Hvidvask

GALLERI NB VIBORG ApS

Vurdering om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende GALLERI NB VIBORG ApS

  • 18. november 2024
  • GALLERI NB VIBORG ApS
  • Kunstbranchen

Resumé

På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 18. november 2024 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende GALLERI NB VIBORG ApS, CVR-nr. 21849340.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering eller tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at opdatere materialet, således at det lever op til kravene i hvidvaskloven.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde sikret tilstrækkelige forretningsgange til at afgøre, om en kunde er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person, hvorfor virksomheden blev påbudt at udarbejde forretningsgange herfor.

Virksomheden modtog en påtale for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabs-procedurer rettidigt, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af kundesagerne kunne konstatere, at virksomheden i tre tilfælde ikke havde kontrolleret kundernes identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde ved etablering af forretningsforbindelsen.

Virksomheden modtog en påtale for i fem tilfælde ikke, eller ikke rettidigt at have gennemført rimelige foranstaltninger for at kontrollere den eller de reelle ejeres identitetsoplysninger.

Virksomheden modtog en påtale for i fem tilfælde ikke rettidigt at have gennemført foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur.

Virksomheden modtog en påtale for i ti tilfælde ikke at have vurderet, og hvor relevant, indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed.

Virksomheden modtog også en påtale for i ti tilfælde ikke, eller ikke tilstrækkeligt at have foretaget risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurderet forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og 3.

Endelig modtog virksomheden en påtale for i ti tilfælde ikke at have foretaget kontrol af, om kunderne er politiske eksponerede personer (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.