Hvidvask

SØHØJLANDETS REVISION REGISTRERET REVISIONSANPARTSSELSKAB

Vurdering om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende SØHØJLANDETS REVISION REGISTRERET REVISIONSANPARTSSELSKAB

  • 20. september 2023
  • SØHØJLANDETS REVISION REGISTRERET REVISIONSANPARTSSELSKAB
  • Godkendte revisorer og revisionsvirksomheder

Resumé

På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg, traf Erhvervsstyrelsen den 20. september 2023 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende SØHØJLANDETS REVISION REGISTRERET REVISIONSANPARTSSELSKAB, CVR-nr. 31888026.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering eller tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at opdatere materialet, således at det lever op til kravene i hvidvaskloven.

Virksomheden modtog et påbud for i et tilfælde ikke at have indhentet og kontrolleret den reelle ejers identitetsoplysninger, så virksomheden med sikkerhed ved, hvem den eller de reelle ejere er.

Virksomheden modtog et påbud for i ni tilfælde ikke at have vurderet, og hvor relevant, indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed. Herudover modtog virksomheden en påtale for i ét tilfælde ikke at have foretaget denne kontrol rettidigt.

Herudover modtog virksomheden et påbud for i ni tilfælde ikke at have foretaget en risikovurdering af det enkelte kundeforhold på baggrund af en konkret og dokumenteret vurdering. Virksomheden modtog en påtale for i ét tilfælde ikke at have foretaget denne kontrol rettidigt.

Virksomheden modtog desuden et påbud for i et tilfælde ikke at have foretaget kontrol af, om kunden er politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person. Herudover modtog virksomheden en påtale for i ét tilfælde ikke at have foretaget denne kontrol rettidigt.

Endelig fik virksomheden en påtale for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabs-procedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i fem tilfælde ikke rettidigt havde kontrolleret kundernes identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde rettidigt.