Indledning
Erhvervsstyrelsen har udarbejdet dokumentation og beskrivelse af tekniske og forretningsmæssige kontroller for at sikre, at indberettere og leverandører af løsninger til indberetningen kender kontrollerne.
Vejledningen er opdelt i kapitler, som viser de kontroller som eksisterer for hvert område i taksonomien. Vejledningen følger således samme opbygning som taksonomien. Vejledningen viser først indberetningsregler og derefter indlejrede regler for hvert afsnit.
Denne vejledning er et dynamisk dokument, som vil blive opdateret løbende.
Kapitel
1
Definitioner
1
Ved indberetning af en fil til Regnskab Indberet foretager Erhvervsstyrelsen nogle automatiske kontroller. Disse kontroller er udmøntet i forretningsregler, som kan have to forskellige udfald.
1.1. Fejl og advis
Forretningsregler kan inddeles i henholdsvis ”Fejl” og ”Advis” (advisering). Den væsentligste forskel mellem disse består i, at indberetningen ikke kan fortsætte, hvis der findes ”Fejl” i årsrapporten. Det er således et stop for indberetningen.
Ved ”Advis” kan indberetter vælge at indberette uagtet adviseringen. Som hovedregel vil adviseringen være relevant for de årsrapporter, som modtager den. Det er derfor vigtigt, at man tager adviseringen til efterretning og overvejer, om der kan være fejl eller mangler i den pågældende årsrapport. Der kan dog være tale om særtilfælde, hvor adviseringen ikke er 100 pct. dækkende. Der vil således være tilfælde, som kan risikere at falde udenfor. I disse tilfælde skal adviseringen ignoreres, og indberetningen fortsættes.
Nogle regler er indlejrede i de enkelte taksonomier. Inden indberetning kan indberetter vælge at lade sin fil validere ved hjælp af et valideringsprogram for at undersøge hvorvidt filen vil blive stoppet af de indlejrede regler.
Andre regler er kontroller, som validerer data i filen mod data i andre af Erhvervsstyrelsens systemer.
1.2. Begreber
I vejledningen bruges nedenstående begreber, som kort beskrives her:
- Forretningsregel: Regel der omhandler digitale regnskabsindberetninger
- Indberetningsregel: Forretningsregel der kontrolleres ved indberetning
- Indlejret regel: Forretningsregel der er indbygget i en XBRL-taksonomi
- Regeladvisering: Regel der medfører at der meddeles at der er et forhold der bør undersøges
- Regelmeddelelse: Meddelelse der beskriver en regel der ikke er overholdt
- Taksonomiafsnit: Gruppering af XBRL-koncepter i en XBRL-taksonomi
- Assertion:
- E (Existence) er regler, der kigger på, om udvalgte felter er til stede
- V (Value) er regler, der kigger på de angivne værdier
- Taksonomi entrypoint: en unik reference til en taksonomi
- XBRL-Taksonomi: samling af koncepter og forholdet imellem disse for en XBRL-rapport.
1.3. Navngivning
- Forretningsregler er navngivet med 2 eller 3 bogstaver og et tal
- Indlejrede forretningsregler er navngivet med enten ”e” eller ”v” som indikere existence og validation. Dette er efterfulgt af 3 tal, som henviser til det pågældende afsnit i taksonomien, efterfulgt af et identifikationsnummer, som følger taksonomiens nummerering.
Kapitel
2
Kontrol af generelle indberetningsdata
2
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for de generelle informationer i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen. Forretningsregler – formelle forhold.
2.1. Forretningsregler - formelle forhold
FR1 For- og efternavn på dirigenten mangler
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Virksomheder, der afholder generalforsamling og derfor oplyser en Generalforsamlingsdato (gsd:DateOfGeneralMeeting), skal også oplyse navn på dirigenten (gsd:NameAndSurnameOfChairmanOfGeneralMeeting). |
| Typiske fejl |
|
FR6 Generalforsamlingsdato må ikke være efter indberetningsdato
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | FR6 Generalforsamlingsdato må ikke være efter indberetningsdato. Generalforsamlingsdato (gsd:DateOfGeneralMeeting) må ikke være efter indberetningsdato. |
| Typiske fejl |
|
FR8 Dato for godkendelse af årsrapporten må ikke være efter indberetningsdato
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Dato for godkendelse af årsrapporten (gsd:DateOfApprovalOfReport) må ikke være efter indberetningsdato. |
| Typiske fejl |
|
FR42 Regnskabsperioden kan ikke findes i CVR
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Virksomheden har ikke en registreret regnskabsperiode i CVR. |
| Typiske fejl |
|
FR43: Indberettet startdato afviger fra registreret startdato
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Den indberettede startdato afviger fra startdatoen fundet i CVR. |
| Typiske fejl |
|
FR44: Indberettet slutdato afviger fra registreret slutdato
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Den indberettede startdato afviger fra startdatoen fundet i CVR. |
| Typiske fejl |
|
FR47: Bilagssammensætningen afviger fra tidligere indberetning
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Når der indberettes for en periode som der er indberette for tidligere, så må der ikke fjernes bilag. |
| Typiske fejl |
|
FR54: Indberettet kapital stemme ikke med registreret kapital i CVR
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Den anførte registrerede kapital (fsa:ContributedCapital) skal stemme overens med den i styrelsen registrerede kapital. Kontrollen gælder ikke I/S, K/S eller P/S. |
| Typiske fejl |
|
FR55: Manglende opmærkning af forrige regnskabsperiode
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Manglende opmærkning af forrige regnskabsperiode. Hvis der tidligere er indberettet en periode med slutdato umiddelbart før den aktuelle valgte primodato, skal forrige regnskabsperiode være opmærket. |
| Typiske fejl |
|
FR57: Manglende eller ugyldige sammenligningstal
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | FR57 er en regel, som sikrer, at virksomhedens årsrapport indeholder gyldige sammenligningstal. Det kræver, at flere ting er opfyldt:
|
| Typiske fejl |
|
FR71: Regnskabet må som udgangspunkt ikke indeholde negative personaleomkostninger
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Omkostninger skal indberettes som positive tal i XBRL-filen. Personaleomkostninger er i dette tilfælde indberettet som et negativt tal. Det indikerer, at der er en fejl i opsætningen af XBRL-filen. Der tjekkes for følgende elementer:
|
| Typiske fejl |
|
FR79: Årsrapporten skal indeholde revision
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | I forbindelse med en omgørelse er det ikke tilladt, at den omgjorte årsrapport indeholder nye oplysninger om fravalg af revision (sob: StatementOnOptingOutOfAuditingFinancialStatementsInNextReportingPeriodDueToExemption), jf. årsregnskabslovens § 10 a. |
| Typiske fejl |
|
FR80: Det er ikke muligt at omgøre et regnskab flere regnskabsperioder tilbage
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | I forbindelse med en omgørelse er det ikke tilladt at omgøre en årsrapport efter udløbet af den følgende regnskabsperiode. |
| Typiske fejl |
|
FR81: Årsrapporten mangler 'language tag'
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Der skal som minimum være et fakta med enten dansk ('da') eller engelsk ('en') 'lang' attribut, i den digitale fil (XBRL-filen eller IXBRL-filen). |
| Typiske fejl |
|
FR83: Der skal indberettes inlineXBRL
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Denne kontrol blokerer for indberetning i XBRL, og den tillader således kun indberetning med inlineXBRL. Kontrollen er pt. inaktiv. |
| Typiske fejl |
|
FR87: IXBRL filen skal have al CSS inline
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Kontrollen er relateret til indberetning i inlineXBRL. Indberetning må ikke linke til ekstern CSS. |
