsformen (fx erhvervsdrivende fond), sagstypen (fx genoptagelse) eller den konkrete virksomheds forhold.

I nogle tilfælde skal Skattestyrelsen godkende først (fx start af personligt ejede virksomheder).

Når du indberetter digitalt, er der altså to mulige udfald:

  • Du modtager en e-mail med virksomhedsresumé inden for få timer, hvis din indberetning er trådt i kraft med det samme
  • Du modtager en e-mail med et sagsnummer umiddelbart efter, du har indberettet, og kan derefter følge din sag ved at indtaste sagsnummer, så længe din indberetning behandles af en medarbejder i Erhvervsstyrelsen eller en anden myndighed (fx Skattestyrelsen)

1.1. Ændringer, der skal indberettes manuelt

Disse ændringer skal indberettes manuelt på Selskabsblanketten:

  • Grænseoverskridende fusioner og spaltninger
  • Grænseoverskridende flytning af hjemsted
  • Reassumption (genoptagelse af bobehandling)
  • Offentliggørelse af meddelelse om efterfølgende erhvervelser fra stifter
  • Offentliggørelse af redegørelse om selvfinansiering
  • Offentliggørelse af ledelseserklæring ved udbytteudlodning i andre værdier end kontanter, jf. selskabslovens § 38
  • Omdannelse af andelsselskaber til aktieselskaber
  • Overgang fra at være en erhvervsdrivende fond til at være en ikke-erhvervsdrivende fond
  • Stiftelse og ændring i medarbejderinvesteringsselskaber
  • Stiftelse og ændring i europæiske aktieselskaber (SE-selskaber) og filialer af disse
  • Stiftelse og ændring i europæiske andelsselskaber (SCE-selskaber) og filialer af disse
  • Stiftelse og ændring i europæiske økonomiske firmagrupper (EØFG)

Kapitel
2
Hvem kan indberette og godkende?

Når du indberetter for en virksomhed, har du forskellige rettigheder i overensstemmelse med lovgivningen, alt efter hvilken MitID, du logger på med.

Der er ikke nogen begrænsning i, hvem der kan indberette start af en ny virksomhed, ændringer i en virksomhed eller ophør af en virksomhed.

Hvis du indberetter på vegne af en virksomhed, som ikke er din egen, er det dog en forudsætning, at virksomhedens tegningsberettigede har bemyndiget dig til at foretage den pågældende registrering.

Den person, som foretager indberetningen, har ansvar for, at registreringen er lovlig, og at dokumentationen i forbindelse med indberetningen er gyldig.

Hvis den person, som indberetter, ikke er advokat eller godkendt revisor, kan der i et indberetningsforløb være krav om, at personen skal indhente godkendelse af kapitalposten fra bank, advokat eller godkendt revisor.

2.1. Hvad kan advokater godkende?

Advokater skal være optaget på Advokatsamfundets liste over godkendte advokater, for at have de nødvendige rettigheder til at godkende kapitalposter.

Advokater kan godkende følgende kapitalposter ved stiftelse:

  • kontant i pengeinstitut
  • kontant på klientkonto

Advokater kan ikke godkende kapital i følgende tilfælde:

  • ved omdannelse fra ApS til A/S
  • ved kapitalforhøjelse ved indskud af værdier
  • ved kapitalforhøjelse ved indskud af bestemmende kapitalpost
  • ved kapitalforhøjelse ved indskud af bestående virksomhed
  • ved stiftelse af selskaber, hvor advokaten/advokatvirksomheden optræder som stifter.

2.2. Hvad kan revisorer godkende?

Godkendte revisorer er registrerede eller statsautoriserede revisorer, der er registreret hos Erhvervsstyrelsen. Det er altså ikke nok at have et CVR-nummer på en revisionsvirksomhed. Revisionsvirksomheden skal også være registreret som liberalt erhverv.

Du kan kun godkende kapitalposter, hvis du er godkendt revisor og er tilknyttet en revisionsvirksomhed.

