.
     Kan du ikke læse nyhedsbrevet - Se online version i din browser ›
.
.
Grønt teknologiunivers Bornholm
.

Steel Tech Solutions I: Klyngesamarbejde får millionordre til Bornholm

Klokken 8.45 en almindelig onsdag morgen i marts sprang champagnepropperne hos Ole Almeborg A/S. Gennem virksomhedssamarbejdet Steel Tech Solutions havde den bornholmske metalvirksomhed nemlig lige landet en rekordstor ordre til 10,1 mio. kroner - deres største i 30 år.

Fire bornholmske smede- og maskinvirksomheder etablerede i 2009 virksomhedssamarbejdet Steel Tech Solutions. Samarbejdet kom i stand med hjælp fra det bornholmske Klyngeprojekt - og har nu banet vejen for en ordre på 2.000 transportvogne til alle hospitalerne i Region Hovedstaden. Ole Almeborg A/S, der er en af de fire virksomheder i samarbejdet, er udset til at udføre ordren, der har en værdi på intet mindre end 10,1 mio. kroner.

"Det er den største ordre, vi har haft andel i siden 1981. Det er helt fantastisk, og det betyder konkret, at vi skal have 4-5 nye medarbejdere i de to år, hvor ordren skal udføres," lyder det fra en glad Michael Almeborg, adm. direktør for Ole Almeborg A/S.

Fælles sælger baner vejen
Vognene skal fragte både kaffekander, lagner og medicin rundt på alle regionens hospitaler. De skal testes i løbet af foråret og bliver taget i brug til sommer.

"Jeg havde aldrig selv skaffet den ordre. Fordelen er, at vores sælger sidder med alle fire virksomheders briller på og kan støvsuge markedet for muligheder. Og så har vi været privilegerede, fordi Væksthus Hovedstadsregionen og det lokale Business Center Bornholm har hjulpet os med at finde sammen," forklarer Michael Almeborg og fortsætter:

"Vi har bevist, at vi kan samarbejde. Nu skal vi bevise, at vi kan tjene penge og hive nogle ordrer til Bornholm. Denne her ordre er jo et rigtigt godt eksempel på, at det kan lade sig gøre."

Ventet på succesen
Hos Væksthus Hovedstadsregionen har man også svært ved at få armene ned.

"Det er enormt flot af Steel Tech Solutions. Og jeg håber, det giver andre bornholmske virksomheder blod på tanden og mod til at indgå i samarbejde med andre. Det kan være i form af fælles salg og markedsføring, som Steel Tech Solutions har gjort, eller det kan være i form af fælles innovation og produktudvikling," siger projektleder for Klyngeprojektet Lars Albæk.

"Det er enormt vigtigt for virksomhedernes vækst på sigt, at de slår døren ind til markeder uden for Bornholm. Og der er klyngesamarbejde et utroligt godt redskab," tilføjer han.

Den store bestilling fra Region Hovedstaden kommer i kølvandet på en anden stor ordre på 1,75 mio. kroner, hvor Steel Tech Solutions er købt ind til stålarbejde for Bornholms Affaldsbehandling. Denne ordre produceres af to af Steel Tech Solutions øvrige modervirksomheder, KH Maskinværksted og Brdr. Anker Hasle.

I alt har de fire virksomheder landet cirka 10-12 ordrer gennem samarbejdet i Steel Tech Solutions.

For mere information, kontakt Michael Almeborg, formand for Steel Tech Solutions, her eller på tlf. 56933 600 eller projektleder for Klyngeprojektet Lars Albæk, Væksthus Hovedstadsregionen, her eller på tlf. 3010 8109.

.
.
.

Steel Tech Solutions II: Interview med Michael Almeborg

Den bornholmske metalvirksomhed Ole Almeborg A/S har netop vundet en rekordstor, tocifret millionordre gennem virksomhedssamarbejdet Steel Tech Solutions. Vi har spurgt administrerende direktør Michael Almeborg, hvordan man griber det an, når fire konkurrenter pludselig skal sidde ved samme bord og forfølge et fælles mål.

Hvad er den største udfordring i et samarbejde som Steel Tech Solutions?
"Det er at sikre, at virksomhederne spiller på samme hold. At alle går efter det samme mål. Det gælder om at være åben og se ud over, at man måske hidtil har været konkurrenter."