| Typiske fejl |
|
FR88: XBRL-elementer skal have samme CSS medietype
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Kontrollen er relateret til indberetning i inlineXBRL. Reglen omfatter forbud mod XBRL-elementer i print-only afsnit. |
| Typiske fejl |
|
FR93: Nettoomsætning skal enten indberettes i årsrapporten eller som bilag
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Oplysning om nettoomsætning (fsa:Revenue) skal enten oplyses i årsrapporten eller i det supplerende bilag. Her skal benyttes entrypointet entryDKGAAPRequiredInformationÅÅÅÅMMDD.xsd. Hvor ”ÅÅÅÅMMDD” refererer til taksonomiversionen. |
| Typiske fejl |
|
FR94: Bilag med nettoomsætning skal kun indberettes for årsrapporter og likvidationsregnskaber
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Supplerende oplysning om nettoomsætning (fsa:Revenue) skal kun vedlægges ved en af følgende rapporttyper:
|
| Typiske fejl |
|
FR95: Nettoomsætning skal indberettes
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Hvis der er tale om en årsrapport eller et likvidationsregnskab skal der ske oplysning om nettoomsætning (fsa:Revenue). Det kan enten ske i selve årsrapporten (oplysningen offentliggøres) eller i et supplerende bilag (offentliggøres ikke). |
| Typiske fejl |
|
FR96: Det supplerende bilag overholder ikke formkrav
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Det supplerende bilag om nettoomsætning skal overholde en række krav:
|
| Typiske fejl |
|
FR99: Det supplerende bilag skal benytte rette entrypoint
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Det supplerende bilag benytter ikke entrypointet ”entryDKGAAPRequiredInformation”. |
| Typiske fejl |
|
FR101: Legatarfortengelse skal kun indberettes for erhvervsdrivende fonde
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Når der indberettes årsrapport for en erhvervsdrivende fond, så er det et krav at indberette en legatarfortegnelse. Dette er ikke påkrævet for andre indberetninger. |
| Typiske fejl |
|
FR116: Et tal felt kan ikke have forskellige værdier for samme periode og samme kontekst
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Samme talfelt forekommer flere gange under samme periode og samme kontekst men med forskellige værdier |
| Typiske fejl |
|
FR117: Renderingsdimensionen må kun benyttes til talfelter
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Renderingsdimensionen må kun benyttes til at præsentere regnskabstal med en anden afrunding. Tekstfelter tillades ikke. |
| Typiske fejl |
|
FR118: Felter som fremgår af renderingsdimensionen skal også fremgå af anden dimension
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Renderingsdimensionen må kun benyttes til at præsentere regnskabstal med en anden afrunding. Hvis regnskabstal skal præsenteres med anden afrunding, så skal de fremgå af anden dimension |
| Typiske fejl |
|
2.2. Forretningsregler - tekniske forhold
TH01: Fejl i Schema Reference
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Første schemaRef='' begynder ikke med 'http://archprod.service.eogs.dk/taxonomy/' eller er ikke en absolut URI. Taksonomien identificeres vha. første schemaref, som skal indeholde en absolut URI der udpeger et http://archprod.service.eogs.dk/taxonomy/... entrypoint. Uden en korrekt angivelse af schemaref er Erhvervsstyrelsen ikke i stand til at identificere hvilket entrypoint og Taksonomi, der anvendes. Derfor kan XBRL instansen hverken modtages eller valideres. |
| Typiske fejl |
|
TH02: Ugyldigt Entrypoint i schemaRef
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Første schemaRef='' kan ikke genkendes som et gyldigt entrypoint. Uden en korrekt angivelse af schemaref er Erhvervsstyrelsen ikke i stand til at identificere hvilket entrypoint og Taksonomi, der anvendes. Derfor kan XBRL instansen hverken modtages eller valideres. |
| Typiske fejl |
|
TH03: Der skal oplyses et gyldigt CVR-nr. for regnskabsaflæggende virksomhed
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Regnskabsaflæggende virksomheds CVR-nr.(gsd:IdentificationNumberCvrOfReportingEntity) skal udfyldes og det skal være registreret i CVR registret. |
| Typiske fejl |
|
TH04: Alle facts skal være konsistente
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Alle facts for gsd:IdentificationNumberCvrOfReportingEntity skal have samme værdi, context entity og period. |
| Typiske fejl |
|
TH05: gsd-context indeholder komplekse elementer i dimensions, segmenter eller har ikke en lukket periode
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Der er angivet komplekse elementer i gsd-context dimensions, så som segmenter eller en periode som ikke er lukket. Erhvervsstyrelsens taksonomi anvender ikke XBRL-funktionaliteten ”Segment”. |
| Typiske fejl |
|
TH06: Context period kan ikke være forever
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | CVR-nummers (gsd:IdentificationNumberCvrOfReportingEntity) context period kan ikke være 'forever'. Indberetninger til Erhvervsstyrelsen skal altid være for perioder eller balancetidspunkter. |
| Typiske fejl |
|
TH07: Context period datoer skal angives korrekt
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Context period datoer skal angives på formen 'yyyy-MM-dd' uden tid og tidszone, fx '2050-12-31'. Erhvervsstyrelsen godtager ikke at datoer angives med klokkeslæt. |
| Typiske fejl |
|
TH08: Dokumentet kan ikke forstås som XBRL
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | XbrlInstanceException, dokumentet kan ikke forstås som XBRL |
| Typiske fejl |
|
TH09: Dokumentet kan ikke forstås som XML
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | XMLStreamException, dokumentet kan ikke forstås som XML |
| Typiske fejl |
|
TH10: Dokumentet indeholder linkbaseRef, roleRef eller arcroleRef eller ikke netop én schemaRef
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Taksonomien skal identificeres via en schemaref til et entrypoint, så instansen må ikke indeholde linkbaseRef, roleRef eller arcroleRef eller mere end én schemaRef. |
| Typiske fejl |
|
TH11: Der kan ikke indberettes med Grønlandsk registreringsnummer
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Der kan ikke indberettes med Grønlandsk registreringsnummer (gsd:IdentificationNumberGreenlandRegnrOfReportingEntity). Der skal benyttes CVR-nr. |
| Typiske fejl |
|
TH13: En række fastefelter skal angives.
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | En række fastefelter skal angives. For årsrapporter mv. er det:
For selskabsselvangivelser er:
|
| Typiske fejl |
|
TH14: Rapport typen skal overholde Enumeration
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Feltet rapporttype (gsd:InformationOnTypeOfSubmittedReport) skal være en af følgende:
|
| Typiske fejl |
|
TH15: Context må ikke have segmenter
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Elementet "segment" forekommer i et vilkårligt element "entity" i et context-element, som ikke er gsdnamespace. |
| Typiske fejl |
|
TH16: Du har indberettet et inlineXBRL dokument, som ikke kan parses som gyldigt formateret XHTML
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Dokumentet kan ikke valideres som gyldig InlineXBRL |
| Typiske fejl |
|
TH17: Den supplerende instans skal have en rapporttypen "Påkrævet information"
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Når der indberettes en supplerende instans, så skal den indeholde feltet rapporttype (gsd:InformationOnTypeOfSubmittedReport), og feltet skal udfyldes med værdien "Påkrævet information" |
| Typiske fejl |
|
