Hvidvask

RevisorDK Godkendt Revisionsanpartsselskab

Vurdering om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende RevisorDK Godkendt Revisionsanpartsselskab

  • 9. juli 2024
  • RevisorDK Godkendt Revisionsanpartsselskab
  • Godkendte revisorer og revisionsvirksomheder

Resumé

På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 9. juli 2024 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende RevisorDK Godkendt Revisionsanpartsselskab, CVR-nr. 38257846.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering eller tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at opdatere materialet, således, at det lever op til kravene i hvidvaskloven.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde sikret tilstrækkelige forretningsgange til at afgøre, om en kunde er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person, hvorfor virksomheden blev påbudt at udarbejde forretningsgange herfor.

Virksomheden modtog et påbud for i fire tilfælde ikke at have kontrolleret kundens identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde.

Virksomheden modtog et påbud for i ét tilfælde ikke at have kontrolleret den eller de reelle ejeres identitetsoplysninger således, at virksomheden med sikkerhed ved, hvem den eller de reelle ejere er.

Virksomhed modtog et påbud for i ét tilfælde ikke at have gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur.

Virksomheden modtog et påbud for i ni tilfælde ikke i tilstrækkelig grad at have foretaget en vurdering, og hvor relevant, indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed.

Virksomheden modtog herudover et påbud for i elleve tilfælde ikke at have foretaget en tilstrækkelig risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurdere forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og 3.

Erhvervsstyrelsen konstaterede endeligt, at virksomheden ikke havde oprettet en tilstrækkelig whistleblowerordning, hvor ansatte via en særlig uafhængig og selvstændig kanal kan indberette overtrædelser eller potentielle overtrædelser af hvidvaskloven og regler, der er udstedt i medfør heraf, hvorfor virksomheden modtog et påbud herfor.

Virksomheden modtog en påtale for i syv tilfælde ikke rettidigt at have kontrolleret kundernes identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde ved etablering af forretningsforbindelsen.

Virksomheden modtog en påtale for i elleve tilfælde ikke rettidigt at have gennemført rimelige foranstaltninger for at kontrollere de eller de reelle ejeres identitetsoplysninger.

Virksomheden modtog en påtale for i seks tilfælde ikke rettidigt at have gennemført foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur.

Virksomheden modtog en påtale for i ét tilfælde ikke tilstrækkeligt at have vurderet, og hvor relevant, indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed. Der afgives en påtale, da kundeforholdet var ophørt.

Virksomheden modtog også en påtale for i ét tilfælde ikke tilstrækkeligt at have foretaget risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurderet forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og 3. Der afgives en påtale, da kundeforholdet var ophørt.

Virksomheden modtog herudover en påtale for i ni tilfælde ikke rettidigt at have foretaget kontrol af, om kunderne er politiske eksponerede personer (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person

Virksomheden modtog endeligt én påtale for ikke omgående at have underrettet Hvidvasksekretariatet ved viden om, mistanke eller rimelig grund til at formode en kundes tilknytning til hvidvask eller finansiering af terrorisme.