Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
Pressemeddelelse13.11.2013

Disse skoler føder flest iværksættere

Ny rapport viser, hvilke skoler, der udklækker flest iværksættere, fordelt på kommuner, landsdele og en samlet liste med alle landets skoler. Skoler fra Solrød og Greve kommuner syd for København topper listen over kommuner, hvor flest afgangselever fra 9. klasse siden 1980 er blevet iværksættere. Også nordsjællandske kommuner ligger højt på listen, mens kommuner og skoler på Fyn og i Jylland ligger lavere.

Det er skoler i hovedstadsområdet, der fostrer flest iværksættere. Det viser en ny analyse, som Erhvervsstyrelsen har bedt Danmarks Statistik om at udarbejde op til Danmarks Vækst- og Iværksætteruge, der finder sted med over 200 arrangementer i uge 47 fra den 18. - 22. november.

Analysen omfatter over to mio. børn der har færdiggjort en 9. klasse i perioden 1980 - 2011, og som fra 2006-2011 har startet en virksomhed.

Se analysen og listen på uge47.dk.

Top 10 over kommuner med den højeste andel af iværksættere blandt 9. klasses afgangselever er følgende: Solrød, Greve, Rudersdal, Dragør, Hørsholm, Frederikssund, Gentofte, Gribskov, Sorø og Stevns.

De tre skoler, der som henholdsvis lille skole, mellemstor skole og stor skole har fostret de største andele iværksættere siden 1980, er Køge Bugt Privatskole i Solrød (5,7 pct.), Sydkystens Privatskole i Solrød (5,4 pct.) og Strandskolen i Greve (4,5 pct.). Landsgennemsnittet er 2,88 pct.

Anders Hoffmann, vicedirektør i Erhvervsstyrelsen:

Alt tyder på, at det ikke kun er forældres baggrund og værdier, som påvirker et ungt menneske i retning at blive iværksætter. Skolen, venner og det lokale samfund, man bor i, har også en stor betydning.

Nu ved vi mere om, hvilke skoler, de fleste iværksættere kommer fra, og hvor de starter virksomhed. Forskellene mellem skolerne er stor. Noget af forskellen kan forklares ud fra forældres baggrund. Men jeg er sikker på, at vi også ser, at visse skoler gennem deres værdigrundlag og deres tilgang til undervisning udvikler de værdier hos børnene, som senere i livet gør dem til iværksættere.

Analysen er dermed en vigtig brik i det puslespil, der kan give os en samlet viden, så vi med tiden kan beskrive, hvad der indgår i de økosystemer, der lader til at fremme iværksætteri og vækst.

I sidste skoleår mødte over ti procent af elever i grundskolen iværksætteri i undervisningen. Der er en tredobling på blot fire år. Iværksætteri er nu på skemaet i alle kommuner, men endnu ikke alle skoler.

Anders Hoffmann, vicedirektør i Erhvervsstyrelsen:

Iværksætterkultur kan læres, og der er næppe tvivl om, at vi får flere iværksættere, når de nye årgange skal vælge karriere.

I næste uge er der særligt fokus på iværksætteri i skolen. Blandt de over 200 arrangementer i Danmarks Vækst- og Iværksætteruge i uge 47 er det største event Danish Entrepreneurship Award, hvor 5.000 unge mødes i Fredericia 21. november og afholder finaler i opfinderkonkurrencer m.v.

Kontakt for pressen: Kim Marquart, 40 87 78 69

 

Fakta 1: Undervisning i iværksætteri skaber ambitioner og glæde

En ny opgørelse viser, at i grundskolerne har 73.000 elever i skoleåret 2012/2013 deltaget i undervisning i entreprenørskab. Det svarer til 10,5 pct. af alle knap 700.000 elever. Fonden for Entreprenørskab har undersøgt, hvilken forskel undervisning i entreprenørskab gør:

  • Positiv effekt på det at gå i skole og tage en uddannelse
  • Giver eleverne højere ambitioner om job og uddannelse
  • Eleverne bliver mere foretagsomme i fritiden

Christian Vintergaard, adm. direktør for Fonden for Entreprenørskab:

Det er positivt, at over ti procent af de danske elever nu møder entreprenørskab i skolen. Men målet må være, at alle landets elever forlader skolen med kompetencer inden for entreprenørskab.