TR01: gsd: "contextRef='' skal have samme entity og periode som feltet ”Regnskabsaflæggende virksomheds CVR-nr.” (gsd:IdentificationNumberCvrOfReportingEntity)
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | For at få ensartede data i XBRL-filen skal alle data i afsnittet ”Information om indsendelse, rapporttype og regnskabsaflæggende virksomhed” (kaldes GSD), henvise til samme CVR-nummer og periode. Hvis denne fejl opstår, skyldes det, at det ikke er tilfældet. Erhvervsstyrelsens system kontrollerer, at alle felter i GSD er opmærket til samme entity og periode som feltet ”Regnskabsaflæggende virksomheds CVR-nr.”. |
| Typiske fejl |
|
TR02: (gsd:IdentificationNumberCvrOfReportingEntity) skal have den absolutte URI 'http://www.dcca.dk/cvr' som context entity identifier scheme
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Feltet "Regnskabsaflæggende virksomheds CVR-nr." (gsd:IdentificationNumberCvrOfReportingEntity) skal have den absolutte URI 'http://www.dcca.dk/cvr' som context entity identifier scheme |
| Typiske fejl |
|
TR03: CVR-nr. for regnskabsaflæggende virksomheds skal angives som context entity identifier
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | For at få ensartede data i XBRL-filen skal feltet ”Regnskabsaflæggende virksomheds CVR-nr.” (gsd:IdentificationNumberCvrOfReportingEntity) indeholde samme informationer som feltets context entity identifier. |
| Typiske fejl |
|
TR04: Rapport typen skal overholde Enumeration
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Feltet ”Information om den indsendte rapports type” (gsd:InformationOnTypeOfSubmittedReport) skal altid udfyldes. Det skal være en af følgende værdier:
|
| Typiske fejl |
|
TR05: gsd:ReportingPeriodStartDate skal have samme dato som period startDate
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Feltet ”Regnskabsperiodens startdato” (gsd:ReportingPeriodStartDate) skal altid være samme værdi som period startDate i context for feltet ”Regnskabsaflæggende virksomheds CVR-nr.” (gsd:IdentificationNumberCvrOfReportingEntity). |
| Typiske fejl |
|
TR06: gsd:ReportingPeriodEndDate skal have samme dato som period endDate
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Feltet ”Regnskabsperiodens slutdato” (gsd:ReportingPeriodEndDate) skal altid være samme værdi som period endDate i context for feltet ”Regnskabsaflæggende virksomheds CVR-nr.” (gsd:IdentificationNumberCvrOfReportingEntity). |
| Typiske fejl |
|
TR07: GSD datoer skal angives korrekt
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | GSD datoer (som er af Date type) skal angives på formen ”YYYY-MM-DD” uden tidszone. |
| Typiske fejl |
|
TR08: Felter må ikke have forskelligt fortegn på tværs af contexts
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Kravet "samme" er opfyldt hvis alt nedenstående er opfyldt:
Kravet "numerisk" er opfyldt hvis unit er udfyldt. Fejlen skal komme selvom context er forskellig. |
| Typiske fejl |
|
TR09: Alle contexts skal have samme identifier scheme og value
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Værdien for "identifier" i "entity" skal være en entydig værdi gennem hele dokumentet |
| Typiske fejl |
|
TR11: Alle billeder skal være indlejret
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Det er ikke tilladt at indberetningen indeholder billeder fra eksterne kilder. Alle billeder skal indlejres med base64 |
| Typiske fejl |
|
TR12: Eksekverbar koder er ikke tilladt
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Det er ikke tilladt at indberette et inlineXBRL dokument, som indeholder reference til eksekverbar kode, som f.eks. javascript |
| Typiske fejl |
|
TR13: Context datoer skal angives som ”YYYY-MM-DD”
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | ESEF-indberetninger med dato i context skal angives på formen 'yyyy-mm-dd' uden tidszone |
| Typiske fejl |
|
TR14: Alle contexts skal have samme context entity identifier scheme
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Alle contexts i hele InlineXBRL skal have samme context entity identifier scheme. Dette scheme skal være enten 'http://standards.iso.org/iso/17442' eller 'http://www.dcca.dk/cvr' |
| Typiske fejl |
|
TR15: Hvis der benyttes LEI context identifier scheme, så skal dette gøres konsekvent
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Hvis context identifier scheme er 'http://standards.iso.org/iso/17442', skal alle contexts identifiers være lig med værdien af feltet 'gsd:LegalEntityIdentifierOfReportingEntity'. Hvis context identifier scheme er 'http://www.dcca.dk/cvr', skal alle contexts identifiers være lig med værdien af feltet 'gsd:IdentificationNumberCvrOfReportingEntity' |
| Typiske fejl |
|
TR16: Inline-XBRL-dokumentet skal indeholde mindst et language tag
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Inline XBRL skal indeholde xml:lang opmærkning. På linje med krav fra ESMA om digital indberetning af ESEF-regnskaber i InlineXBRL ønsker Erhvervsstyrelsen at pålægge alle indberetninger at anvende ‘xml:lang’ i InlineXBRL-dokuments rod. |
| Typiske fejl |
|
TR17: Dokumentet er ikke et gyldigt inlineXBRL dokument
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Inline XBRL må ikke indeholde base tag eller attributter. På linje med krav fra ESMA om digital indberetning af ESEF-regnskaber i InlineXBRL ønsker Erhvervsstyrelsen at forhindre anvendelse af HTML <base> elementet og ‘xml:base’ attributten. |
| Typiske fejl |
|
TR18: Der forsøges indberettet et regnskab, som allerede er i proces
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Der er allerede indberettet en årsrapport for virksomheden, som endnu ikke er offentliggjort pga. travlhed i styrelsens systemer. Vent derfor venligst med at indberette flere regnskaber, før den indberettede årsrapport er færdigbehandlet. |
| Typiske fejl |
|
TM32: Der kan ikke oplyses to forskellige startdatoer for et flydende regnskabsår
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Regnskabsperiodens startdato (gsd:ReportingPeriodStartDate med RegisteredReportingPeriodDeviatingFromReportedReportingPeriodDueArbitraryDatesMember i TypeOfReportingPeriodDimension) har flere værdier |
| Typiske fejl |
|
TM33: Der kan ikke oplyses to forskellige slutdatoer for et flydende regnskabsår
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Regnskabsperiodens slutdato (gsd:ReportingPeriodEndDate med RegisteredReportingPeriodDeviatingFromReportedReportingPeriodDueArbitraryDatesMember i TypeOfReportingPeriodDimension) har flere værdier |
| Typiske fejl |
|
TC01: CPR-nummer må ikke benyttes som context id
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Der må ikke anvendes CPR nummer i id for context, der identificerer personer, idet Erhvervsstyrelsen i så tilfælde ikke vil kunne slette CPR-numret inden videredistribution til regnskabsbrugere. |
| Typiske fejl |
|
TC02: CPR-nummer må ikke benyttes som context id for typedMember
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Der må ikke anvendes CPR nummer i id for context, der identificerer personer, idet Erhvervsstyrelsen i så tilfælde ikke vil kunne slette CPR-numret inden videredistribution til regnskabsbrugere. |
| Typiske fejl |
|
TC03: CPR-nummer må ikke benyttes som context ref
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Der må ikke anvendes CPR nummer i id for context, der identificerer personer, idet Erhvervsstyrelsen i så tilfælde ikke vil kunne slette CPR-numret inden videredistribution til regnskabsbrugere. |
| Typiske fejl |
|
2.3. Indlejrede regler
e000.0001 Regnskabsaflæggende virksomheds CVR-nr. skal findes og have en værdi.