Hvordan undgår man mistroiskhed mellem de forskellige virksomheder?
"Indgangsvinklen skal være, at man er positiv og åben for de muligheder, der byder sig. Og man skal være hudløst ærlig over for hinanden, ellers skrider det. Det er jo vores levebrød. Så man skal lige finde ud af, hvor man har manden på den anden side af bordet. Men i dag deler vi da det meste med de andre virksomheder i Steel Tech Solutions - lige bortset fra regnskabet!"

Kan denne store ordre åbne nye døre for jer?
"I dag er kundegruppen rigtigt bred: fra bropiller på Femern til små dreje-dippedutter. Men med transportvognen er vi begyndt at udvikle egentlige produkter. Det vil åbne nogle nye døre, og det vil give os større mulighed for at gå eksportvejen."

Går I efter at samarbejde om flere ting?
"På sigt vil vi gerne have noget mere fællesskab, for eksempel en konstruktør eller fælles tilbudsberegner. Jeg tror aldrig, det bliver et selvstændigt firma med flere hundrede ansatte. Men der er bestemt flere muligheder."

Kunne I forestille jer at få flere med i samarbejdet?
"Vi var fem, da vi startede, men det harmonerede ikke helt. Men der kunne nu sagtens være plads til en tømrer, eller en der kan noget med elektronik. Hvis nogen har lyst til at komme forbi eller mener, de kan bidrage med noget, så er de velkomne."

Hvad sker der med Steel Tech Solutions, når projektet skal køre uden 'støttehjul' fra Klyngeprojektet fra 2012?
"Vi er helt klar. Samarbejdet mellem os fire fungerer aldeles fint, så vi er klar. Vi har allerede øjnene rettet mod den næste ordre."

For mere information, kontakt Michael Almeborg, formand for Steel Tech Solutions, her eller på tlf. 56933 600.

.
.
Fødevareunivers Bornholm
.

Fødevareuniverset: I forbrugernes fodspor

Seks bornholmske fødevarevirksomheder har det seneste år i fællesskab fundet nye måder at udvikle og markedsføre deres produkter på. Den 10. maj holder klyngesamarbejdet Fødevareunivers Bornholm den første Klyngecafé, og her deler de seks virksomheder ud af deres erfaringer, som kan vise vejen til vækst og samarbejde for virksomheder på tværs af brancher.

Det lønner sig at arbejde sammen. Det kan seks bornholmske fødevarevirksomheder skrive under på. De har det seneste år deltaget i Væksthus Hovedstadsregionens projekt "Bornholmske Fødevarer - fremtidens innovative eksporterhverv", hvor de i fællesskab har udviklet nye måder at afkode forbrugernes ønsker ved at arbejde og analysere ud fra forbrugernes virkelighed.

Det har blandt andet resulteret i en ny og bedre emballage, som gør fjerkræsslagteriet BornPoultrys Bornholmerhane mere indbydende for forbrugerne i køledisken.

"Det har været enormt vigtigt at se, hvordan forbrugerne opfører sig. Vi har fulgt nogle af dem fra køledisken og helt hjem i køkkenet for at se deres reaktioner. Og nogle af de ting vi har lært, har vi så brugt til at udvikle vores emballage," fortalte Brian Jensen, som er key account manager hos fjerkræsslagteriet BornPoultry i Hasle, til avisen Børsen, der beskrev projektet i marts.

Viden og samarbejde skaber vækst
Andre virksomheder vil kunne nyde godt af at indgå i et lignende innovationsforløb, mener projektleder Breno Thorsen, der som vækstkonsulent i Væksthus Hovedstadsregionen har stået for projektet:

"De seks virksomheders erfaringer kan have stor værdi på tværs af brancher. De er ivrige efter at fortsætte samarbejdet fremover under Klyngeprojektets vinger, ligesom andre virksomheder allerede har været interesserede i at høre mere. Og netop det er Klyngecaféen den perfekte anledning til," siger han.

Ved Klyngecaféen vil der også være mulighed for at høre mere om projektet "Det nyautentiske bornholmske køkken", som Klyngeprojektet gennemfører i samarbejde med LAG Bornholm og Zonen for Madkultur, og hvor bornholmske kokke, restauratører og fødevareproducenter arbejder for at skabe udvikling og vækst gennem tæt samarbejde.

