EXPO 2025

Danmark deltager i en fælles nordisk pavillon på verdensudstillingen ’EXPO 2025 Osaka’ i Japan.

  • Opdateret 10. januar 2024

Den nordiske pavillon. 

Dansk deltagelse i EXPO 2025

Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige danner fælles front og deltager med en fælles nordisk pavillon ved EXPO 2025 med det mål at styrke relationerne med Japan og japanske virksomheder. Pavillonen vil understøtte Nordisk Ministerråds Vision 2030 om at gøre Norden til den mest bæredygtige og integrerede region i verden. Ved samarbejde frem for konkurrence vil en fælles pavillon bygge videre på det nordiske brand og sætte et stærkt aftryk til verdensudstillingen.

Den nordiske pavillon er designet af arkitektfirmaet Rimond og dækker over en 1200 m2 stor og 17 m høj træstruktur, der illustrerer en tidløs og bæredygtig tankegang. Pavillonen rummer fælles nordisk udstilling, en butik, en tagterrasse med café og nordisk have samt konference- og mødefaciliteter. 

Partnere

For danske virksomheder repræsenterer Expo 2025 en fantastisk mulighed for at drage fordel af det positive omdømme, som Danmark og de andre nordiske lande har i Japan.

Den nordiske pavillon er i sig selv en unik platform, der er bygget til at afspejle de fælles nordiske værdier og til at imponere kunder og potentielle leads i Japan.

A.P. Møller Fonden, Novo Nordisk Fonden og Danish Crown har som de første indgået partnerskab på platin niveau i den danske EXPO 2025 deltagelse.

Dansk deltagelse i verdensudstillinger er et resultat af et tæt offentligt-privat samarbejde. Derfor opfordres virksomheder med interesse i Japan også til at blive partnere og indgå på det niveau, der gavner deres interesser bedst.

Partnerniveauer:

  • Platin, bidrager med min 300.000 EUR
  • Guld, bidrager med min 100.000 EUR
  • Sølv, bidrager med min 55.000 EUR
  • Bronze, bidrager med 30.000 EUR
  • In-kind partnere bidrager med produkter inkl. levering

In-kind partnere kan bl.a. bidrage med designprodukter (fx møbler, lamper, service, pynt), beklædning, teknik (højtalere, udstillingslys, projektorer), køkkeninventar og udstyr.

Er der ikke en pakke, der egner sig til jeres organisation, så kontakt os gerne.

Partnerfordelene er bl.a. muligheden for egne aktiviteter i pavillonens business center, at være en del af erhvervsdelegation ved den officielle Danmarksdag, co-branding, brug af pavillon-logoet, adgang til industridage (arbejdstitler p.t. er Green Transition & Circular Economy, Lifestyle & Wellbeing, Mobility & Connectivity) mv. Fordelene varierer afhængig af partnerniveau.

Udbud af udstilling samt koncession af café og butik

De nordiske lande inviterer virksomheder til at deltage i udbuddene om:

Formålet med udstillingskonkurrencen er at give et forslag til et oplevelsesrigt koncept og design af udstillingen for besøgende, herunder alt udstyr til udførelsen af udstillingen samt rumindretning af de forskellige faciliteter såsom businesscentret.

Den nordiske pavillon er i skarp konkurrence med alle de andre pavilloner på Expo, og vi ønsker derfor et særpræget og originalt forslag, der sikrer overraskende og meget kommunikative besøgsoplevelser.

Café og butik er en vigtig del af oplevelsen og skal ikke blot bidrage med nordisk gastronomi og design, men indgå som en fuld integreret del af pavillonen og de besøgendes indtryk af Norden.

Om Expo 2025

Verdensudstillinger er globale begivenheder, der er dedikeret til at finde løsninger på grundlæggende udfordringer for menneskeheden ved at tilbyde en rejse inden for et valgt tema gennem engagerende og fordybende aktiviteter.

EXPO 2025 vil under temaet ”Designing Future Societies for Our Lives” være udstillingsvindue for globale bæredygtige løsninger for fremtidens samfund.  

  • Tidsplan: 13. april - 13. oktober 2025
  • Sted: Yumeshima, Osaka by, Kansai-regionen, Japan
  • Antal besøgende: 28 millioner mennesker (Nordisk pavillon: 2 millioner mennesker)

Spørgsmål om EXPO

Dansk deltagelse i EXPO 2025 i Japan

Alle øvrige spørgsmål om Danmarks deltagelse i EXPO'er