Guide: Skal jeg anmelde mit bogføringssystem?

Besvar maks to spørgsmål og få et umiddelbart overblik over, om dit bogføringssystem, -modul eller din tredjepartsløsning skal anmeldes til Erhvervsstyrelsen.

  • Opdateret 11. marts 2024
Hvilken type system eller digital tjeneste, er du leverandør af?
Dit bogføringssystem anses for at være et standardsystem og skal anmeldes til Erhvervsstyrelsen senest 31. oktober 2023. 
Som udbyder af et digitalt standard bogføringssystem er du ansvarlig for, at hele systemet, herunder moduler og løsninger, som du køber hos tredjeparter, lever op til kravene. 
Dit bogføringssystem anses for at være et standardsystem og skal anmeldes til Erhvervsstyrelsen senest 31. oktober 2023. 
Som udbyder af et digitalt standard bogføringssystem er du ansvarlig for, at hele systemet, herunder moduler og løsninger, som du køber hos tredjeparter, lever op til kravene. 
Dit bogføringssystem skal ikke anmeldes.
Jeres kunder eller brugere skal sikre sig, at systemet lever op til kravene for specialudviklede systemer, og de skal kunne dokumentere dette. Kravene hertil forventes at blive offentliggjort i 2023.
Fordi dit system ikke er et digitalt standard bogføringssystem, og derfor ikke skal anmeldes, må du ikke markedsføre det som et system, der er registreret hos Erhvervsstyrelsen.
Dit bogføringssystem anses for at være et hybridt bogføringssystem, der skal anmeldes til Erhvervsstyrelsen senest 31. oktober 2023.
Som udbyder af et hybridt bogføringssystem er du ansvarlig for, at hele systemet, herunder moduler og løsninger, som du køber hos tredjeparter, lever op til kravene. 
Dit bogføringssystem skal ikke anmeldes.
Jeres kunder eller brugere skal sikre sig, at systemet lever op til kravene for specialudviklede systemer, og de skal kunne dokumentere dette. Kravene hertil forventes at blive offentliggjort i 2023.
Fordi dit system ikke er et digitalt standard bogføringssystem, og derfor ikke skal anmeldes, må du ikke markedsføre det som et system, der er registreret hos Erhvervsstyrelsen.
Du har ikke pligt til at anmelde dit modul eller løsning til Erhvervsstyrelsen. Det er din kunde (udbyder eller bogføringspligtig virksomhed), der skal sikre, at det lever op til kravene til deres bogføringssystem. 
Hvis din kunde er udbyder af et standard system, kan det imidlertid være relevant for dig, at undersøge kravene. Så er du forberedt på, hvilke krav de muligvis vil stille til dit modul eller løsning. 
Læs om kravene til digitale standard bogføringssystemer i vores vejledning 
Du kan også læse mere på vores hjemmeside, når kravene til specialudviklede systemer offentliggøres i løbet af 2023. 
Markedsfører du et bogføringssystem i eget navn og indgår selvstændigt aftale med andre virksomheder om brug af systemet?
Du betragtes som udbyder af et bogføringsystem og skal anmelde dit bogføringssystem til Erhvervsstyrelsen senest 31. oktober 2023. Det gælder også, hvis du forhandler et bogføringssystem, der også forhandles af andre virksomheder, eller hvis bogføringssystemet udbydes med forskellige variationer og moduler. 
Som udbyder af et digitalt standard bogføringssystem er du ansvarlig for, at hele systemet, herunder moduler og løsninger, som du køber hos tredjeparter, lever op til kravene. 
Læs, hvordan du anmelder dit bogføringssystem i kapitel 7 i vores vejledning
Et system, du sælger for en anden, kan godt være et digitalt standard bogføringssystem, der skal anmeldes til Erhvervsstyrelsen, men det er systemudbyderen, som skal gøre det. Du skal altså ikke anmelde systemet. 
Hvis systemet er registreret som et digitalt standard bogføringssystem, skal du i markedsføringen og i aftaler om køb af systemet angive dets registreringsnummer. Det kan du finde på Erhvervsstyrelsens liste over anmeldte systemer, som forventes at blive offentliggjort primo januar 2024. 
Hvis systemet ikke er registreret hos Erhvervsstyrelsen, må det kun markedsføres som et specialudviklet system.
Du betragtes ikke som udbyder og skal ikke anmelde bogføringssystemet. 
Fordi dit system ikke er et digitalt standard bogføringssystem, og derfor ikke skal anmeldes, må du ikke markedsføre det som et system, der er registreret hos Erhvervsstyrelsen.
Har din bogføringsvirksomhed udviklet jeres eget bogføringssystem?
Dit bogføringssystem anses for at være et standardsystem og skal anmeldes til Erhvervsstyrelsen senest 31. oktober 2023. 
Som udbyder af et digitalt standard bogføringssystem er du ansvarlig for, at hele systemet, herunder moduler og løsninger, som du køber hos tredjeparter, lever op til kravene. 
Dit bogføringssystem betragtes som et specialudviklet system, der ikke skal anmeldes til Erhvervsstyrelsen. Som bogføringsvirksomhed er I ansvarlige for, at bogføringen og jeres system overholder reglerne om digital bogføring. 
Kravene hertil forventes at blive offentliggjort i 2023.