Godkendte revisorer kan godkende følgende kapitalposter ved stiftelse:

  • kontant i pengeinstitut
  • værdier
  • bestemmende kapitalpost
  • bestående virksomhed.

Godkendte revisorer kan også dokumentere følgende:

  • vurderingsberetning med omdannelsesbalance ved omdannelse fra ApS til A/S
  • vurderingsberetning ved kapitalforhøjelse ved indskud af værdier
  • vurderingsberetning ved kapitalforhøjelse med indskud af bestemmende kapitalpost
  • vurderingsberetning med åbningsbalance ved kapitalforhøjelse med indskud af bestående virksomhed.

Godkendte revisorer kan ikke godkende kapital i følgende tilfælde:

  • Indbetalt på klientkonto
  • Ved stiftelse af selskaber, hvor revisoren/revisionsvirksomheden optræder som stifter

2.3. Hvad kan banker og pengeinstitutter godkende?

Banker og pengeinstitutter kan godkende følgende kapitalposter ved stiftelse i følgende tilfælde:

  • kontant i pengeinstitut.

Banker og pengeinstitutter kan ikke godkende andre kapitalposter.

2.4. Når anmelder og stifter er samme person/virksomhed

I de tilfælde hvor anmelderen samtidig optræder som stifter af en virksomhed, er det ikke muligt, at anmelderen selv godkender kapitalen - heller ikke i de tilfælde, hvor anmelder normalt kan indestå for kapitalen.

Hvis anmelderen er logget på med en medarbejdersignatur for en virksomhed, der optræder som stifter, skal kapitalgodkendelsen indhentes fra en bank, advokat eller godkendt revisor uden tilknytning til den stiftende virksomhed.

Kapitel
3
Undgå ulovlige og strafbare registreringer

Alle kan registrere en virksomhed via Erhvervsstyrelsens selvbetjeningsløsning. Men det er ulovligt og strafbart at give falske oplysninger. Det er nemt at registrere via de digitale selvbetjeningsløsninger, men det er ulovligt at give falske oplysninger, og man hæfter for de registreringer, man foretager - også for, at registreringerne er korrekte og overholder loven.

Det er strafbart, hvis man bevidst foretager ændringer, som man ikke har ret til, eller hvis man på anden måde opgiver forkerte oplysninger til offentlige myndigheder.

3.1. Adviseringer

Adviseringer via Digital Post

Erhvervsstyrelsen sender automatisk en besked, når der er sket registreringer i en virksomhed. Beskeden sendes via digital post til det CVR-nummer, som registreringen omhandler.

Hvis registreringen medfører, at en person bliver registreret ind eller ud af en virksomhed, vil den pågældende person også få besked i sin personlige digitale postkasse.

Følg virksomhed via CVR på Virk

Du kan få besked pr. mail, når der sker ændringer i virksomheder, du har valgt at følge.

Når du har fremsøgt en virksomhed i CVR.dk og er logget ind, kan du klikke på ’Følg virksomhed’.

Så sender vi en mail, så snart der sker ændringer i virksomheden.

Kapitel
4
Beskyt med password

Ved at oprette et password kan du selv bestemme, hvem der kan ændre i virksomhedens oplysninger på Virk. Det betyder, at ændringer kun kan registreres af personer, som kender dette password.

Men vær opmærksom på, at et password begrænser fleksibiliteten i forhold til registreringerne, fx hvis virksomheden bruger rådgivere til at foretage registreringer.

Hvem kan oprette et password?

For at oprette et password skal du være tegningsberettiget eller være LRA-administrator for virksomhedens MitID tilslutningsaftale.

Sådan opretter du et password

Ønsker du et password, kan du selv oprette et på Virk. Her kan du også vælge, hvilke selvbetjeningsløsninger, der skal password-beskyttes.

Du kan oprette forskellige passwords til forskellige selvbetjeningsløsninger. Et password kan anvendes af flere brugere.