Resumé
På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 19. juni 2024 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende inforevision statsautoriseret revisionsaktieselskab, CVR-nr. 19263096.
Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering eller tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at opdatere materialet, således at det lever op til kravene i hvidvaskloven.
Virksomheden modtog endvidere påbud om at gennemføre tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i et tilfælde ikke havde kontrolleret den eller de reelle ejeres identitetsoplysninger, således at virksomheden med sikkerhed ved, hvem den eller de reelle ejere er. Virksomheden modtog påtale for i ni tilfælde ikke at have gennemført kontrollen rettidigt samt påtale for i et tilfælde ikke at have gennemført kontrollen, idet pågældende kundeforhold er ophørt, modtager en påtale og ikke et påbud for overtrædelsen.
Virksomheden modtog tillige påbud om at gennemføre rimelige foranstaltninger til at klarlægge virksomhedens juridiske ejer- og kontrolstruktur i tre af de udtagne kundesager. Virksomheden modtog desuden påtale for i fem tilfælde at have gennemført kontrollen for sent. Endvidere modtog virksomheden påtale for ikke at have gennemført rimelige foranstaltninger til at klarlægge ejer- og kontrolstrukturen i to tilfælde, hvor kundeforholdet var ophørt.
Erhvervsstyrelsen kunne i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager konstatere, at virksomheden ikke havde vurderet og hvor relevant indhentet oplysninger om forretningsforbindelsernes formål og tilsigtede beskaffenhed, hvorfor virksomheden modtog påbud om at foretage denne vurdering i fire kundesager. Virksomheden modtog desuden påtaler for at have gennemført foranstaltningerne for sent i to kundesager, endvidere modtog virksomheden en påtale for ikke at have foretaget vurderingen i tre tilfælde, hvor kundeforholdet var ophørt, hvorfor virksomheden modtager en påtale og ikke et påbud herfor.
Virksomheden modtog et påbud, vedrørende en af de udtagne kundesager, om løbende overvågning af en etableret forretningsforbindelse.
Virksomheden modtog tillige påbud om at foretage risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurdere forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og bilag 3, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere at virksomheden i syv tilfælde ikke havde foretaget risikovurderingen. Virksomheden modtog tillige en påtale for ikke rettidigt at have foretaget ovenstående vurdering i to tilfælde, ligesom virksomheden modtog en påtale for ikke at have udarbejdet risikovurderingen i tre tilfælde, hvor kundeforholdet var ophørt, hvorfor virksomheden modtog en påtale og ikke et påbud for overtrædelsen.
Virksomheden modtog endvidere et påbud om, i to tilfælde, at foretage kontrol af om kunden eller dennes reelle ejer er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person. Virksomheden modtog påtale for ikke at have gennemført kontrollen rettidigt i syv tilfælde, endvidere modtog virksomheden en påtale for ikke at have foretaget PEP-kontrol i et tilfælde, hvor kundeforholdet var ophørt, hvorfor virksomheden modtog en påtale og ikke et påbud herfor.
Virksomheden modtog tillige påbud om omgående at underrette Hvidvasksekretariatet, ved mistanke, viden eller formodning om, at en aktivitet eller midler har tilknytning til hvidvask eller terrorfinansiering, i et tilfælde.
Virksomheden modtog en påtale for ikke rettidigt at have udarbejdet tilstrækkelige forretningsgange til at afgøre om en kunde eller dennes reelle ejer er en politisk eksponeret person, nærtstående eller nær samarbejdspartner hertil.
Virksomheden modtog påtale for i syv tilfælde ikke rettidigt at havde gennemført rimelige foranstaltninger for at kontrollere kundens identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger fra en pålidelig og uafhængig kilde.
Endelig modtog virksomheden en påtale for i et tilfælde ikke at have opbevaret oplysninger indhentet i forbindelse med kravene i hvidvasklovens kapital 3 om kundekendskabsprocedurer, herunder opbevaring af kontroloplysninger.