Om Klyngecaféen
Klyngecaféen skal blive et fast samlingspunkt for aktører, som arbejder inden for Fødevareunivers Bornholm. Har du spørgsmål eller forslag til Klyngecaféen, kan du kontakte klyngetovholder Hanne Nisbeth her eller på tlf. 3070 2452. Tilmelding til Klyngecaféen den 10. maj skal ske til Margit Rasmussen her eller på tlf. 56957300.

.
.
Bornholm som grøn test-ø
.

Grønt teknologiunivers: Mandag Morgen giver inspiration på Klyngecafé

Hvordan ruster man sin virksomhed til innovation og samarbejde? Det giver Mandag Morgens Innovation Cup et inspirerende bud på ved Klyngecaféen i Grønt teknologiunivers 13. april.

Den nordjyske virksomhed Gabriel fik i 2010 en specialpris i Mandag Morgens anerkendte Innovation Cup, der hvert år kårer danmarksmesteren i innovation. Gabriel, som producerer møbeltekstiler, fik prisen, fordi de trods finanskrisen fastholdt deres innovationsstrategi og derfor slap bedre gennem uvejret end konkurrenterne.

Og hvad har det så med Bornholm og klyngesamarbejde at gøre?

Den 13. april slår Grønt teknologiunivers dørene op for den første Klyngecafé. Her lægger Asger Daugbjerg fra Mandags Morgens Innovation Cup vejen forbi sammen med en repræsentant fra Gabriel.

"Gabriel har meget til fælles med mange bornholmske virksomheder, så jeg er overbevist om, der er grobund for en spændende dialog om mulighederne for innovation. Det er ekstra interessant i denne sammenhæng, fordi klyngesamarbejde er en ret ideel platform for vækstskabende innovation," siger klyngetovholder Hanne Nisbeth fra det bornholmske Klyngeprojekt, som står bag arrangementet.

Spritnyt showroom
Ved Klyngecaféen kan man også høre nyt fra bygge- og anlægsklyngen og det stort anlagte Green Solution House-projekt i Rønne, ligesom Michael Almeborg vil fortælle om det succesrige virksomhedssamarbejde Steel Tech Solutions.

Det er dog ikke kun på Klyngecaféen, man kan hente ny inspiration. Bygge- og anlægsklyngen inviterer nu for første gang offentligheden indenfor i det grønne demonstrationsprojekt i Kirkestræde 47. Klyngen har i samarbejde med bygherre Mikkel Pedersen installeret et showroom, hvor interesserede nu kan gå på opdagelse i, hvordan man har arbejdet med bæredygtig renovering af et ældre byhus. Man skal blot på forhånd lave en aftale med klyngetovholder Hanne Nisbeth (tlf. 3070 2452) eller bygherre Mikkel Pedersen (tlf.: 2712 3850).

Kirkestræde 47 havde blandt andet besøg af en række polske virksomheder tidligere i denne uge, der arbejder sammen i en stor regional erhvervsklynge inden for bygge- og anlægssektoren i Warmia-Mazury. Gennem tre dage fik virksomhederne et indblik i Bornholms arbejde for at skabe vækst - og hvem ved, måske får de polske erhvervsklynger en dag et bornholmsk islæt.

Om Klyngecaféen
Klyngecaféen skal blive et fast samlingspunkt for aktører, som arbejder inden for Grønt teknologiunivers på Bornholm. Har du spørgsmål eller forslag til Klyngecaféen, kan du kontakte klyngetovholder Hanne Nisbeth her eller på tlf. 3070 2452. Tilmelding til den første Klyngecafé den 13. april i Rutsker Feriecenter skal ske til Margit Rasmussen her eller tlf. 5695 7300 senest i den 11. april.

.
.
Oplevelsesunivers Bornholm
.

Oplevelsesuniverset: Virksomheder har øjnene rettet mod fælles oplevelser

Intet mindre end 70 engagerede virksomheder, organisationer og institutioner fik øjnene op for nye samarbejdsmuligheder, da de deltog i Oplevelsesunivers Bornholms første klyngecafé i marts. Baltic Sea Glass viste, hvordan samarbejdet kan bane vejen for kunder i butikken.

