Resumé
På baggrund af et afholdt kontrolbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 17. januar 2024 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende Fair Consulting ApS, CVR-nr. 38769103.
Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en risikovurdering, hvorfor virksomheden blev påbudt at identificere og vurdere risikoen for, at virksomheden kan blive misbrugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme.
Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at udarbejde materialet, således at det lever op til kravene i hvidvaskloven.
Erhvervsstyrelsen konstaterede endvidere, at virksomheden ikke havde sikret forretningsgange til at afgøre, om en kunde er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person, hvorfor virksomheden blev påbudt at udarbejde forretningsgange herfor.
Virksomheden modtog desuden påbud for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af kundesager kunne konstatere, at virksomheden i fem tilfælde ikke havde foretaget en vurdering, og hvor relevant, indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed, i fem tilfælde ikke havde foretaget risikovurdering af det enkelte kundeforhold og i fem tilfælde ikke havde foretaget kontrol af, om kunderne er politiske eksponerede personer (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.
Virksomheden modtog desuden påtaler for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer rettidigt, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af kundesager kunne konstatere, at virksomheden i to tilfælde ikke havde kontrolleret kundernes identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde ved etablering af forretningsforbindelsen, i tre tilfælde ikke rettidigt havde kontrolleret den eller de reelle ejeres identitetsoplysninger og i tre tilfælde ikke rettidigt havde gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge ejer- og kontrolstrukturen, hvis kunden er en juridisk person.