Hvidvask

BILLE & BUCH-ANDERSEN REGISTRERET REVISIONSAKTIESELSKAB

Vurdering om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende BILLE & BUCH-ANDERSEN REGISTRERET REVISIONSAKTIESELSKAB

  • 31. oktober 2024
  • BILLE & BUCH-ANDERSEN REGISTRERET REVISIONSAKTIESELSKAB
  • Godkendte revisorer og revisionsvirksomheder

Resumé

På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 31. oktober 2024 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende BILLE & BUCH-ANDERSEN REGISTRERET REVISIONSAKTIESELSKAB, CVR-nr. 18282046.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering og ligeledes manglede at udarbejde tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at opdatere materialet, således at det lever op til kravene i hvidvaskloven.

Derudover modtog virksomheden et påbud om at gennemføre tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af nogle kundesager kunne konstatere, at virksomheden i tre tilfælde ikke havde gennemført rimelige foranstaltninger for at kontrollere kundens identitetsoplysninger, således at virksomheden med sikkerhed ved, hvem kundens reelle ejere er. Virksomheden modtog tillige påtale for i seks tilfælde at have gennemført kontrollen for sent.

Virksomheden modtog endvidere påbud om i syv af de udtagne kundesager at vurdere og hvor relevant indhente oplysninger om kundens formål og tilsigtede beskaffenhed. Virksomheden modtog en påtale for i tre tilfælde ikke eller ikke rettidigt at have gennemført vurderingen. Heraf var det ene kundeforhold ophørt, hvorfor virksomheden modtager en påtale og ikke et påbud.

Virksomheden modtog påbud om at foretage en tilstrækkelig risikovurdering af det enkelte kundeforhold, i otte af de udtagne kundesager, herunder skal virksomheden foretage vurdering af forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddragelse af hvidvasklovens bilag 2 og 3. Virksomheden modtog tillige en påtale for ikke rettidigt at have foretaget vurderingen i et tilfælde. Endvidere modtog virksomheden en påtale for ikke at have udarbejdet en risikovurdering i et tilfælde, hvor kundeforholdet var ophørt, hvorfor virksomheden modtager en påtale og ikke et påbud.

Endelig modtog virksomheden påbud om i to af de udtagne kundesager at foretage kontrol af hvorvidt kunden eller dennes reelle ejer er en politisk eksponeret person, nærtstående eller nær samarbejdspartner hertil. Erhvervsstyrelsen bemærker hertil, at virksomheden i det ene tilfælde modtog påbud om at kontrollere to af kundens tre tegningsberettigede bestyrelsesmedlemmer. Virksomheden modtog påtale for i ni tilfælde at have gennemført kontrollen for sent.

Virksomheden modtog påtale for i fem af de udtagne kundesager ikke rettidigt at have kontrolleret kundens identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller oplysninger fra en pålidelig og uafhængig kilde. Heraf var et kundeforhold ophørt, hvorfor virksomheden modtager en påtale og ikke et påbud.

Virksomheden modtog tillige en påtale for, i seks af de udtagne kundesager, ikke rettidigt at have gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge ejer- og kontrolstrukturen, når kunden er en juridisk person.

Erhvervsstyrelsen har derfor besluttet at anmode National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) om at indlede en politimæssig efterforskning af, om virksomheden har overtrådt hvidvasklovens § 7, § 8, stk. 1 § 11, stk. 1, nr. 4, jf. § 10, nr. 1, § 11, stk. 3, jf. § 11, stk. 1-2.