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Virksomheden skal opmærke et gyldigt CVR-nummer. |
| Typiske fejl |
|
e000.0002 Feltet "Regnskabsperiodens slutdato" skal angives
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Manglende opmærkning af feltet "Regnskabsperiodens slutdato" (ReportingPeriodEndDate). |
| Typiske fejl |
|
e000.0003 Feltet "Regnskabsperiodens startdato" skal angives
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Manglende opmærkning af feltet "Regnskabsperiodens startdato" (ReportingPeriodStartDate). |
| Typiske fejl |
|
e000.0004 Feltet "Information om den indsendte rapports type" skal angives
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Manglende opmærkning af feltet "Information om den indsendte rapports type" (InformationOnTypeOfSubmittedReport). |
| Typiske fejl |
|
e000.0005 Feltet "Regnskabsaflæggende virksomheds navn" skal angives
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Manglende opmærkning af feltet "Regnskabsaflæggende virksomheds navn" (NameOfSubmittingEnterprise). |
| Typiske fejl |
|
e000.0006 I den supplerende instans skal rapporttypen være ”Påkrævet information”
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Manglende opmærkning af feltet "Regnskabsaflæggende virksomheds navn" (NameOfSubmittingEnterprise). |
| Typiske fejl |
|
e000.0007 Indsendende virksomhedsnavn skal angives
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Manglende opmærkning af feltet "Regnskabsaflæggende virksomhedsnavn" (NameOfSubmittingEnterprise). |
| Typiske fejl |
|
v000.0101 Regnskabsaflæggende virksomheds CVR-nr. må kun have én unik
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Regnskabsaflæggende virksomheds CVR-nr. (gsd:IdentificationNumberCvrOfReportingEntity) må kun have én unik værdi. Feltet har { $count_CVR } værdier: [ {distinct-values( $IdentificationNumberCvrOfReportingEntity) } ]. |
| Typiske fejl |
|
v000.0102 En regnskabsperiode må kun have en slutdato
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Regnskabsperiodens slutdato (gsd:ReportingPeriodEndDate med default TypeOfReportingPeriodDimension) må kun have én unik værdi. Feltet har { $Count_PeriodEndDate } værdier: [ { distinct-values($ReportingPeriodEndDate) } ]. |
| Typiske fejl |
|
v000.0103 En regnskabsperiode må kun have en startdato
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Regnskabsperiodens startdato (gsd:ReportingPeriodStartDate med default TypeOfReportingPeriodDimension) må kun have én unik værdi. Feltet har { $Count_PeriodStartDate } værdier: [ { distinct-values($ReportingPeriodStartDate) } ]. |
| Typiske fejl |
|
v000.0104 En instands må kun have en rapport type
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Information om den indsendte rapports type (gsd:InformationOnTypeOfSubmittedReport) må kun have én unik værdi. Feltet har { $count_TypeOfSubmittedReport } værdier: [ {distinct-values( $InformationOnTypeOfSubmittedReport) } ]. |
| Typiske fejl |
|
v000.0105 Regnskabsaflæggende virksomheds navn må kun have én unik værdi
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Regnskabsaflæggende virksomheds navn (gsd:NameOfReportingEntity) må kun have én unik værdi. Feltet har { $count_NameOfEntity } værdier: [ {distinct-values( $NameOfReportingEntity ) } ]. |
| Typiske fejl |
|
v000.0106 Regnskabsperiodens slutdato må ikke være før Regnskabsperiodens startdato
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Regnskabsperiodens slutdato: "{ $ReportingPeriodEndDate }" må ikke være før Regnskabsperiodens startdato " { $ReportingPeriodStartDate } " . |
| Typiske fejl |
|
v000.0107 Indsendende virksomheds navn må kun have én unik værdi
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Indsendende virksomhedsnavn (gsd:NameOfSubmittingEnterprise) må kun have én unik værdi. Feltet har { $count_NameSubmittingEnterprise } værdier: [ {distinct-values( $NameOfSubmittingEnterprise ) } ]. |
| Typiske fejl |
|
v000.0108 Generalforsamlingsdato skal være efter Regnskabsperiodens slutdato
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Generalforsamlingsdato " { $DateOfGeneralMeeting }" skal være efter Regnskabsperiodens slutdato "{ $ReportingPeriodEndDate }". |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
3
Revisors erklæringer (102)
3
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for indberetning af revisors erklæring i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
3.1. Forretningsregler – formelle forhold
FR15 Revisionspåtegningen skal indeholde en konklusion
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Når type af revisorbistand (cmn:TypeOfAuditorAssistance) er udfyldt med ”Revisionspåtegning” eller ”Auditor's report on audited financial statements”, da skal ”Konklusion (revision)” (arr:OpinionOnAuditedFinancialStatements) være udfyldt. |
| Typiske fejl |
|
FR18 Andre erklæringer med sikkerhed skal indeholde en konklusion
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Når type af revisorbistand (cmn:TypeOfAuditorAssistance) er udfyldt med ”Andre erklæringer med sikkerhed” eller ”The independent auditor's reports (Other assurance Reports)”, da skal ” Konklusion (andre erklæringer med sikkerhed)”, (arr:OpinionOnSubjectMatterOfAssuranceReport) være udfyldt. |
| Typiske fejl |
|
FR19 Erklæring uden sikkerhed, herunder opgave om opstilling af årsregnskab skal indeholde en omtale af arbejdets og erklæringens omfang
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Når type af revisorbistand (cmn:TypeOfAuditorAssistance) er udfyldt med ”Andre erklæringer uden sikkerhed” eller ”Auditor's reports (Other non-assurance reports)”, da skal ”Omtale af arbejdets og erklæringens omfang (andre erklæringer uden sikkerhed)”, (arr:DescriptionOfOtherEngagement) være udfyldt. |
| Typiske fejl |
|
FR36: Årsrapporten indeholder en erklæring om review, hvor der er angivet ’forbehold’. Feltet ’forbehold’ må ikke indeholde teksten "har ikke givet anledning til forbehold"
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | For erklæring om review må feltet ’forbehold’ (arr:DescriptionsOfQualificationsOfReviewedFinancialStatements) ikke indeholde teksten "har ikke givet anledning til forbehold". |
| Typiske fejl |
|
FR37: Årsrapporten indeholder en erklæring med sikkerhed, hvor der er angivet ’forbehold’. Feltet ’forbehold’ må ikke indeholde teksten "har ikke givet anledning til forbehold"
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | For andre erklæringer med sikkerhed må feltet ’forbehold’ (arr:DescriptionOfQualificationsOfAssuranceEngagementPerformed) ikke indeholde teksten "har ikke givet anledning til forbehold". |
| Typiske fejl |
|
FR49: Der bør være en revisor tilknyttet virksomheden i CVR, hvis typen af revisorbistand er en af følgende Revisionspåtegning, Erklæring om udvidet gennemgang
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Fejl i revisorregistrering i CVR - manglende revisor. |
| Typiske fejl |
|
FR50: På CVR bør der ikke være registreret en revisor når virksomheden ikke revideres
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Ved indberetning af årsrapporter, som har en af følgende som revisorbistand (TypeOfAuditorAssistance)
bør der ikke være en revisor registreret i styrelsens register. |
| Typiske fejl |
|
FR51: I årsrapporten er der anført en revisorvirksomhed med et CVR-nr. som ikke er en godkendt revisionsvirksomhed
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Den angivne revisionsvirksomhed (cmn:IdentificationNumberCvrOfAuditFirm) er ikke en godkendt revisionsvirksomhed. Kontrollen kontrollerer følgende revisorbistandstyper (TypeOfAuditorAssistance):
|
| Typiske fejl |
|
FR58: Årsrapporten indeholder oplysning om ’Erklæringsforpligtelser i henhold til erklæringsbekendtgørelsen (revision)’. Når dette felt er angivet, skal minimum et af underpunkterne også angives
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Når feltet ’Erklæringsforpligtelser i henhold til erklæringsbekendtgørelsen (revision)’ (ReportingResponsibilitiesAccordingToTheDanishExecutiveOrderOnApprovedAuditorsReportsAudit) er udfyldt, skal et eller flere af nedenstående underpunkter angives:
|
| Typiske fejl |
|
FR66: Revisors identifikationsnummer (mne-nummeret) skal være en godkendt
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Kontrollen tjekker, hvorvidt mne-nummeret (gsd:IdentificationNumberOfAuditor) er en godkendt revisor i Erhvervsstyrelsens register over godkendte revisorer og revisionsvirksomheder. Dette gælder uanset erklæringstype. |
| Typiske fejl |
|
FR67: Revisors identifikationsnummer (mne-nummer) skal være tilknyttet en godkendt revisionsvirksomhed
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Revisors mne-nummer (gsd:IdentificationNumberOfAuditor) skal i Erhvervsstyrelsens register over godkendte revisorer og revisionsvirksomheder være tilknyttet den underskrivende revisionsvirksomhed. |
| Typiske fejl |
|
FR72: Erklæring om review med forbehold skal have en beskrivelse
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | I revisors erklæring om review er der angivet en af følgende overskrifter (arr:TypeOfBasisForModifiedOpinionOnFinancialStatementsReview):
Overskriften indikerer, at der bør være information i feltet om modifikationer (DescriptionsOfQualificationsOfReviewedFinancialStatements). |
| Typiske fejl |
|
FR73: Der skal udfyldes et felt i erklæring om udvidet gennemgang
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Hvis feltet ”Erklæringsforpligtelser i henhold til erklæringsbekendtgørelsen (udvidet gennemgang)” (arr:ReportingResponsibilitiesAccordingToTheDanishExecutiveOrderOnApprovedAuditorsReportsExt endedReview) er udfyldt, skal minimum ét af følgende underpunkter være udfyldt:
|
| Typiske fejl |
|
FR76: Erhvervsdrivende fonde skal revideres
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Årsrapporten er ikke revideret. Erhvervsdrivende fonde skal lade sit årsregnskab revidere, jf. årsregnskabslovens § 135 |
