Tidsplan for virksomheders digitale bogføring
OBS! Datoerne for virksomheders digitale bogføring er ikke fastsat endnu, og vi kan derfor kun oplyse de forventede tider. Kravet om digital bogføring vil gælde fra den første regnskabs- eller indkomstperiode, som starter, efter kravet om digital bogføring er trådt i kraft.

1. januar 2024:
- Erhvervsstyrelsen offentliggør en fortegnelse over registrerede digitale standard bogføringssystemer, der lever op til kravene.
1. juli 2024:
- Virksomheder med pligt til at indsende årsrapport efter årsregnskabsloven, og som bruger et digitalt standard bogføringssystem, skal bogføre digitalt.
- Gælder fx for foreninger og fonde, hvor den erhvervsmæssige nettoomsætning i hvert af de to seneste indkomstår var mere end 300.000 kr., for I/S'er og K/S'er, hvor ingen deltagere er en fysisk person, og for selskaber.
1. januar 2025:
- Virksomheder med pligt til at indsende årsrapport efter årsregnskabsloven, og som bruger et digitalt specialudviklet bogføringssystem, skal bogføre digitalt.
- Gælder fx for foreninger og fonde, hvor den erhvervsmæssige nettoomsætning i hvert af de to seneste indkomstår var mere end 300.000 kr., for I/S'er og K/S'er, hvor ingen deltagere er en fysisk person, og for selskaber.
2026:
- Personligt ejede virksomheder, hvor den erhvervsmæssige nettoomsætning i hvert af de to seneste indkomstår var mere end 300.000 kr., skal bogføre digitalt.
- Gælder for enkeltmandsvirksomheder samt I/S'er og K/S'er, hvor minimum en deltager er en fysisk person. Det samme gælder for finansielle virksomheder, der aflægger årsregnskab efter den finansielle lovgivning.
Tidsplan for udbyderes anmeldelse af bogføringssystemer

1. februar 2023:
- Udbydere kan anmelde deres standard bogføringssystem via Virk. Udbydere af nye digitale standard bogføringssystemer skal anmelde systemet, inden markedsføring påbegyndes.
31. oktober 2023:
- Digitale standard bogføringssystemer, der var på det danske marked den 1. februar 2023, har frist for anmeldelse til Erhvervsstyrelsen.
November 2023:
- Erhvervsstyrelsen begynder at udstede registreringsbeviser for digitale standard bogføringssystemer.
1. januar 2024:
- Erhvervsstyrelsen offentliggør en fortegnelse over registrerede standard bogføringssystemer, der lever op til kravene.
- Udbydere af nye digitale standard bogføringssystemer, der ikke tidligere har været markedsført, kan løbende anmelde deres bogføringssystem til Erhvervsstyrelsen med henblik på at blive registreret på fortegnelsen.
Kontakt os
Lovgrundlag
- Læs 'Lov om bogføring' på Retsinformation.dk
- Bekendtgørelse om ikrafttræden af bestemmelser i lov om bogføring
- Bekendtgørelse om krav til digitale standard bogføringssystemer
- Bekendtgørelse om anmeldelse og registrering af digitale standard bogføringssystemer
- Engelsk oversættelse: The Danish Bookkeeping Act (pdf)
- Engelsk oversættelse: Executive order on the entry into force of sections of the Act on bookkeeping (pdf)
- Engelsk oversættelse: Executive order on requirements for digital standard bookkeeping systems (pdf)
- Engelsk oversættelse: Order on notification and registration of digital standard bookkeeping systems (pdf)