Sådan skal I vurdere agiliteten

Når I, som ministerium, skal vurdere, om ny erhvervsrettet regulering er agil, er der nogle krav til jeres vurdering og nogle faste procedurer, I skal følge.

  • Opdateret 17. oktober 2022

Ny regulering kan være meget forskelligartet og spænde fra helt nye hovedlove til mindre redaktionelle ændringer i en eksisterende bekendtgørelse. Det er derfor ikke altid, at principperne er relevante for den konkrete regulering, I sidder med, men det er obligatorisk at overveje og tage stilling til det.

Fundamentet for at lave agil erhvervsregulering er, at principperne bliver en integreret del af det tidlige lovforberedende arbejde og ikke reduceres til en øvelse i at efterleve processuelle krav. På den måde udnyttes ressourcerne i jeres ministerium også bedst, og I kan fokusere på det, der skaber værdi.

I skal vurdere lovforslag og bekendtgørelsesudkast, hvis primære formål er at ændre vilkårene for at drive erhvervsvirksomhed samt lovforslag og bekendtgørelsesudkast, der har andre formål, men som ikke desto mindre kan påvirke virksomhedernes vilkår.

Det betyder, at I skal vurdere de lovforslag og bekendtgørelser, hvor der allerede er krav om, at I vurderer deres erhvervsøkonomiske konsekvenser.

EU-regulering er undtaget, mens principperne er gældende ved implementering af EU-regulering i dansk regulering.

Både ny regulering og ændringer til eksisterende regulering skal vurderes.

Principperne er ikke relevante, når retsakten handler om krav ved overtrædelse af regulering: Hvis et lovforslag eller bekendtgørelsesudkast stiller krav, som udelukkende finder anvendelse, når en virksomhed ikke har overholdt gældende regler på et område, kontraktlige forpligtelser mv., så skal I ikke foretage en vurdering af principperne.

I skal først og fremmest vurdere om reguleringen påvirker virksomhedernes muligheder for at teste, udvikle og anvende nye digitale teknologier og forretningsmodeller og/eller udmøntes i en erhvervsrettet digital løsning.

Hvis ikke den gør det, er principperne som udgangspunkt ikke relevante, og så skal I blot skrive det. 

Hvis principperne er relevante skal I:

  • Skrive, hvordan principperne efterleves.
  • Begrunde, hvorfor principperne evt. fraviges i enkelte tilfælde.

Jeres vurdering skal sendes til præhøring i Erhvervsstyrelsen uanset om I vurderer, at principperne er relevante eller ej.

Læs om indsendelse af vurderinger

 

Hjælp og overblik

Hvis I er i tvivl, kan I kigge på vores beslutningstræ og få overblik over, om jeres lovforslag eller bekendtgørelsesudkast skal sendes til præhøring i Erhvervsstyrelsen, inden I sender det i offentlig høring.

Beslutningstræ

Se beslutningstræ i stort

Hvis principperne er relevante for jeres lovforslag eller bekendtgørelsesudkast, skal I foretage en vurdering, der skal indgå, når lovforslaget eller bekendtgørelsesudkastet sendes i offentlig høring.

Ved lovforslag

  • Skriv vurderingen i de almindelige bemærkninger under afsnittet 'Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet'.
  • Hvis principperne ikke er relevante for jeres erhvervsrettede lovforslag, så skriv fx følgende bemærkning: ”Det er [ressortministeriet]s vurdering, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante for nærværende lovforslag”. Der er ikke krav om, at I begrunder, hvorfor principperne ikke er relevante.

Ved bekendtgørelsesudkast

  • Skriv vurderingen i høringsbrevet eller udfyld vurderingen af principperne i skemaet nedenfor og vedlæg skemaet til høringsbrevet.
  • I skal ikke adressere principperne i høringsbrevet, hvis principperne ikke er relevante.

Erhvervsstyrelsens vurderingsskema

Spørgsmål om agil regulering