| Typiske fejl |
|
FR84a: Regnskabet skal revideres
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Årsagen til fejlen er, at virksomheden i dens første regnskabsår har overskredet mindst to af nedenstående størrelsesgrænser:
Kravet om revision og størrelsesgrænserne fremgår af årsregnskabslovens § 135, stk. 1, og § 7, FR84a omhandler situationen, hvor der er tale om 1. regnskabsår. |
| Typiske fejl |
|
FR84b: Regnskabet skal revideres
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Årsagen til fejlen er, at virksomheden aktuelt har overskredet mindst to af nedenstående størrelsesgrænser i to på hinanden følgende år:
Kravet om revision og størrelsesgrænserne fremgår af årsregnskabslovens § 135, stk. 1, og § 7, stk. 4. FR84b omhandler situationen, hvor der er tale om 2. regnskabsår, og år -1 var revideret. |
| Typiske fejl |
|
FR84c: Regnskabet skal revideres
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Årsagen til fejlen er, at virksomheden aktuelt har overskredet mindst to af nedenstående størrelsesgrænser i to på hinanden følgende år:
Kravet om revision og størrelsesgrænserne fremgår af årsregnskabslovens § 135, stk. 1, og § 7, stk. 4. FR84c omhandler situationen, hvor år -2 også er til rådighed som datagrundlag, og år -1 var revideret. |
| Typiske fejl |
|
FR85b: Regnskabet skal revideres
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Årsagen er, at virksomheden aktuelt har overskredet mindst to af nedenstående størrelsesgrænser i to på hinanden følgende år:
Kravet om revision og størrelsesgrænserne fremgår af årsregnskabslovens § 135, stk. 1, og § 7, stk. 4. FR85b omhandler situationen, hvor der er tale om 2. regnskabsår, og år -1 ikke var revideret. |
| Typiske fejl |
|
FR85c: Regnskabet skal revideres
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Årsagen er, at virksomheden aktuelt har overskredet mindst to af nedenstående størrelsesgrænser i to på hinanden følgende år:
FR85c omhandler situationen, hvor år -2 også er til rådighed som datagrundlag, og år -1 ikke var revideret. |
| Typiske fejl |
|
FR89: Regnskabet skal revideres
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Det er ikke muligt at fravælge revision, hvis årsrapporten aflægges efter reglerne i regnskabsklasse C eller D |
| Typiske fejl |
|
FR90: Fravalg af revision kan ikke foretages
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Dit regnskab er ikke revideret. Det er imidlertid et krav, at virksomhedens årsregnskab skal revideres af en godkendt revisor. Årsagen er, at virksomheden i årsrapporten for den sidste regnskabsperiode eller i forbindelse med stiftelsen ikke har oplyst om, at årsregnskabet for det kommende regnskabsår ikke skal revideres. Kravet om revision fremgår af årsregnskabslovens § 10a. |
| Typiske fejl |
|
FR92: Der mangler oplysning om dato for revisors erklæring
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Når revisionspåtegningstypen er:
Skal følgende informationer oplyses:
|
| Typiske fejl |
|
3.2. Indlejrede kontroller
e101.0001 Type af revisorbistand skal angives
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Feltet ”Type af revisorbistand” skal angives (TypeOfAuditorAssistance) . |
| Typiske fejl |
|
v101.0101 "Type af konklusion (revision)" og "Type af grundlag for konklusion (revision)" skal begge udfyldes
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | "Type af konklusion" (TypeOfModifiedOpinionOnAuditedFinancialStatements) og "Type af grundlag for konklusion" (TypeOfBasisForModifiedOpinionOnAuditedFinancialStatements) skal begge udfyldes. |
| Typiske fejl |
|
v102.0101 "Type af konklusion (revision)" og "Type af grundlag for konklusion (revision)" skal begge udfyldes
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | "Type af konklusion" (TypeOfModifiedOpinionOnAuditedFinancialStatements) og "Type af grundlag for konklusion" (TypeOfBasisForModifiedOpinionOnAuditedFinancialStatements) skal begge udfyldes. |
| Typiske fejl |
|
v102.0102 En reviewerklæring skal altid indeholde en konklusionstype
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | "Type af konklusion" (TypeOfModifiedOpinionOnAuditedFinancialStatementsReview) skal udfyldes. |
| Typiske fejl |
|
v102.0103 En revisionspåtegning skal altid indeholde en konklusion
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Du har indberettet en årsrapport med en revisionspåtegning, som ikke indeholder en konklusion. En revisionspåtegning skal altid indeholde en konklusion (TypeOfModifiedOpinionOnAuditedFinancialStatements). |
| Typiske fejl |
|
v102.0104 En erklæring om udvidet gennemgang skal altid indeholde en konklusion
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Du har indberettet en årsrapport med en erklæring om udvidet gennemgang, som ikke indeholder en konklusion. En erklæring om udvidet gennemgang skal altid indeholde en konklusion (TypeOfModifiedOpinionOnAuditedFinancialStatementsExtendedReview). |
| Typiske fejl |
|
v102.0105 "Type af konklusion (review)" skal udfyldes
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Du har indberettet en årsrapport med en erklæring om review, som ikke indeholder en konklusion. En erklæring om review skal altid indeholde en konklusion. |
| Typiske fejl |
|
v102.0106 Andre erklæringer med sikkerhed skal indeholde have en type af konklusion
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | En erklæring med sikkerhed skal altid indeholde en konklusion. |
| Typiske fejl |
|
v102.0107 En erklæring uden sikkerhed skal indeholde en omtale af arbejdets og erklæringens omfang
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Du har indberettet en årsrapport med en erklæring uden sikkerhed (opgave om opstilling af årsregnskab), som ikke indeholder en omtale af arbejdets og erklæringens omfang. En erklæring uden sikkerhed skal indeholde en omtale af arbejdets og erklæringens omfang |
| Typiske fejl |
|
v102.0108 Der er opmærket element(er) i revisors erklæring, som ikke hører til denne erklæringstype
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Indberetningen indeholder en erklæringstype og elementer fra en eller flere andre erklæringstyper. Det er ikke tilladt at erklæringstypen med elementer fra andre erklæringstyper |
| Typiske fejl |
|
v102.0109 Der er opmærket element(er) i revisors erklæring, som ikke hører til denne erklæringstype
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Indberetningen indeholder en erklæringstype og elementer fra en eller flere andre erklæringstyper. Det er ikke tilladt at erklæringstypen med elementer fra andre erklæringstyper |
| Typiske fejl |
|
v102.0110 Der er opmærket element(er) i revisors erklæring, som ikke hører til denne erklæringstype
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Indberetningen indeholder en erklæringstype og elementer fra en eller flere andre erklæringstyper. Det er ikke tilladt at erklæringstypen med elementer fra andre erklæringstyper |
| Typiske fejl |
|
v102.0111 Der er opmærket element(er) i revisors erklæring, som ikke hører til denne erklæringstype
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Indberetningen indeholder en erklæringstype og elementer fra en eller flere andre erklæringstyper. Det er ikke tilladt at erklæringstypen med elementer fra andre erklæringstyper |
| Typiske fejl |
|
v102.0112 Der er opmærket element(er) i revisors erklæring, som ikke hører til denne erklæringstype
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Indberetningen indeholder en erklæringstype og elementer fra en eller flere andre erklæringstyper. Det er ikke tilladt at erklæringstypen med elementer fra andre erklæringstyper |
| Typiske fejl |
|
v102.0113 Revisionsvirksomheds CVR-nummer og Navn mangler for en eller flere oplyste revisorer
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | IdentificationNumberCvrOfAuditFirm og NameOfAuditFirm skal oplyses. |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
4
Ledelsesberetningen mv. (200)
4
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for indberetning af ledelsesberetningen mv. i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
4.1. Forretningsregler – generelle forhold
FR20 Årsrapporten mangler en ledelsespåtegning.
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Årsrapporten mangler en ledelsespåtegning. En årsrapport skal altid indeholde en ledelsespåtegning, hvis virksomheden har mere end ét ledelsesmedlem, eller hvis virksomheden i regnskabsklasse D. |
| Typiske fejl |
|
4.2. Indlejrede kontroller
v200.0100 Årsrapporten indeholder ikke en ledelsesberetning. Ledelsesberetningen skal udfyldes
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | ManagementsReview skal opmærkes. |
| Typiske fejl |
|
v200.0101 I årsrapporten indgår der ikke en ledelsesberetning. Ledelsesberetning eller noten om hovedaktivitet samt regnskabsmæssige og økonomiske forhold skal udfyldes
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Hvis der ikke er opmærket en ledelsesberetning (ManagementsReview), skal noten om hovedaktivitet ( DescriptionOfPrimaryActivitiesOfEntity) opmærkes. |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
5
5-års oversigt
5
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for 5-års oversigten i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
v210.0100 Hvis felterne 'årets resultat', 'aktiver', 'passiver' og 'egenkapital' er til stede må de ikke alle have værdien 0
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Felterne Årets resultat, Aktiver, Passiver og Egenkapital kan ikke alle have værdien 0 |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
6
Ledelsespåtegning mv. (300)
6
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for indberetning af ledelsespåtegning mv i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
6.1. Forretningsregler – generelle forhold
FR40 Fonde skal oplyse ”Information om vederlag til ledelsesorganer og særlige incitamentsprogrammer” i en note.
