Hvidvask

NORDKYST REVISION GODKENDT REVISIONSPARTNERSELSKAB

Vurdering om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende NORDKYST REVISION GODKENDT REVISIONSPARTNERSELSKAB

  • 15. august 2024
  • NORDKYST REVISION GODKENDT REVISIONSPARTNERSELSKAB
  • Godkendte revisorer og revisionsvirksomheder

Resumé 

På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 15. august 2024 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende NORDKYST REVISION GODKENDT REVISIONSPARTNERSELSKAB, CVR-nr. 37605255. 

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering og ligeledes manglede at udarbejde tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at opdatere materialet, således at det lever op til kravene i hvidvaskloven. 

Derudover modtog virksomheden påbud om at gennemføre tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i tre tilfælde ikke at havde vurderet og hvor relevant indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed. 

Virksomheden modtog en påtale for i syv tilfælde ikke rettidigt at have gennemført vurderingen. Heraf var to kundeforhold ophørt, hvorfor virksomheden modtager en påtale og ikke et påbud. 

Virksomheden modtog endvidere påbud om i fem af de udtagne kundesager at foretage en tilstrækkelig risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurdering af forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddragelse af hvidvasklovens bilag 2 og 3. 

Virksomheden modtog tillige en påtale for ikke eller ikke rettidigt at have udarbejdet en risikovurdering i syv tilfælde, heraf to hvor kundeforholdet var ophørt efter tilsynsbesøget. 

Virksomheden modtog endvidere påtale for ikke rettidigt at have udarbejdet tilstrækkelige forretningsgange til at afgøre, om en kunde eller dennes reelle ejer, er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person. 

Virksomheden modtog tillige påtaler for ikke rettidigt at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer idet Erhvervsstyrelsen konstaterede at virksomheden i syv tilfælde for sent havde gennemført kontrol af kundens identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger fra en pålidelig og uafhængig kilde.

Virksomheden modtog endvidere en påtale for i seks tilfælde ikke rettidigt at have kontrolleret den eller de reelle ejeres identitet, således, at virksomheden med sikkerhed ved, hvem kundens reelle ejere er. 

Virksomheden modtog en påtale for i fem tilfælde ikke rettidigt at have gennemføre rimelige foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur, når kunden er en juridisk person. 

Endelig modtog virksomheden påtale for i seks tilfælde at have foretaget for sen kontrol af hvorvidt kunden eller dennes reelle ejer er en politisk eksponeret person, nærtstående eller nær samarbejdspartner hertil. 

Erhvervsstyrelsen har derfor besluttet at anmode National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) om at indlede en politimæssig efterforskning af, om virksomheden har overtrådt hvidvasklovens § 11- stk. 1-3.