Resumé
På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 14. oktober 2024 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende JHL Revision, Esbjerg ApS, CVR-nr. 40052992.
Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering eller tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at opdatere materialet, således at det lever op til kravene i hvidvaskloven.
Virksomheden modtog endvidere påbud om at kontrollere kundevirksomhedens reelle ejeres identitetsoplysninger, således at virksomheden med sikkerhed ved hvem den eller de reelle ejere er. Idet Erhvervsstyrelsen i et tilfælde kunne konstatere, at virksomheden ikke havde kontrolleret dette. Virksomheden modtog endvidere påtale for ikke at have gennemført kontrollen rettidigt i ti af de udtagne kundesager.
Virksomheden modtog påbud om at gennemføre rimelige foranstaltninger for at klarlægge ejer- og kontrolstrukturen, hvis kunden er en juridisk person i et tilfælde. Ligeledes modtog virksomheden påtale for i syv tilfælde ikke rettidigt at have gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge ejer- og kontrolstrukturen, når kunden er en juridisk person.
Virksomheden modtog endvidere påbud om at gennemføre tilstrækkelige kundekendskabs-procedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i samtlige udtagne kundesager ikke havde vurderet og hvor relevant indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed.
Ligeledes modtog virksomheden påbud om at foretage tilstrækkelig risikovurdering af det enkelte kundeforhold i samtlige udtagne kundesager.
Endelig modtog virksomheden påbud om at foretage kontrol af om kunden eller dennes reelle ejer er en politisk eksponeret person, nærtstående eller nær samarbejdspartner hertil i et tilfælde. Virksomheden modtog påtale herfor i 11 af de udtagne kundesager, idet Erhvervsstyrelsen kunne konstatere, at virksomheden ikke rettidigt at havde foretaget kontrol af om kunden eller dennes reelle ejer er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.
Virksomheden modtog påtale for, i syv tilfælde, ikke rettidigt at have gennemført rimelige foranstaltninger for at kontrollere kundens identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger fra en pålidelig og uafhængig kilde.