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Årsrapporten indeholder ikke en note om "Information om vederlag til ledelsesorganer og særlige incitamentsprogrammer". Fonde skal aflægge en årsrapport med den pågældende note, jf. årsregnskabslovens §§ 69 og 98b. |
| Typiske fejl |
|
FR68: Erhvervsdrivende fonde skal have en redegørelse for god fondsledelse.
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Erhvervsdrivende fonde skal medtage bestyrelsens redegørelse for god fondsledelse (cmn:StatementOfGoodManagementConcerningFoundation) eller et link til en redegørelse (cmn:LinkToStatementOfGoodManagementConcerningFoundation). |
| Typiske fejl |
|
FR69: Erhvervsdrivende fonde skal have en redegørelse for fondens uddelingspolitik.
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Erhvervsdrivende fonde skal medtage bestyrelsens redegørelse for fondens uddelingspolitik (cmn:StatementOfTheFoundationsDistributionPolicy) eller et link til redegørelsen (cmn:LinkToStatementOfTheFoundationsDistributionPolicy) hertil. Dette gælder for rapporter med balancedato 31.12.2017 eller senere. |
| Typiske fejl |
|
6.2. Indlejrede kontroller
v300.0101 Der mangler informationer om et bestyrelsesmedlem
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Når der angives en juridisk person (en virksomhed) som et bestyrelsesmedlem, så skal det både oplyses virksomhedsnavn og CVR-nummer på denne. |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
7
Balance (400/402)
7
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for indberetning af balancen i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
7.1. Forretningsregler – generelle forhold
FR63: Aktiver skal være mindre end eller lig med balancesummen. Gælder både årets tal og sammenligningstal
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Årsrapporten indeholder poster i balancen (årets tal eller sammenligningstal), som er større end balancesummen. Aktiver og underliggende regnskabsposter skal være mindre end eller lig med balancesummen. |
| Typiske fejl |
|
FR74a: Balancens hensatte forpligtelser skal være mindre end balancesummen.
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Hensatte forpligtelser [hierarki:fsa:Provisions] og underliggende felter skal hver for sig være mindre end eller lig med balancesummen (fsa:LiabilitiesAndEquity) fratrukket egenkapitalen (fsa:Equity). |
| Typiske fejl |
|
FR74b: Balancens gældsforpligtelser skal være mindre end balancesummen
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Gældsforpligtelser [hierarki:fsa:LiabilitiesOtherThanProvisions] og underliggende felter i taksonomien skal hver for sig være mindre end eller lig med balancesummen (fsa:LiabilitiesAndEquity) fratrukket egenkapitalen (fsa:Equity). |
| Typiske fejl |
|
FR77a: Balancens langfristede forpligtelser skal være mindre end balancesummen
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Langfristede forpligtelser [hierarki:fsa:LongtermLiabilitiesOtherThanProvisions] og underliggende felter i taksonomien skal hver for sig være mindre end eller lig med balancesummen (fsa:LiabilitiesAndEquity) fratrukket egenkapitalen (fsa:Equity). |
| Typiske fejl |
|
FR77b: Balancens kortfristede forpligtelser skal være mindre end balancesummen
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Kortfristede forpligtelser [hierarki:fsa:ShorttermLiabilitiesOtherThanProvisions] og underliggende felter i taksonomien skal hver for sig være mindre end eller lig med balancesummen (fsa:LiabilitiesAndEquity) fratrukket egenkapitalen (fsa:Equity). |
| Typiske fejl |
|
7.2. Indlejrede kontroller
v400.0100 Gældsforpligtelser og Hensatte forpligtelser må ikke være negative
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Alle angivne poster under "Gældsforpligtelser" og "Hensatte forpligtelser" skal være større end eller lig 0 |
| Typiske fejl |
|
v402.0100 Langfristede forpligtelser og Kortfristede forpligtelser må ikke være negative
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Alle angivne poster under "Langfristede forpligtelser" og "Kortfristede forpligtelser" skal være større end eller lig 0 |
| Typiske fejl |
|
e40x.0001 Egenkapital i balancen skal være angivet
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Indberetningen mangler udfyldelse af feltet (Equity). |
| Typiske fejl |
|
e40x.0002 Aktiver (fsa:Assets) skal angives og må ikke være negativ
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Indberetningen mangler udfyldelse af feltet Aktiver |
| Typiske fejl |
|
e40x.0003 Passiver (fsa:LiabilitiesAndEquity) skal angives og må ikke være negativ
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Indberetningen mangler udfyldelse af feltet Passiver |
| Typiske fejl |
|
v40x.0100 I balancen skal værdien af aktiver og værdien af passiver stemme
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Aktiver:{ $Assets } og Passiver: { $LiabilitiesAndEquity } skal stemme til hinanden. |
| Typiske fejl |
|
v40x.0101 Alle felter angivet under aktiver skal være positive
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Alle poster opmærket under Aktiver (Assets) skal være > eller = 0. |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
8
Resultatopgørelse (500/501)
8
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for indberetning af resultatopgørelsen i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
8.1. Forretningsregler – generelle forhold
FR56: Årsrapporten indeholder ikke en resultatdisponering. Årsrapporten skal indeholde en resultatopgørelse med en resultatdisponering
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Årsrapporter mv. med startdato den 1/1 2016 eller senere skal have en resultatdisponering, såfremt årets resultat er større end 1000 eller mindre end -1000, undtagen hvis resultatet er 0, jf. årsregnskabslovens §§ 31 og 95 a. |
| Typiske fejl |
|
FR78: Årsrapporten skal indeholde nettoomsætning
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Der er tale om en omgørelse af en indberettet årsrapport. Oplysning om nettoomsætning kan ikke udelades, hvis den tidligere indberettede årsrapport indeholdt oplysning om nettoomsætning |
| Typiske fejl |
|
8.2. Indlejrede kontroller
e50x.0001 Årets resultat (ProfitLoss) skal være angivet som en del af resultatopgørelsen
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Regnskabet skal indeholde et resultat. |
| Typiske fejl |
|
v500.0100 Det er ikke muligt at indberette Bruttoresultat og Bruttofortjeneste/Bruttotab med forskellige værdier
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Regnskabet kan ikke indeholde både Bruttoresultat og Bruttofortjeneste/Bruttotab opmærket, men med forskellige værdier: Bruttoresultat (GrossResult): {$GrossResult } Bruttofortjeneste/Bruttotab (GrossProfitLoss). |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
9
Forslag til resultatdisponering mv.
