Hvidvask

HAAMANN A/S, STATSAUTORISEREDE REVISORER

Vurdering om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende HAAMANN A/S, STATSAUTORISEREDE REVISORER

  • 6. december 2023
  • HAAMANN A/S, STATSAUTORISEREDE REVISORER
  • Godkendte revisorer og revisionsvirksomheder

Resumé

På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 6. december 2023 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende HAAMANN A/S, STATSAUTORISEREDE REVISORER, CVR-nr. 24256995.

Virksomheden modtog påbud om at gennemføre tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i tre tilfælde ikke havde gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, herunder vurderet og hvor relevant indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed. Virksomheden modtog en påtale for ikke rettidigt at have vurderet og hvor relevant indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed samt udarbejdet notat herom i otte udtagne kundesager, heraf en kundesag hvor forretningsforbindelsen var ophørt, hvorfor virksomheden modtog en påtale og ikke et påbud for overtrædelsen.

Virksomheden modtog påtale for i samtlige udtagne kundesager ikke at have eller ikke rettidigt at have gennemført kontrollen af, hvorvidt den reelle ejer er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en PEP, heraf ét tilfælde hvor forretningsforbindelsen var ophørt, hvorfor virksomheden modtog en påtale og ikke et påbud for overtrædelsen.

Virksomheden modtog endvidere påtale for i syv tilfælde ikke rettidigt at have kontrolleret kundens identitetsoplysninger på tidspunktet for etablereting af forretningsforbindelsen, på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde.

Erhvervsstyrelsen kunne i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager konstatere, at virksomheden i fem tilfælde ikke rettidigt havde gennemført foranstaltninger for at kontrollere kundevirksomhedens reelle ejeres identitetsoplysninger, således at virksomheden med sikkerhed ved hvem den eller de reelle ejere er, hvorfor virksomheden modtog påtale for ikke rettidigt at have gennemført kontrollen.

I den ene af ovenstående kundesager oplyste virksomheden, at kundeforholdet var ophørt, hvorfor virksomheden modtog en påtale og ikke et påbud for overtrædelsen.

I to af ovenstående kundesager, hvor virksomheden ikke rettidigt havde gennemført rimelige foranstaltninger for at identificere kunden, bemærker Erhvervsstyrelsen, at dette er særligt væsentligt i tilfælde, hvor virksomheden ikke har mødt kunden fysisk eller virtuelt.

Virksomheden modtog desuden påtale for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i seks tilfælde ikke rettidigt havde gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge ejer- og kontrolstrukturen, hvis kunden er en juridisk person.

Endelig modtog virksomheden en påtale for i alle de udtagne kundesager ikke at have eller ikke rettidigt at have foretaget tilstrækkelig risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder foretaget vurdering af forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddraget hvidvasklovens bilag 2 og 3, i vurderingen af samtlige udtagne kundesager. I ét af ovenstående tilfælde oplyste virksomheden, at forretningsforbindelsen var ophørt, hvorfor virksomheden modtog en påtale og ikke et påbud for overtrædelsen.