Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
Nyhed17.06.2016

Selskaber skal indberette digitalt

Emner: Virksomhed og erhverv

Det er både billigere og hurtigere at oprette, ændre og lukke selskaber digitalt fremfor på papir eller e-mail. Nu er det obligatorisk.

Snart er det ikke længere muligt at oprette, ændre og lukke selskaber pr. e-mail eller brev til Erhvervsstyrelsen.
Stort set alle indberetninger er pr. 1. juli 2016 obligatorisk digitale. Hidtil har selskaber kunne udfylde en blanket på Virk Indberet og sende den pr. mail til Erhvervsstyrelsen. Den mulighed udgår, og virksomheder skal nu logge på Virk Indberet med NemID privat eller NemID medarbejdersignatur for at starte, ændre eller lukke et IVS, ApS, A/S eller P/S.

Det er der flere fordele ved:

  • Oftest træder indberetningen i kraft med det samme, når den indberettes digitalt – virksomhederne undgår altså sagsbehandlingstid.
  • Virksomhederne glemmer aldrig at indsende nødvendige oplysninger og dokumenter, fordi systemet adviserer undervejs i indberetningen.
  • Det er billigere at indberette digitalt: Se aktuelle gebyrer

Der er en række undtagelser, hvor selskaber stadig skal indberette via selskabsblanketten:

Se undtagelserne

Lovændringer og bekendtgørelser meldes ud to gange årligt

Oversigt over kommende lovændringer og bekendtgørelser på virksomhedsområdet kan ses på Virk Indberet.
Obligatorisk digital indberetning er beskrevet i Anmeldelsesbekendtgørelsen, og træder i kraft 1. juli, 2016.