9
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for indberetning af forslag til resultatdisponering mv. i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
v502.0100 Datoen for ekstraordinært udbytte skal være efter regnskabsårets udløb
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | { $DateOfExtraordinaryDividendDistributedAfterEndOfReportingPeriod } er opmærket. Datoen skal være efter { $ReportingPeriodEndDate }. |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
10
Pengestrømsopgørelse (600)
10
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for indberetning af oplysninger om digitale bogføringssystemer i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
v600.0100 Årsrapporten mangler pengestrømsopgørelse
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Store virksomheder skal aflevere årsrapport som indeholder en pengestrømsopgørelse. Årsrapporten skal enten indeholde en pengestrømsopgørelse eller en forklaring på manglende Pengestrømsopgørelse |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
11
Egenkapitalopgørelse (700)
11
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for indberetning af egenkapitalopgørelsen i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
FR33: Årsrapporten skal indeholde en egenkapitalopgørelse
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Opgørelse over bevægelser på egenkapitalen [hierarki:fsa:StatementOfChangesInEquity] for koncerner i regnskabsklasse C og D skal som minimum have tre felter udfyldt eller to felter i oplysning om egenkapital [hierarki:fsa:DisclosureOfEquity]. |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
12
Oplysning om anvendt regnskabspraksis (801)
12
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for indberetning af oplysning om anvendt regnskabspraksis i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
12.1. Forretningsregler – generelle forhold
FR35: Årsrapporten skal indeholde afsnit om anvendt regnskabspraksis
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Anvendt regnskabspraksis skal være udfyldt. Anvendt regnskabspraksis (fsa:DisclosureOfAccountingPolicies) anses som udfyldt, når mindst ét felt er udfyldt, med undtagelse af følgende felter:
|
| Typiske fejl |
|
FRM06: Erhvervsstyrelsen har læst og forstået, at kapitalandele i regnskabet indregnes til enten kostpris eller dagsværdi
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | I regnskabet fremgår følgende post, som benyttes, hvis kapitalandele indregnes efter den indre værdis metode:
|
| Typiske fejl |
|
FRM09a: Erhvervsstyrelsen har læst og forstået, at ejendomme i regnskabet indregnes til dagsværdi
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | For at benytte metoden om dagsværdi skal en eller flere af følgende poster i resultatopgørelsen fremgå:
Bemærk: værdireguleringer fra investeringsejendomme skal indregnes i virksomhedens årsrapport, når værdireguleringen er væsentlig i forhold til enten virksomhedens resultatopgørelse, egenkapital eller balance. Hvis værdireguleringen ikke anses som væsentlig i henhold til ovennævnte, skal der ses bort for adviseringen. Virksomhedens ledelse skal være opmærksom på, at værdireguleringer fra investeringsejendomme ikke må indgå i virksomhedens nettoomsætning, jf. årsregnskabsloven bilag C, nr. 13. Dette betyder endvidere, at værdireguleringer ligeledes ikke må være en del af opgørelsen af bruttoresultatet eller bruttofortjenesten, men skal have særlig post i resultatopgørelsen. |
| Typiske fejl |
|
FRM09b: Erhvervsstyrelsen har læst og forstået, at ejendomme i regnskabet indregnes til dagsværdi
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | I regnskabet er en eller flere af følgende poster i egenkapitalopgørelsen i forbindelse med reserve for opskrivninger oplyst. Posterne er ikke relevante ved den valgte indregningsmetode:
|
| Typiske fejl |
|
12.2. Indlejrede kontroller
e801.0001 Regnskabsklasse skal være angivet
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Manglende opmærkning af feltet ”Virksomhedens regnskabsklasse” (ClassOfReportingEntity). |
| Typiske fejl |
|
v801.0100 Regnskabsklasserne " Regnskabsklasse A" og "Reporting class A" kan ikke anvendes
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Virksomheder i regnskabsklasse A er ikke regnskabspligtige, og skal ikke indberettes regnskab til Erhvervsstyrelsen. Vi anbefaler at undersøge krav til virksomheder i regnskabsklasse A andet sted. |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
13
Oplysning om resultatopgørelsen (806)
13
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for oplysning om resultatopgørelsen i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
FR75: Antal ansatte skal oplyses
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Virksomheden skal i årsrapporten oplyse om antal ansatte, jf. årsregnskabslovens § 68. I tilfælde med 0 ansatte skal det oplyses, at der er 0 ansatte. Reglen er aktiveres, hvis personaleomkostninger (fsa:EmployeeBenefitsExpense) eller lønninger (fsa:WagesAndSalaries) er større end 200.000 kr., og der ikke er angivet antal ansatte (fsa:AverageNumberOfEmployees). |
| Typiske fejl |
|
v806.0100 "Gennemsnitlige antal ansatte" er ikke oplyst
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Feltet InformationOnAverageNumberOfEmployees skal opmærkes. |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
14
Andre noteoplysninger (808)
14
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for indberetning af andre noteoplysninger i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
v808.0100 Noter for mikrovirksomheder må kun benyttes af mikrovirksomheder
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Undtagelses reglerne for mikrovirksomheder må kun anvendes af virksomheder, der aflægger regnskab efter reglerne for mikrovirksomheder |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
15
Undtagelseserklæringer og fritagelseserklæringer
15
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for undtagelses- og fritagelseserklæringer i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
15.1. Undtagelseserklæringer
FRU01: Undtagelseserklæringstypen skal angives
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Undtagelseserklæringstypen skal angives. |
| Typiske fejl |
|
FRU02: Det er ikke tilladt for den pågældende virksomhedstype at indberette en undtagelseserklæring i henhold til årsregnskabslovens § 4
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Kun virksomheder, som er omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder § 3 (virksomheder og foreninger med begrænset ansvar) og § 4 (andelsselskaber med begrænset ansvar), kan undlade at aflægge årsrapport, jf. årsregnskabslovens § 4, såfremt en række betingelser er opfyldt. |
| Typiske fejl |
|
FRU03: Det er ikke tilladt for den pågældende virksomhedstype at indberette en undtagelseserklæring i henhold til årsregnskabslovens § 5, stk. 1
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Interessentskaber og kommanditselskaber skal indsende en årsrapport til Erhvervsstyrelsen, hvis alle interessenter eller komplementarer er enten aktieselskaber, anpartsselskaber, partnerselskaber eller selskaber med tilsvarende retsform. En række af de ovennævnte interessentskaber og kommanditselskaber kan dog vælge at indsende en undtagelseserklæring i stedet for en årsrapport. Det gælder, når interessent- og kommanditselskaberne indgår i et koncernregnskab, jf. årsregnskabslovens § 5, stk. 1. |
| Typiske fejl |
|
FRU04: Det er ikke tilladt for den pågældende virksomhedstype at indberette en undtagelseserklæring i henhold til årsregnskabslovens § 5, stk. 2
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Interessentskaber og kommanditselskaber skal indsende en årsrapport til Erhvervsstyrelsen, hvis alle interessenter eller komplementarer er enten aktieselskaber, anpartsselskaber, partnerselskaber eller selskaber med tilsvarende retsform. En række af de ovennævnte interessentskaber og kommanditselskaber kan dog vælge at indsende en undtagelseserklæring i stedet for en årsrapport. Det gælder, når årsrapporten aflægges af en interessent henholdsvis komplementar med hjemsted her i landet, jf. årsregnskabslovens § 5, stk. 2. |
| Typiske fejl |
|
FRU05: Det er ikke tilladt for den pågældende virksomhedstype at indberette en undtagelseserklæring i henhold til årsregnskabslovens § 5, stk. 3
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Interessentskaber og kommanditselskaber skal indsende en årsrapport til Erhvervsstyrelsen, hvis alle interessenter eller komplementarer er enten aktieselskaber, anpartsselskaber, partnerselskaber eller selskaber med tilsvarende retsform. En række af de ovennævnte interessentskaber og kommanditselskaber kan dog vælge at indsende en undtagelseserklæring i stedet for en årsrapport. Det gælder, når årsrapporten aflægges af en interessent henholdsvis komplementar med hjemsted i et EU/EØS-land, jf. årsregnskabslovens § 5, stk. 3. |
| Typiske fejl |
|
FRU06: Det er ikke tilladt for den pågældende virksomhedstype at indberette en undtagelseserklæring i henhold til årsregnskabslovens § 6
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Dattervirksomheder uden aktivitet kan jf. årsregnskabslovens § 6 vælge at indsende en undtagelseserklæring til Erhvervsstyrelsen. Denne mulighed forudsætter, at
Det er kun dattervirksomheder uden aktivitet, dvs. virksomheder, der midlertidigt ikke udøver erhvervsdrift, som kan anvende undtagelsen. |
| Typiske fejl |
|
FRU07: Det er ikke tilladt for den pågældende virksomhedstype at indberette en undtagelseserklæring i henhold til årsregnskabslovens § 144
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | En filial af en udenlandsk virksomhed kan jf. årsregnskabslovens § 144 indsende en undtagelseserklæring i stedet for modervirksomhedens årsrapport, hvis filialen indgår i et koncernregnskab for en højere modervirksomhed. Det pågældende koncernregnskab skal indsendes sammen med undtagelseserklæringen. |
| Typiske fejl |
|
FRU08: Der er tale om en omgørelse af en tidligere indberettet undtagelseserklæring. Det er ikke tilladt at omgøre en undtagelseserklæring efter udløbet af den følgende regnskabsperiode. Tidspunktet for omgørelsen...
