Hvidvask

REVISIONVEST STATSAUTORISERET REVISIONSAKTIESELSKAB

Vurdering om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende REVISIONVEST STATSAUTORISERET REVISIONSAKTIESELSKAB

  • 4. april 2024
  • REVISIONVEST STATSAUTORISERET REVISIONSAKTIESELSKAB
  • Godkendte revisorer og revisionsvirksomheder

Resumé

På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 4. april 2024 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende REVISIONVEST STATSAUTORISERET REVISIONS-AKTIESELSKAB, CVR-nr. 11901840.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering eller tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at opdatere materialet således, at det lever op til kravene i hvidvaskloven.

Erhvervsstyrelsen konstaterede herudover, at virksomheden ikke havde sikret forretningsgange til at afgøre, om, en kunde er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person, hvorfor virksomheden blev påbudt at udarbejde forretningsgange herfor.

Virksomheden modtog et påbud for i fire tilfælde ikke at have kontrolleret kundens identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde.

Virksomheden modtog endvidere et påbud for i to tilfælde ikke at have gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur.

Virksomheden modtog herudover et påbud for i tolv tilfælde ikke at have foretaget en vurdering af, og hvor relevant indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed.

Virksomheden modtog et påbud for i tolv tilfælde ikke at have foretaget en risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurdere forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og 3.

Virksomheden modtog en påtale for i fem kundesager ikke rettidigt at havde kontrolleret kundens identitetsoplysninger.

Virksomheden modtog en påtale for i elleve kundesager ikke rettidigt at have indhentet og kontrolleret virksomhedskundernes reelle ejers identitetsoplysninger.

Virksomheden modtog en påtale for i fem kundesager ikke rettidigt at have gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge den juridiske persons ejer- og kontrolstruktur.

Virksomheden modtog ligeledes en påtale for i tolv kundesager ikke have opbevaret oplysninger i forbindelse med kravene i kapitel 3 om kundekendskabsprocedurer.