Fakta 2: Iværksættere er mere til ambition, konkurrence og risiko

Hvad er forskellen på en lønmodtager og en iværksætter? En ny analyse fra tænketanken DEA og Erhvervsstyrelsen viser tre værdiforskelle: Iværksættere er mere ambitiøse, konkurrencemindede og risikovillige. Analysen konkluderer endvidere, at kun risikovillighed lader til at gå i arv, mens de øvrige værdisæt i høj grad kan påvirkes udefra. Læs mere på DEAs hjemmeside.

Fakta 3: Analyse om iværksættere fra skoler/kommuner 1980-2011

Den samlede analyse tæller alle landets grundskoler (folkeskoler, privatskoler og friskoler samt i visse delta efterskoler), der har været aktive på et tidspunkt i perioden 1980-2011 (2.820 grundskoler), og analysen tæller samlet 2.075.141 børn, der i de undersøgte 32 år har gennemført 9. klasse, og som har stiftet ny virksomhed i perioden 2006-2011. I de fleste tal er kun skoler, som har uddannet mindst 20 elever om året i snit, er talt med. Analysen tæller markedsmæssige erhverv/private byerhverv, som er praksis for opgørelser over iværksættere. En ny virksomhed havde i stiftelsesåret større end hobbymæssig aktivitet.

 

Top 20 på andel af 9. klasseelever, der bliver iværksættere

1.5,73 %Køge Bugt PrivatskoleSolrød Kommune
2.5,70 %Lille Næstved SkoleNæstved Kommune
3.5,51 %EllegårdsskolenBallerup Kommune
4.5,48 %Sydkystens PrivatskoleSolrød Kommune
5.5,33 %Kokkedal-SkolenHørsholm Kommune
6.5,07 %Sengeløse SkolenHøje-Taastrup Kommune
7.5,02 %SogneskolenFrederikssund Kommune
8.4,97 %Frederiksberg PrivatskoleFrederiksberg Kommune
9.4,86 %Store-Heddinge SkoleStevns Kommune
10.4,85 %Solrød SkoleSolrød Kommune
11.4,83 %Hundige SkolenGreve Kommune
12.4,82 %Stevnsgades SkoleKøbenhavns Kommune
13.4,81 %NellerupgårdskolenGribskov Kommune
14.4,80 %Kaptajn Johnsens SkoleFrederiksberg Kommune
15.4,79 %BernadotteskolenGentofte Kommune
16.4,76 %Ølby SkoleKøge Kommune
17.4,73 %Kettinge SkoleGuldborgsund Kommune
18.4,71 %DronninggårdskolenRudersdal Kommune
19.4,61 %Frederiksværk ByskoleHalsnæs Kommune
20.4,60 %Græsted SkoleGribskov Kommune

Kilde: Iværksætteres grundskoler 1980-2011: Se analysen og listen på uge47.dk.

 

Fakta 4: Om Danmarks Vækst- og Iværksætteruge i uge 47

Erhvervs- og Vækstministeriet står bag Danmarks Vækst- og Iværksætteruge, der sammen med 34 private og offentlige partnere sætter fokus på potentielle vækstområder, der kan skabe job og økonomisk vækst.

Kampagnen er en del af Global Entrepreneurship Week, som finder sted i 138 lande for sjette år, og som Kauffman Foundation står bag.

Et helt centralt element i den danske kampagne er over 200 arrangementer, som i år tilbydes i uge 47, den 18 – 22. november over hele landet.

Kampagnen inspirerer unge som gamle, iværksættere som etablerede erhvervsfolk gennem lokale, regionale, nationale og internationale arrangementer til at udforske deres muligheder. Arrangementerne skaber nye forbindelser mellem iværksættere, potentielle samarbejdspartnere, mentorer og investorer samt formidler de offentlige støttemuligheder.

Danskernes interesse for at skabe egen virksomhed og få den til at vokse er stigende. Det viser den omfattende evaluering af regeringens årlige vækst- og iværksætterkampagne, som er foretaget.

Optællingen viser, at der i 2012 var 21.275 deltagere til 191 arrangementer over hele landet i selve kampagneugen. Det er en stigning i forhold til 2011 og 2010, hvor deltagerantallet var henholdsvis 15.237 og 12.200.

Følg de mange arrangementer på www.uge47.dk og Facebook.com/uge47