Hvidvask

REVISIONSCENTRET TØNDER/SKÆRBÆK, GODKENDT REVISIONSAKTIESELSKAB

Vurdering om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende REVISIONSCENTRET TØNDER/SKÆRBÆK, GODKENDT REVISIONSAKTIESELSKAB

  • 24. februar 2023
  • REVISIONSCENTRET TØNDER/SKÆRBÆK, GODKENDT REVISIONSAKTIESELSKAB
  • Godkendte revisorer og revisionsvirksomheder

Resumé

På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 24. februar 2023 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende REVISIONSCENTRET TØNDER/SKÆRBÆK, GODKENDT REVISIONSAKTIESELSKAB, CVR-nr. 26812372.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering eller tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at udarbejde materialet, således at det lever op til kravene i hvidvaskloven.

Virksomheden modtog et påbud for i seks tilfælde ikke at have foretaget kontrol af om kunden eller dennes reelle ejer er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.

Virksomheden modtog et påbud for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i et tilfælde ikke havde indhentet og kontrolleret kundevirksomhedens identitetsoplysninger på baggrund af dokumenter data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde og et påbud for i et tilfælde ikke at have gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge ejer- og kontrolstrukturen i pågældende juridiske person.

Virksomheden modtog tillige et påbud for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedure, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i et tilfælde ikke havde kontrolleret den eller de reelle ejeres identitetsoplysninger.

Virksomheden modtog tillige påbud om at foretage risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurdere forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og bilag 3. idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere at virksomheden i to tilfælde ikke havde foretaget ovenstående vurdering.

Virksomheden modtog endvidere påbud for ikke at have vurderet, og hvor relevant, have indhentet oplysninger om forretningsforbindelsen formål og tilsigtede beskaffenhed. idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i et tilfælde ikke havde foretaget ovenstående vurdering.

Endelig modtog virksomheden et påbud for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af udvalgte kundesager kunne konstatere, at virksomheden i et tilfælde ikke har gennemført skærpede kundekendskabsprocedurer.

Virksomheden modtog en påtale for i 10 tilfælde ikke rettidigt at have kontrolleret om kunden eller dennes reelle ejer er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.

Virksomheden modtog en påtale for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i to tilfælde ikke havde indhentet og kontrolleret kundevirksomhedens identitetsoplysninger på baggrund af dokumenter data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde.

Virksomheden modtog tillige en påtale for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedure, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i 12 tilfælde ikke rettidigt havde kontrolleret den eller de reelle ejeres identitetsoplysninger.

Endelig modtog virksomheden en påtale for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i fem tilfælde ikke rettidigt havde gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge ejer- og kontrolstrukturen, hvis kunden er en juridisk person.