Resumé
På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 8. september 2023 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende CMF Consulting - MFC, CVR-nr. 42153818.
Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering eller tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at opdatere materialet, således at det lever op til kravene i hvidvaskloven.
Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde sikret forretningsgange til at afgøre, om en kunde er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person, hvorfor virksomheden blev påbudt at udarbejde forretningsgange herfor.
Virksomheden modtog herudover et påbud for i seks tilfælde ikke at have foretaget en vurdering, og hvor relevant, indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed.
Virksomheden modtog et påbud for i tre tilfælde ikke at have foretaget en risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurdere forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og 3.
Virksomheden modtog et påbud for i otte tilfælde ikke at have foretaget kontrol af, om kunderne er nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.
Virksomheden modtog en påtale for i syv tilfælde ikke rettidigt at have gennemført rimelige foranstaltninger for at kontrollere de eller de reelle ejeres identitetsoplysninger.
Virksomheden modtog en påtale for i to tilfælde ikke rettidigt at have gennemført foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur.
Virksomheden modtog herudover en påtale for ikke rettidigt at have vurderet, og hvor relevant, indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed i tre tilfælde.
Virksomheden modtog også en påtale for i tre tilfælde ikke rettidigt at have foretaget risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurderet forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og 3. Virksomheden modtog endvidere en påtale for ikke at have foretaget ovenstående vurdering i ét tilfælde, hvor kundeforholdet var ophørt på tidspunktet for tilsynsbesøget, hvorfor virksomheden modtog en påtale og ikke et påbud for overtrædelsen.
Virksomheden modtog herudover en påtale for i to tilfælde ikke at have foretaget kontrol af, om kunderne er politiske eksponerede personer (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person, idet kundeforholdene var ophørt på tidspunktet for tilsynsbesøget, modtog virksomheden en påtale og ikke et påbud for overtrædelsen.
Virksomheden modtog herudover en påtale for i to tilfælde ikke rettidigt at have foretaget kontrol af, om kunden er politiske eksponerede personer (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.