Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
Nyhed24.06.2013

Papirregnskaber gælder ikke længere

Emner: Liberale erhverv

Virksomheder i regnskabsklasse B og C skal være meget opmærksomme på, at det er slut med at indberette årsrapporten på papir. Nu skal virksomhederne indberette digitalt. Ellers overholder årsrapporten ikke lovens krav.

Virksomhederne skal indberette via Erhvervsstyrelsens digitale indberetningsløsning Regnskab 2.0 på virk.dk. Så hvis en virksomhed har indsendt en årsrapport på papir, har virksomheden ikke afleveret gyldigt regnskab - heller ikke selvom virksomheden har overholdt loven og indsendelsesfrister. Erhvervsstyrelsen sender derfor et returbrev til virksomheden.

I brevet angives en frist på fire uger til at indberette årsrapporten digitalt. Hvis virksomheden efter udløbet af denne frist stadig ikke har indberettet årsrapporten digitalt, sender Erhvervsstyrelsen endnu et brev til virksomheden med krav om digital indberetning af årsrapporten. Brevet angiver også indsendelsesfristerne.

Vigtigt at reagere på rykkere

Reagerer virksomheden ikke på de angivne frister i brevet, kan virksomhedens ledelse blive pålagt en afgift eller i sidste ende blive tvangsopløst. Derfor er det meget vigtigt, at virksomheden er opmærksom på kravet om digital indberetning og reagerer på rykkere fra styrelsen.

I Erhvervsstyrelsen arbejder vi for at gøre overgangen til digitale regnskaber så smidig og problemfri som muligt. Vi opfordrer derfor alle virksomheder, der oplever problemer eller har spørgsmål til at kontakte styrelsen så hurtigt som muligt.

Læs mere om digital indberetning af årsrapporten

Kontakt Erhvervsstyrelsen direkte om digitale årsrapporter