Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
Pressemeddelelse17.10.2013

Over 300.000 virksomheder og foreninger risikerer at gå glip af vigtig postvæksthusene

Emner: Digitalisering

1. november begynder det offentlige at sende sikker Digital Post til alle, der har et CVR-nummer. Men flere end 300.000 virksomheder og foreninger mangler stadig den særlige signatur, der giver adgang til posten. Og hvis de ikke bestiller den nu, kan de ikke nå at blive klar til 1. november.

Digital Post fra det offentlige sendes til en særlig digital postkasse, der er knyttet til de enkelte CVR-numre. Hvis virksomhederne og foreningerne ikke selv har oprettet postkassen inden 1. november, bliver den oprettet automatisk. Men uanset hvad, skal virksomheder og foreninger bruge en særlig medarbejdersignatur, der giver adgang til postkassen.

Vicedirektør i Erhvervsstyrelsen Henning Steensig:

Det kan have store konsekvenser for virksomhederne, hvis de ikke kan få adgang til den post, som det offentlige sender til deres postkasse. Jeg vil derfor opfordre alle til at bestille en signatur og oprette en postkasse nu, så de ikke går glip af vigtig information.

En rundspørge blandt virksomheder og foreninger viser, at 77 pct. af dem har planer om at oprette postkassen inden 1. november. Manglende tid er den hyppigste årsag til, at de endnu ikke har gjort det. Men hvis alle bestiller lige inden 1. november, bliver der kø på udstedelsen af signaturen, der er en manuel proces.

Erhvervsstyrelsen har sendt fysiske breve til samtlige virksomheder og foreninger med et dansk CVR-nummer og kører i øjeblikket en kampagne med online annoncer, avisannoncer og tv-spot for at gøre opmærksom på vigtigheden i at oprette Digital Post.

Kontaktperson: Kommunikationsmedarbejder Dorte Kaiser, dorkai@erst.dk, 35 46 62 35

 

Fakta

  • Den 1. november 2013 bliver det obligatorisk for de danske virksomheder og foreninger, der har et CVR-nummer, at have en postkasse til Digital Post fra det offentlige. Og herefter begynder det offentlige at sende Digital Post.
  • Digital Post til virksomheder og foreninger vil spare det offentlige for 400 mio.kr. om året.
  • De digitale postkasser giver mulighed for sikker digital identifikation af virksomhederne og sikker digital dialog med dem.
  • Virksomheder og foreninger får en gratis digital postkasse, som kan benyttes til sikker post og kan bruges som arkiv.

Bag initiativet

  • Initiativet om digital post udspringer af Globaliseringsstrategien ”Fremgang, Fornyelse og Tryghed” fra 2006 og ”Strategi for digitalisering af den offentlige sektor 2007-2010”. Med digitaliseringsstrategien for 2011-2015 blev det besluttet, at gøre postkassen obligatorisk.
  • Erhvervsstyrelsen har ansvar for Virk.dk, hvor postkassen til Digital Post ligger, og den kampagne, der skal motivere virksomheder og foreninger til at oprette en postkasse til Digital Post.
  • Erhvervsstyrelsens kampagne består af fysiske breve til alle med et CVR-nummer, tv-spot, avisannoncer, onlineannoncer og netværkskommunikation, hvor flere end 150 brancheforeninger, erhvervsorganisationer og sammenslutninger af foreninger formidler budskabet om Digital Post.
  • Digitaliseringsstyrelsen har ansvar for den tekniske løsning til Digital Post og den adgangsgivende signatur.
  • E-Boks har leveret postkasseløsningen til Digital Post
  • Digitaliseringsstyrelsen har indgået aftale med Nets-DanID om den adgangsgivende NemID medarbejdersignatur.

Virksomheder og foreningers respons på kampagnen for Digital Post

  • Erhvervsstyrelsen har gennemført to spørgeskemaundersøgelser blandt virksomheder og foreninger – begge med flere end 500 respondenter.
  • Den første blev gennemført i uge 38. Den viser, at 64 pct. af respondenterne vil oprette en postkasse til Digital Post.
  • Den anden undersøgelse blev gennemført i uge 41. Den viser, at hele 85 pct. vil oprette postkassen - og at 77 pct. forventer at gøre det inden 1. november. Kun 5 pct. tilkendegiver, at de ikke vil oprette en postkasse. I begge undersøgelser er manglende tid hovedårsagen til, at respondenterne endnu ikke har oprettet postkasserne.

Oprettelse og support

  • Virksomhederne skal oprette deres postkasse via Virk.dk/postkasse og kan tilgå den fra både Virk.dk og e-Boks.
  • Der er lavet et omfattende hjælpeunivers på Virk.dk, hvor alle med et CVR-nummer kan blive guidet igennem oprettelsen.
  • Erhvervsstyrelsen, e-Boks og Nets-DanID har lavet en fælles hotline til personlig henvendelse om NemID medarbejdersignatur og oprettelse af postkassen.
  • Flere end 70 biblioteker er klar til at hjælpe dem, der har svært ved at bruge en computer og oprette postkassen.