Hvidvask

ADMK ApS

Vurdering om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende ADMK ApS

  • 13. marts 2024
  • ADMK ApS
  • Skatterådgivere, bogholdere o.a. der tilbyder samme ydelser som advokater, ejendomsmæglere eller revisorer

Resumé

På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 13. marts 2024 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende ADMK ApS, CVR-nr. 38897675.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller således, at de lever op til kravene i hvidvaskloven.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde sikret forretningsgange til at afgøre, om en kunde er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person, hvorfor virksomheden blev påbudt at udarbejde forretningsgange herfor.

Erhvervsstyrelsen konstaterede herudover, at virksomheden ikke havde sikret forretningsgange for anvendelse af whistleblowerordning, hvorfor virksomheden blev påbudt at udarbejde forretningsgange for anvendelse af whistleblowerordning, hvor ansatte via en særlig, uafhængig og selvstændig kanal kan indberette overtrædelser eller potentielle overtrædelser af hvidvaskloven og regler, der er udstedt i medfør heraf.

Virksomheden modtog et påbud for ikke at have gennemført tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, idet Erhvervsstyrelsen i forbindelse med gennemgangen af 10 kundesager kunne konstatere, at virksomheden i ét tilfælde ikke havde gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur. Ligeledes modtog virksomheden en påtale for i tre tilfælde ikke rettidigt at have gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur.

Virksomheden modtog herudover et påbud for i ni tilfælde ikke at have vurderet, og hvor relevant indhentet oplysninger om, forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed. Ligeledes modtog virksomheden en påtale for i ét tilfælde ikke at have foretaget denne vurdering.

Virksomheden modtog endvidere et påbud for i otte tilfælde ikke at have foretaget en risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurderer forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og bilag 3. Ligeledes modtog virksomheden i ét tilfælde en påtale for ikke at have foretaget en risikovurdering af det enkelte kundeforhold.

Virksomheden modtog et påbud for i ét tilfælde ikke at have foretaget kontrol af, om kunderne er politiske eksponerede personer (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person. Endvidere modtog virksomheden også en påtale for i 10 tilfælde ikke rettidigt at have foretaget kontrol af, om kunderne er politiske eksponerede personer (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.

Virksomheden modtog herudover en påtale for i seks tilfælde ikke rettidigt at have kontrolleret kundens identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data og oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde.

Virksomheden modtog endvidere en påtale for i seks tilfælde ikke rettidigt at have gennemført rimelige foranstaltninger for at kontrollere den eller de reelle ejeres identitet.