Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
Nyhed12.03.2015

Nyt system til selskabsregistrering i drift

Emner: Virksomhed og erhverv

Nu kører den nye digitale selvbetjeningsløsning til registrering af selskaber og erhvervsdrivende fonde.

Erhvervsstyrelsens nye system til selskabsregistreringer er nu gået i drift. Den nye løsning er mere brugervenlig og indbydende, og den gør det lettere at registrere selskaber. F.eks. er det nu muligt at anmelde start af alle virksomhedsformer digitalt - også iværksætterselskaber. Det er også muligt at registrere omdannelser, statusskift og visse andre ændringer.

Større sikkerhed

Den nye løsning har desuden indbygget nogle ekstra sikkerheder, som ikke findes i dag bl.a. en meget efterspurgt adviseringsfunktion. Den betyder, at systemet fremover automatisk adviserer personer, der registreres ind i selskabsledelser. Adviseringen bliver sendt via Digital Post.

Ændringer i forhold til webreg

Overgangen til det nye system medfører også ændringer, som kan have betydning for de brugere, som er vant til at arbejde i Webreg. F.eks ser udskrifterne anderledes ud, og betalingsprocessen er forenklet. Den nye selvbetjeningsløsning kan anvendes til langt flere typer af registreringer, men det betyder også, at flere registreringer skal behandles manuelt og ikke kan afsluttes med en digital straksafgørelse. De væsentligste ændringer er beskrevet her

Erhvervsstyrelsen fortsætter arbejdet med at udvikle de digitale selvbetjeningsløsninger, og i løbet af 2015 vil systemet byde på en række nye muligheder. Erhvervsstyrelsen vil løbende informere om disse muligheder.

Stadig i indkøringsfasen

Den nye løsning til selskabsregistrering er en del af et meget stort og kompliceret arbejde for at modernisere Erhvervsstyrelsens it-systemer, og styrelsen arbejder på, at overgangen til det nye system sker så gnidningsfrit som muligt. Det kan imidlertid ikke undgås, at der opstår fejl  i systemerne i indkøringsperioden. Styrelsen arbejder løbende på at udbedre fejlene og håber på brugernes forståelse. Også sagsbehandlingstiderne kan blive påvirket af overgangen til det nye system. Vi informerer løbende om konkrete sagsbehandlingstider her