Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.

Nemhandel til virksomheder

Der findes forskellige NemHandel-løsninger, alt efter om du sender få eller mange fakturaer. Du kan læse om de forskellige muligheder for NemHandel her.

4 typer NemHandelsløsning

NemHandel understøtter hele e-handelsprocessen lige fra udveksling af ordrer, ordrebekræftelser, varekataloger og kreditnotaer til rykkere. Dermed bliver kommunikationen med dine kunder lettere og mere effektiv. Der findes flere forskellige måder at bruge NemHandel:

1. NemHandel som indtastningsløsning

Sender du kun få fakturaer til det offentlige, så kan du ofte klare dig med en simpel og prisbillig løsning til NemHandel. Digitaliseringsstyrelsen har en gratis fakturablanket på virk.dk, som overholder de gældende standarder for at fakturere det offentlige. Fakturablanketten bruges især af helt små virksomheder, som kun sender et begrænset antal fakturaer til det offentlige.

fakturablanketten
 

NemLog-in

Af hensyn til sikkerheden kræver fakturablanketten NemLog-in og det er derfor kun muligt at benytte løsningen for virksomheder og personer der har et NemID Privat (POCES) eller NemID medarbejdersignatur (MOCES). .

Log-in på Fakturablanketten giver brugerne mulighed for, at gemme oplysninger om deres kunder og der kan således spares tid på registreringerne.

Find Fakturablanketten på virk.dk

2. NemHandel-programmer til økonomisystem

Har du allerede et økonomisystem, som kan skabe fakturaer i det rigtige format (OIOUBL), men ikke sende dem? Så kan du bruge Digitaliseringsstyrelsen eget NemHandel-program gratis. Programmet samler dine fakturaer op og sender dem direkte til dine kunder.

Læs mere om NemHandelsprogrammet og hent det på virk.dk

Sender du også fakturaer til private kunder, findes der flere private leverandører, der gratis eller mod mindre betaling, udbyder portal- og indtastningsløsninger, som gør din virksomhed i stand til at fakturere elektronisk. Løsninger af denne type har ofte lidt flere funktionaliteter end Fakturablanketten og NemHandel-programmet.

3. NemHandel direkte fra økonomisystem

Sender du mange fakturaer eller har behov for at sende andre NemHandel-dokumenter, kan det være en fordel med en integreret NemHandelsløsning, så du kan sende direkte fra dit økonomisystem.

Flere økonomisystemer kan både skabe og sende fakturaer i det rigtige format og har indbygget mulighed for forsendelse. Spørg din systemleverandør, hvis du er i tvivl om dit økonomisystem kan sende NemHandel-dokumenter.

 

4. NemHandel via serviceleverandør

Foretrækker du en samlet serviceløsning, og ikke selv ønsker at stå for den tekniske del, så tilbyder flere virksomheder løsninger, der kan integreres med dit eksisterende økonomisystem. Dette er en fordel, hvis du både vil sende og modtage NemHandel-dokumenter og ikke ønsker at udvikle dit eksisterende økonomisystem.

 

Registrer din virksomhed i NemHandelsregistret

Du skal registrere din virksomhed i NemHandelsregistret (NHR) for at kunne modtage NemHandeldokumenter.

NemHandelsregistret (NHR) er en oversigt over alle de brugere af NemHandel, der kan modtage NemHandeldokumenter. Registret viser, hvor du skal sende dokumenterne hen, samt hvilke dokumenter den enkelte er i stand til at modtage.

NemHandelsregistret - hvis du vil modtage dokumenter

Ønsker du at modtage fakturaer, ordrer, elektroniske kataloger eller forretningskvitteringer, skal du registreres i NemHandelsregistret, så dine handelspartnere kan slå dig op. NemHandelsregistret indeholder information om CVR-nummer, EAN-nummer, og hvilke elektroniske handelsdokumenter du kan sende og modtage.

Har du installeret NemHandelsklienten eller har et økonomisystem med et NemHandelsmodul, vil du automatisk blive guidet gennem registreringen i NemHandelsregistret. Alternativt kan du registrere dig via den registreringsside, som Digitaliseringsstyrelsen stiller til rådighed.

Registrer dig i NemHandelsregistret

Hvis du som leverandør kun ønsker at sende fakturaer og kreditnotaer i OIOUBL-formatet til offentlige myndigheder, behøver du ikke at registrere dig i NemHandelsregistret.

Hvad er NemHandelsprofiler?

NemHandelsdokumenterne er organiseret i profiler, som du registrerer din virksomhed med i NemHandelsregistret. De enkelte profiler understøtter forskellige dele af forretningsprocessen. Nogle profiler er meget simple og dækker kun de mest basale funktioner (faktura og kreditnota), mens andre er mere avancerede og giver mulighed for fx ordrer og kataloger.

Registrering i NemHandelsregistret er kun nødvendig for modtagelse af dokumenter, sender I fx kun NES5-dokumenter (faktura og kreditnota), er det ikke nødvendigt at registrere sig. Afsender I derimod med profilen BilSim, skal I kunne modtage ApplicationResponse, og skal derfor være registreret i NemHandelsregistret.

 

Find dine kunder i NemHandelsregistret

Det er muligt at lave opslag i NemHandelsregistret uden at være logget ind. Ved hjælp af opslagssiden kan du slå dine kunder op i NemHandelsregistret, og se, om de er klar til NemHandel. Opslagssiden viser, hvilke elektroniske handelsdokumenter du kan sende til dine kunder, og hvilke formater (OIOXML og OIOUBL) de kan håndtere.

Find dine kunder på opslagssiden i NemHandelsregistret