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | I forbindelse med en omgørelse er det ikke tilladt at omgøre en undtagelseserklæring efter udløbet af den følgende regnskabsperiode. |
| Typiske fejl |
|
FRU09: Regnskabsperioden kan ikke findes i CVR. Indberetningen kan ikke fortsætte
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Virksomheden har ikke en registreret startdato findes ikke i CVR. |
| Typiske fejl |
|
FRU10: Den indberettede startdato afviger fra startdatoen fundet i CVR
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Den indberettede startdato afviger fra startdatoen fundet i CVR. |
| Typiske fejl |
|
FRU11: Den indberettede slutdato afviger fra slutdatoen fundet i CVR
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Den indberettede slutdato afviger fra startdatoen fundet i CVR. |
| Typiske fejl |
|
15.2. Fritagelseserklæringer
FRI01: Regnskab er allerede afleveret for denne periode
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Der er indleveret regnskab for denne virksomhed i den pågældende periode. Fritagelsesansøgning kan ikke foretages. |
| Typiske fejl |
|
FRI02: Fritagelsesansøgning er allerede afleveret for denne periode
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Der er allerede søgt om fritagelse for denne periode. Det er ikke muligt at ansøge igen. |
| Typiske fejl |
|
Kapitel
16
Bogføringssystemer
16
Dette afsnit beskriver de krav og kontroller, der gælder for indberetning af oplysninger om digitale bogføringssystemer i Regnskab Indberet. Her finder du information om, hvordan oplysninger skal struktureres og mærkes, samt hvilke tekniske regler og indholdsmæssige kontroller der skal overholdes ved indberetningen.
16.1. Forretningsregler – generelle forhold
FR107: Der er datoer i regnskabsperioden hvor der ikke er angivet et bogføringssystem
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | For registrerede bogføringssystemer:
For ikke-registrerede bogføringssystemer:
|
| Typiske fejl |
|
FR108: Der er bogføringssystemer, hvis perioder overlapper
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | For registrerede bogføringssystemer:
For ikke-registrerede bogføringssystemer:
|
| Typiske fejl |
|
FR109: Der er ét eller flere bogføringssystemer, hvis periode ligger udenfor regnskabsperioden
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | For registrerede bogføringssystemer:
For ikke-registrerede bogføringssystemer:
|
| Typiske fejl |
|
FR110: Det indberettede FOB-nr. er ugyldigt
| FEJL | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Alle registrerede borgføringssystemer fremgår på FOB (Fortegnelsen Over Bogføringssystemer), og hvert system har et unikt FOB-nummer. Det oplyste FOB-nummer findes ikke på fortegnelsen. |
| Typiske fejl |
|
FR111: Det er ikke muligt at angive en startdato, for benyttelse af et registreret bogføringssystem, før systemets registreringsdato
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | For registrerede bogføringssystemer:
For ikke-registrerede bogføringssystemer:
|
| Typiske fejl |
|
FR112: Det er ikke muligt at angive en startdato, for benyttelse af et registreret bogføringssystem, efter systemets afregistreringsdato
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | For registrerede bogføringssystemer:
For ikke-registrerede bogføringssystemer:
|
| Typiske fejl |
|
FR113: Det er ikke muligt at angive en slutdato, for benyttelse af et registreret bogføringssystem, før systemets registreringsdato
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | For registrerede bogføringssystemer:
For ikke-registrerede bogføringssystemer:
|
| Typiske fejl |
|
FR114: Det er ikke muligt at angive en slutdato, for benyttelse af et registreret bogføringssystem, efter systemets afregistreringsdato
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | For registrerede bogføringssystemer:
For ikke-registrerede bogføringssystemer:
|
| Typiske fejl |
|
FR115: Det er ikke muligt at angive en slutdato, for benyttelse af et bogføringssystem, før startdatoen
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | For registrerede bogføringssystemer:
For ikke-registrerede bogføringssystemer:
|
| Typiske fejl |
|
16.2. Indlejrede kontroller
v000.0200 Der mangler oplysninger om bogføringssystem
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | Der skal oplyses minimum ét standard bogføringssystem eller ét ikke-registeret bogføringssystem |
| Typiske fejl |
|
v000.0201 Der skal angives ”Navn på udbyder"
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | I opmærkningen af et standardbogføringssystem mangler "Navn på udbyder" (NameOfProviderOfDigitalStandardBookkeepingSystemUsed). |
| Typiske fejl |
|
v000.0202 Der skal angives ”Hvilket ikke-registreret bogføringssystem der anvendes"
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | I opmærkningen af et ikke-registeret bogføringssystem mangler oplysning om "Hvilket ikke-registreret bogføringssystem der anvendes" (DescriptionOfWhichDigitalNonRegisteredBookkeepingSystemIsUsed). |
| Typiske fejl |
|
v000.0203 Der skal angives "Registreringsnummer (FOB) på det anvendte standardbogføringssystem"
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | I opmærkningen af et standardbogføringssystem mangler "Registreringsnummer (FOB) på det anvendte standardbogføringssystem" (RegistrationNumberOfTheDigitalStandardBookkeepingSystemUsed). |
| Typiske fejl |
|
v000.0204 Der skal angives "Startdato for brug af anvendt digitalt ikke-registreret bogføringssystem"
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | I opmærkningen af et digitalt ikke-registreret bogføringssystem mangler "Startdato for brug af anvendt digitalt ikke-registreret bogføringssystem" (StartDateForUseOfDigitalNonregisteredBookkeepingSystem). |
| Typiske fejl |
|
v000.0205 Der skal angives "Startdato for brug af anvendt digitalt standard bogføringssystem"
| ADVIS | |
|---|---|
| Anvendelse |
|
| Beskrivelse | I opmærkningen af et standardbogføringssystem mangler "Startdato for brug af anvendt digitalt standard bogføringssystem" (StartDateForUseOfDigitalStandardBookkeepingSystem). |
| Typiske fejl |
|
Bilag A Oversigt over nye kontroller i forbindelse med opdateringen af vejledningerne fra 2022 til vejledningen fra september 2025
| Nye kontroller |
|---|
| FR107 |
| FR108 |
| FR110 |
| FR111 |
| FR112 |
| FR113 |
| FR114 |
| FR115 |
| FR116 |
| FR117 |
| FR118 |
| TH12 |
| E000.0001 |
| E000.0002 |
| E000.0003 |
| E000.0004 |
| E000.0005 |
| E000.0006 |
| E000.0007 |
| V000.0007 |
| V000.0101 |
| V000.0102 |
| V000.0103 |
| V000.0104 |
| V000.0105 |
| V000.0106 |
| V000.0107 |
| V000.0108 |
| v102.0103 |
| v102.0104 |
| v102.0105 |
| v102.0106 |
| v102.0107 |
| v102.0108 |
| v102.0109 |
| v102.0110 |
| v102.0111 |
| v102.0112 |
| v102.0113 |
| v200.0100 |
| v200.0101 |
| v210.0100 |
| v400.0100 |
| v402.0100 |
| e40x.0001 |
| e40x.0002 |
| e40x.0003 |
| e40x.0100 |
Bilag B Forretningsregler afløst af indlejrede kontroller
| Forretningsregel | Afløst af |
|---|---|
| FR100 | v210.0100 |
| TM12 | e000.0001 |
| TH13 | e000.0101 |
| TM15 | e000.0004 |
| TM16 | v000.0104 |
| TM17 | e000.0003 |
| TM18 | v000.0103 |
| TM19 | e000.0002 |
| TM20 | v000.0102 |
| TM21 | e000.0005 |
| TM22 | v000.0105 |
| TM23 | e000.0007 |
| TM24 | v000.0107 |
| FR03 | e801.0001 |
| FR04 | v000.0106 |
| FR09 | e50x.0001 |
| FR10 | e40x.0003 |
| FR14 | e101.0001 |
| FR15 | v102.0101 |
| FR16 | v101.0101 |
| FR17 | v102.0102 |
| FR21 | v40x.0100 |
| FR22 | v40x.0101 |
| FR23 | v400.0100, v402.0100 |
| FR26 | v102.0108, v102.0109, v102.0110, v102.0111, v102.112 |
| FR32 | v600.0100 |
| FR38 | v808.0100 |
| FR39 | v502.0100 |
| FR53 | v102.0113 |
| FR62 | v40x.0101, v400.0100 |
| FR64 | v40x.0101, v402.0100 |
| FR65 | v102.0101 |
| FR70 | v200.0101 |
| FR05 | v000.0108 |