Hvidvask

Aamodt, Huno & Partnere ApS

Vurdering om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende Aamodt, Huno & Partnere ApS

  • 1. marts 2024
  • Aamodt, Huno & Partnere ApS
  • Skatterådgivere, bogholdere o.a. der tilbyder samme ydelser som advokater, ejendomsmæglere eller revisorer

Resumé

På baggrund af et afholdt tilsynsbesøg traf Erhvervsstyrelsen den 1. marts 2024 afgørelse om overholdelse af hvidvaskloven vedrørende Aamodt, Huno & Partnere ApS, CVR-nr. 33747500.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering eller tilstrækkelige skriftlige politikker, forretningsgange og kontroller, hvorfor virksomheden blev påbudt at opdatere materialet, således at det lever op til kravene i hvidvaskloven.
Virksomheden modtog et påbud for i et tilfælde ikke at have indhentet identitetsoplysninger på den eller de reelle ejere og gennemført rimelige foranstaltninger for at kontrollere den eller de reelle ejeres identitet.

Virksomhed modtog et påbud for i ét tilfælde ikke at have gennemført rimelige foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur.

Virksomheden modtog herudover et påbud for i otte tilfælde ikke at have foretaget en vurdering, og hvor relevant, indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed.

Virksomheden modtog et påbud for i otte tilfælde ikke at have foretaget en risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurdere forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og 3.

Virksomheden modtog herudover et påbud for i otte tilfælde ikke at have foretaget kontrol af, om kunden er politiske eksponerede personer (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde sikret forretningsgange til at afgøre, om en kunde er en politisk eksponeret person (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person, hvorfor virksomheden blev påbudt at udarbejde forretningsgange herfor.

Erhvervsstyrelsen konstaterede, at virksomheden ikke havde oprettet en whistleblowerordning, hvor ansatte via en særlig uafhængig og selvstændig kanal kan indberette overtrædelser eller potentielle overtrædelser af hvidvaskloven og regler, der er udstedt i medfør heraf, hvorfor virksomheden modtog et påbud herfor.

Virksomheden modtog en påtale for i to tilfælde ikke og to tilfælde ikke rettidigt at have gennemført rimelige foranstaltninger for at kontrollere de eller de reelle ejeres identitetsoplysninger.

Virksomheden modtog en påtale for i to tilfælde ikke rettidigt og i et tilfælde ikke at have gennemført foranstaltninger for at klarlægge kundens ejer- og kontrolstruktur.

Virksomheden modtog herudover en påtale for i tre tilfælde ikke at have vurderet, og hvor relevant, indhentet oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed.

Virksomheden modtog en påtale for i tre tilfælde ikke at have foretaget en risikovurdering af det enkelte kundeforhold, herunder vurdere forretningsforbindelsens formål, omfang, regelmæssighed og varighed samt inddrage hvidvasklovens bilag 2 og 3.

Virksomheden modtog herudover en påtale for i tre tilfælde ikke at have foretaget kontrol af, om kunderne er politiske eksponerede personer (PEP), nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.