Der var overvældende stor interesse, da Klyngeprojektets Oplevelsesunivers Bornholm inviterede til årets første klyngecafé i marts. Næste 70 virksomheder deltog i cafeen, som både bød på nyt om digitale infotavler, networking og Skattejagten, som løber over stabelen i juni.

"Det var fantastisk at mærke så meget entusiasme blandt deltagerne," fortæller klyngekonsulent Marina Hjørdie fra Klyngeprojektet.

"Der opstod rigtig mange samarbejdsmuligheder under snakken i løbet af aftenen. Det viser vigtigheden af, at vi mødes, så vi får synliggjort de muligheder, der er i samarbejde på tværs af virksomheder, brancher og projekter," siger hun.

Fra tomme huse til efterspørgsel
Glaspuster Maibritt Jønsson fra Baltic Sea Glass i Gudhjem var blandt de deltagere, der delte ud af egne ideer og erfaringer på klyngecafeen.

Baltic Sea Glass indgår i et unikt klyngesamarbejde med sammenslutningen af kunsthåndværkere ACAB, Gourmet Bornholm, lokale rejsearrangører og mange andre. Det hele startede for 10 år siden, da lave besøgstal tvang Maibritt Jønsson til at tænke ud af boksen.

Hun og manden Pete dekorerede hele værkstedet med græskar fra den private have til inspiration for gæsterne og inviterede en lokal restaurant til at fortælle om og servere smagsprøver på retter med græskar. Og opskriften virkede.

"I dag ringer både bornholmere og folk udefra i rigtig god tid i forvejen og spørger, hvad der er på programmet i år," fortæller hun.

Bornholmske fyrtårne
Kunsthåndværkerklyngen står netop nu over for at skulle lancere pilotprojektet "Exceptionelle værkstedsbesøg". Projektet ligger under ACAB, som er en del af Oplevelsesuniverset, og skal kombinere bornholmske fyrtårne som kunst, gastronomi, design og musik.

"Det handler grundlæggende om, hvordan vi som udøvere kan fortælle folk, hvad det er, vi går og laver - på en interessant måde," forklarer Maibritt Jønsson.
En af de første opgaver, pilotprojektet står over for, er at formulere nogle fælles, målbare succeskriterier.

"Vi er så heldige, at vi allerede samarbejder i en kunstnerorganisation, hvor vi ikke er konkurrenter, men gode kolleger. Nu skal vi prøve at sætte det mere professionelt op, og forhåbentligt får vi sat projektet i søen allerede her til sommer," siger Maibritt Jønsson.

Om Klyngecaféen
Klyngecaféen er et fast samlingspunkt for aktører, som arbejder inden for Oplevelsesuniverset på Bornholm. Den næste Klyngecafé afholdes mandag den 9. maj kl. 16.00-18.30 på Grønbechs Gård.

Klyngeprojektet opfordrer alle til at bruge Klyngecaféen aktivt, da det er deltagerne, der fremadrettet skal sætte dagsordenen. Hvis man for eksempel har et spændende projekt, man gerne vil fortælle om, eller hvis man har gode erfaringer med at skabe arrangementer på nytænkende måder - eller måske uden for højsæsonen - er der mulighed for at komme på dagsordenen på næste Klyngecafé.

Har du spørgsmål, forslag, eller vil du bare tilmelde dig Klyngecaféen, kan du kontakte klyngekonsulent Marina Hjørdie her eller på tlf. 3010 8096.

.
.
.

Om projekt "Klyngeudvikling i udkantsområder"

Projekt "Klyngeudvikling i udkantsområder" er et 3-årigt erhvervsudviklingsprojekt, der i perioden 2009-2011 skal videreudvikle de bornholmske erhvervsklynger og igangsætte nye samarbejder mellem bornholmske og udenøs virksomheder. Projektet har tre primære fokusområder - de såkaldte klyngeuniverser: 'Grønt teknologiunivers Bornholm', 'Oplevelsesunivers Bornholm' og 'Fødevareunivers Bornholm'. Væksthus Hovedstadsregionen leder i samarbejde med Business Center Bornholm projektet og videreformidler løbende de bornholmske erfaringer til andre dele af Danmark og udlandet.

.
EU Logo
.