Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.

NemHandel - en offentligt udviklet teknologi

NemHandel gør det nemt for virksomheder at sende elektroniske forretningsdokumenter sikkert via internettet. Fx er det muligt at sende elektroniske fakturaer til offentlige myndigheder.

NemHandel er en offentlig udviklet teknologi, der digitaliserer hele forretningsprocessen fra varekatalog og ordre til faktura. Alle offentlige myndigheder og institutioner kan modtage fakturaer fra NemHandel. Det er også muligt for virksomheder at bruge NemHandel, når de handler med hinanden.

NemHandel består af 3 elementer:

  1. En infrastruktur baseret på åbne standarder (OIORASP) - som gør det muligt at udveksle e-handelsdokumenter sikkert og pålideligt via internettet.
     
  2. Et format for elektronisk regning (OIOUBL) - som giver mulighed for at digitalisere hele forretningsprocessen fra varekatalog og ordre til faktura.
     
  3. Et NemHandelsregister over brugere og serviceudbydere - hvor du kan se, hvem der kan modtage og sende forskellige e-handelsdokumenter.

Handler din virksomhed med det offentlige, skal I understøtte standarderne i NemHandel (OIOUBL eller PEPPOL).

Fra den 18. april 2019 kan statslige myndigheder modtage e-fakturaer i overensstemmelse med den europæiske standard. Fra den 18. april 2020 kan alle offentlige myndigheder modtage dem. Den europæiske standard for e-faktura er i Danmark implementeret som PEPPOL e-fakturaer. PEPPOL bliver integreret ind i NemHandel og består både af dokumentspecifikationer, som overholder den europæiske standard, og af et europæisk netværk til forsendelse af de elektroniske transaktionsdokumenter.

Virksomheder kan fra den 18. april 2020 vælge at gå helt over til den danske implementering af PEPPOL og fortsat overholde alle lovkrav, når de handler med deres offentlige kunder. PEPPOL e-fakturaer og PEPPOL netværket kan også anvendes, når virksomhederne handler med hinanden (B2B) og ikke kun i handlen med det offentlige (B2G). 

Gratis NemHandel eller betalingsløsning

Du kan sende NemHandelfaktura på fire måder:

  1. Indtastningsløsninger - fx Fakturablanketten på Virk.dk.
  2. NemHandel-programmer til økonomisystem - fx NemHandelsprogrammet (kun OIOUBL).
  3. Via en serviceleverandør - hvis du ikke selv ønsker at stå for den tekniske del.
  4. Direkte fra virksomhedens eget økonomi- og fakturasystem - hvis du ønsker en fuldt integreret løsning.

Læs mere om NemHandel til virksomheder

Betingelser for anvendelse

Ønsker du at modtage dokumenter via NemHandel, skal du acceptere en række betingelser, som regulerer anvendelsen af NemHandelsinfrastrukturen. Betingelserne redegør for de vilkår, hvor Erhvervsstyrelsen stiller NemHandel til rådighed, samt regulerer brugernes dataudveksling ved hjælp af NemHandelsinfrastrukturen.

Når du registrerer dig som modtager i NemHandelsregisteret første gang, bliver du bedt om at acceptere betingelserne for brug af NemHandel. Du skal acceptere betingelserne, før du kan foretage dine registreringer.