Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
Nyhed07.11.2018

Hjælp iværksættere der ansætter den første medarbejder

Emner: Digitalisering, Vækst og iværksætteri, Virksomhed og erhverv

Startup Recruitment Challenge efterlyser ideer til, hvordan virksomhedsejere kan få et overblik over krav, pligter og økonomi, når de ansætter.

Lise har brug for en opvasker i sin cafe. Jens er startet som selvstændig tømrer og skal være mester for en svend. Rasmus har rejst kapital til sin iværksætter-idé og nu skal han ansætte softwareudviklere. Lise, Jens og Rasmus driver virksomhed i hver sin branche, men de har den samme udfordring ved at skulle ansætte personale.

Det er ikke ligetil at få styr på de mange pligter og nye rutiner, der følger med at udvide sin mikrovirksomhed med den første medarbejder. Og så er der udgifterne – udover lønnen. Nu inviterer Erhvervsstyrelsen alle til at komme med ideer til, hvordan det kan blive lettere at springe ud som arbejdsgiver.

En app, et regneark, en digital kugleramme? Kom med et godt forslag

Erhvervsstyrelsen står bag websitet: Virk Startvækst, som hver måned får besøg af omkring 30.000 danskere, der har brug for viden og værktøjer til at starte virksomhed, og det er også her det nye hjælpeværktøj skal bo. Chef for Digital Kommunikation Uffe Jakobsen ser frem til at udvikle det nye værktøj sammen med brugerne:

Hjælpeværktøjet skal gøre det lettere for de helt små virksomheder at få overblik over de krav og udgifter, der er forbundet med at ansætte medarbejdere. Derfor håber vi at få idéforslag ind fra både iværksættere, eksperter, studerende og andre interesserede med viden og erfaringer – nogen der kender til bøvlet fra deres egen hverdag.

Værktøjet skal være digitalt og præmien for den bedste idé er 25.000,- Når challengen er afsluttet, vil Erhvervsstyrelsen arbejde videre med idéen evt. i samarbejde med vinderen.

Problematikken er ikke ny

Virksomhedsforum for enklere regler har rejst problematikken og ønsket et let tilgængeligt værktøj til særligt de små virksomheder.

Hos SMVdanmark, der repræsenterer knap 18.000 små og mellemstore virksomheder inden for bl.a. byggeri, industri og service, kender de udmærket til medlemmernes udfordringer med at ansætte. Administrerende direktør Ane Buch siger:

Det ER svært at overskue de mange pligter og opgaver, der venter virksomhedsejeren, som ansætter for første gang. Det er mit klare indtryk, at det ikke er de enkelte delopgaver, der driller. De fleste virksomheder kan sagtens finde ud af at gå ind på Virk og registrere sig som arbejdsgiver. Det er mængden af opgaver i rekrutteringsprocessen sammenlagt med alt det, man skal huske i forhold til myndighederne, der gør det besværligt.

SMVdanmark er repræsenteret i Virksomhedsforum og Ane Buch har sagt ja til at være formand for den dommerjury, der skal vurdere de indkomne forslag.

Dommerjury

I dommerjuryen sidder:

  • Ane Buch, administrerende direktør SMVdanmark
  • Torsten Andersen, vicedirektør i Erhvervsstyrelsen
  • Morten Kildevang, kontorchef i Erhvervsstyrelsen
  • Uffe Jakobsen, chef for Digital Kommunikation, Erhvervsstyrelsen

Få mere info på challenges.dk

Idékonkurrencen er åben for alle. Forslag skal uploades senest fredag d. 7. december kl. 10 på challenges.dk.

Kontaktperson: kommunikationsansvarlig Karen Købsted, karkob@erst.dk, mobil: 35 29 16 39