Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
Nyhed17.09.2013

Syv nordjyske biblioteker klar til at hjælpe erhvervslivet

Emner: Digitalisering

Digitaliseringen er over Danmark. Siden 1. juli har alle virksomheder og foreninger med et CVR-nummer skullet indberette moms via internettet. Den 1. november skal alle virksomheder og foreninger oprette en digital postkasse. Digitaliseringen gør det meget nemmere. Men for nogle enkelte er det svært. De kan nu få hjælp til betjening på biblioteket.

Ifølge direktør i Erhvervsstyrelsen Betina Hagerup betyder digitaliseringen, at virksomhederne vil opleve en hurtigere, nemmere og mere sikker kontakt med det offentlige. Desuden sparer både det offentlige og virksomhederne tid og penge på porto.

- Vi ved dog, at nogle virksomheder og foreninger oplever, at det er svært at bruge nettet, når de skal bruge de digitale løsninger, siger Betina Hagerup og peger på den personlige hjælp, som i alt 70 biblioteker landet over tilbyder de virksomheder eller foreninger, som har svært ved at bruge en computer.

- Jeg er meget glad for samarbejdet med bibliotekerne, som betyder, at vi nu kan få alle virksomheder og foreninger med på digitaliseringsvognen, siger hun.

I Region Nordjylland er syv af regionens i alt 10 biblioteker med i kampagnen. Her koordineres indsatsen fra Aalborg Bibliotekerne, der er centralbibliotek for regionen. Ifølge koordinator Anne Mette Pedersen havde de syv nordjyske biblioteker den 1. september tilsammen ydet it-support til omkring 20 virksomheder og foreninger. Og det kommer ikke bag på Anne Mette Pedersen.

- Sådan er vi jo alle sammen. Antallet af henvendelser vil øges som det bliver mere og mere uundgåeligt, og vi nærmer os den 1. november, som er skæringsdatoen for oprettelse af den digitale postkasse, siger hun.

Ifølge Anne Mette Pedersen er de virksomheder, der har modtaget vejledning på bibliotekerne i Region Nordjylland, enkeltmandsvirksomheder, mindre håndværksfirmaer og virksomheder i restaurationsbranchen. Landmænd har der også været nogle af.

Virksomhederne får typisk hjælp til medarbejdersignatur og tilmelding til Digital Post, og flere selvstændige med en enkeltmandsvirksomhed har brug for hjælp til at skelne mellem, hvornår de optræder som sig selv, og hvornår de optræder som deres virksomhed på nettet. En del af henvendelserne har kunnet klares telefonisk.

I Region Nordjylland er - foruden Aalborg Bibliotekerne - bibliotekerne i Lemvig, Thisted, Morsø, Odder, Aalborg, Rebild, Vesthimmerland, Brønderslev og Frederikshavn med i kampagnen.

Kontakt

Kommunikationsmedarbejder Julie Bech Willemoe 35 29 19 46 eller jubewi@erst.dk

Foto

It-hjælp i Nordjylland

Billedtekst: Jytte Christensen (th), Aalborg Bibliotekerne, giver it-hjælp til en lokal virksomhedsejer.

Fakta

Biblioteket hjælper dig med at:

  • Komme i gang med at bruge en computer.
  • Oprette en NemID medarbejdersignatur, der er din virksomheds eller forenings digitale nøgle til selvbetjening på nettet.
  • Oprette en digital postkasse, så din virksomhed eller forening kan modtage post fra det offentlige. Postkassen skal være oprettet inden 1. november 2013.
  • Give fuldmagt til din revisor, bogholder eller andre der ordner papirarbejdet for din virksomhed.
  • Starte virksomhed og ændre oplysninger om virksomheden.
  • Sende elektronisk faktura til det offentlige.
  • Indberette moms.
  • Indberette syge- og barselsdagpenge.

SMS-tjeneste

Send en SMS med teksten: BIB [postnummer] til 1940. Så får du telefonnummeret til det nærmeste bibliotek, der kan hjælpe. Ring og lav en aftale med dem. Servicen koster almindelig sms-takst. Læs mere om it-hjælpen på www.virk.dk/bib

Hot-line

Du kan også få hjælp til medarbejdersignatur og Digital Post ved at ringe på telefon: 70 80 86 86. Hotlinen har åbent mandag-fredag kl. 9-18.

On-line hjælpeunivers

Der er udarbejdet et lettilgængeligt on-line hjælpeunivers, der guider virksomhederne med at oprette en digital postkasse www.virk.dk/postkasse