Publikation

Nudging i Erhvervsstyrelsen: 'Genveje på Mit Virk'

Erhvervsstyrelsen har kørt en række eksperimenter, som skulle afprøve, om nudging som metode kan hjælpe til at øge effektivitet, service og regelefterlevelse m.m. Erfaringer og konklusioner er samlet i en række rapporter, her i blandt denne, der handler om Erhvervsstyrelsens erfaringer med at bruge nudging-elementer til at optimere virksomhedernes brug af Virk og undgå uhensigtsmæssig adfærd.

  • 15. april 2014

For at virksomhederne skal opnå at få det bedst mulige ud af de digitale platforme og løsninger, som stilles til rådighed for dem, er det nødvendigt at de kender til virk.dk's funktionaliteter. Tid brugt på at lede efter den rette løsning, eller på at finde det relevante information er tid, som virksomhederne i stedet selv kunne disponere over.

Ideen med nudging-eksperimentet var at undersøge hvordan styrelsen kan bruge nudging-elementer til at optimere virksomhedernes brug af virk og undgå uhensigtsmæssig adfærd. I eksperimentet blev der fokuseret på funktionen "genveje", som er en funktionalitet, der skal gøre det nemt for virksomhed at genfinde den indberetning, som de har behov for.